تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۴۳
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۱۳۲۸۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عرضه خودرو در بوس کالا رانت‌‌ها را از میان بر می‌دارد/ مردم با خرید گواهی خودرو می‌خرند

می متالز - عضو هیات مدیره هلدینگ صبا میهن و عضو هیات مدیره مدبران گفت: با عملی شدن طرح عرضه خودرو در بورس کالا، خودرو سازان نمی‌توانند مستقیم خودرو بفروشند، از این رو رانت‌ها از میان می‌رود.
عرضه خودرو در بوس کالا رانت‌‌ها را از میان بر می‌دارد/ مردم با خرید گواهی خودرو می‌خرند

به گزارش می متالز، مهران فتحی با بیان اینکه در بورس کالا باید خودروهای وارداتی و تولید داخل با تیراژ بالا عرضه شود، گفت: این موضوع به منزله این است که احتمال می‌رود بعضی از خودروهای مطلوب داخلی با تیراژ پایین در بورس کالا فروش نرود.

وی افزود: در طرح عرضه خودرو در بورس کالا یک نقطه ابهام وجود دارد، برای نمونه خودروهایی مانند سراتو که تولید اندکی دارد کماکان با همان قیمت بسیار بالا عرضه و فروخته می‌شود؟

عضو هیات مدیره هلدینگ صبا میهن درباره مزایای طرح مباحث مختلفی مطرح می‌شود، گفت: عرضه و تقاضا، در بازار آزاد اکنون نمایندگی‌ها به هر روشی خودروها را عرضه می‌کنند، راهکارهای مختلف دولت برای ساماندهی بازار خودرو با شکست روبه‌رو شده است.

فتحی با اشاره به اینکه در بیشتر کشورهای دنیا چنین کالاهایی در بورس کالا عرضه می‌شود، تصریح کرد: به عنوان مهد بورس اسلامی باید نگاهی به بورس مالزی انداخت که همه کالاها در بورس کالا عرضه می‌شود، این اقدام در مالزی بسیار موفق عمل کرده، طرح مطرح شده از سوی مجلس مشابه طرح یادشده است.

وی گفت: با عملی شدن طرح عرضه خودرو در بورس کالا، خودرو سازان نمی‌توانند مستقیم خودرو بفروشند، از این رو رانت‌ها از میان می‌رود.

عضو هیات مدیره هلدینگ صبا میهن درباره مالیات هم گفت: بر اساس طرح یادشده، ۲۰ درصد از مالیات عرضه و فروش خودرو در بورس کالا به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تعلق می‌گیرد.

فتحی افزود: ۷۰ درصد باقیمانده در قالب وام به شرکت‌های خودرو سازی به‌منظور اجرای طرح‌های توسعه‌ای تعلق می‌گیرد و ۱۰ درصد باقیمانده نیز به عنوان پاداش برای خودرو سازان به‌دلیل مدیریت عرضه‌ها و بالا بردن آن تا حد امکان در نظر گرفته شده است تا قیمت را به تعادل برسانند.

وی با بیان اینکه از پیامدهای عرضه خودرو در بورس کالا افزایش عرضه خواهد بود، گفت: وقتی که خودرو ساز آگاه باشد که  به‌راحتی و بی‌واسطه می‌تواند کالای خود را در بورس کالا عرضه کند، افزایش عرضه در این بورس را مدنظر قرار می‌دهد، پاداش در نظر گرفته شده نیز سبب می‌شود عرضه و تولید برای خودروساز به‌صرفه باشد.

عضو هیات مدیره هلدینگ صبا میهن تصریح کرد: این طرح بر تعیین قیمت تمام شده تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد زیرا نقش دلال در بازار حذف می‌شود و عرضه و تقاضا به گونه‌ای خواهد بود که خودروساز مستقیم در بورس کالا عرضه می‌کند و خریدار نیز می‌تواند مستقیم خودرو را از بورس بخرد.

وی گفت: سازوکاری فراهم شود که مردم با خرید گواهی خودرو بخرند، به مثابه یونیت صندوق بتوانند خودرو بخرند و پرداخت‌های آن را خرد خرد در ازای گواهی انجام دهند.

عضو هیات مدیره هلدینگ صبا میهن ادامه داد: در مدت مشخصی برای نمونه دوسال می‌توانند خودرو  بخرند و این قابلیت سبب جذب منابع در بورس کالا برای صنعت خودروسازی می‌شود.

فتحی در توضیح این پیشنهاد عنوان کرد: این روش به گونه‌ای پیش خرید اقساطی است که با سود مشروع و بر اساس ضوابط بورسی ایران از طریق بورس کالا انجام می‌شود و به بهبود وضع بازار سرمایه هم کمک می‌کند.

عناوین برگزیده