به گزارش می متالز، سعید رسولی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان یزد اظهار داشت: یکی از ارکان اصلی حمل و نقل به دلیل مزیتهایی که دارد راهآهن است، زیرا صرف سوختی دارد و به کاهش تلفات جادهای و کاهش آلایندگیهای زیست محیطی کمک میکند.
رسولی گفت: یک قطار باری حدود 50 واگن دارد که هر واگن بار دو تا سه تریلی را حمل میکند، و در واقع کار 200 تا 300 کامیون را انجام میدهد.
وی افزود: به همین دلیل حمل و نقل ریلی در دنیا و ایران مورد توجه است، در سیاستهای کلی برنامه ششم دو بند مربوط به حمل و نقل ریلی است، مقام معظم رهبری مکرر توصیه نمودند و فرمودند کاری کنید بارها از جاده به ریل منتقل شود، ما در بنادر سرمایهگذاری کردهایم که سهم حمل ریلی اضافه شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این مسیر اقداماتی با بضاعت خود انجام دادهایم، اما اولویت اصلی بر بهرهوری است، یعنی اگر از آنچه که امروز داریم خوب استفاده کنیم جایگاه بهتری میتوانیم داشته باشیم.
رسولی تصریح کرد: حدود 11 هزار 600 کیلومتر در سطح کشور خطوط اصلی ریلی وجود دارد، که با خطوط ایستگاههایی به 14 هزار کیلومتر میرسد، همچنین حدود 26 هزار دستگاه واگن باری، هزار و 700 دستگاه واگن مسافری داریم که بهرهوری آنها باید ارتقا پیدا کند و این کار را با جدیت انجام میدهیم.
وی با اشاره به ایجاد یک مرکز جهادی پیشرفت گفت: در این مرکز 126 مساله در راه توسعه راهآهن شناسایی شده و اولویتبندی کردهایم و در زمان کوتاه نتایج خوبی حاصل شده است.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه راهآهن یزد در بخش باری جزء اصلیترین جایگاهها در کشور است گفت: روزانه 140 قطار در منطقه یزد سیر میکند که 100 مورد آن باری و 40 مورد مسافری است.