تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۱
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۱۳۲۹۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تاثیر بازار کار بر کودکان

می متالز - رئیس موسسه عالی پژوهش تامین‌اجتماعی از انتشار جدیدترین گزارش سیاستی این موسسه با عنوان «کرونا و کودکان؛ یافته‌های جهانی اثرات کووید-۱۹ برکودکان» خبر داد.
تاثیر بازار کار بر کودکان

به گزارش می متالز، روزبه کردونی اعلام کرد: «موسسه عالی پژوهش در تداوم انتشــار گزارش‌های سیاســتی در خصوص بحران کرونا، هفدهمین گزارش خود با عنوان «کرونا و کودکان؛ یافته‌های جهانی اثرات کووید-۱۹ برکودکان» را با همکاری مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تدوین و منتشر کرده است.» وی افزود: «در شرایط کنونی باتوجه به همه‌گیری بیماری کرونا و شوک اقتصادی بازار کار ناشی از آن و تاثیر آن بر زندگی و وضعیت افراد جامعه، بدون شک کودکان نیز جزو گروهی خواهند بود که از این وضعیت متاثر خواهند شد؛ بنابراین مقابله با این وضعیت برای یاری رساندن به این کودکان آسیب‌پذیر، در شرایط حساس کنونی، دارای اهمیت فراوانی است و اهتمام و عزم ملی می‌طلبد.» رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی ادامه داد: «در این راستا و در این گزارش جدید منتشر شده، سعی شد تا پیامدهای شیوع بیماری کرونا بر کودکان در سطح جهانی و راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با آن مورد بررسی قرار گیرد و امید است این گزارش در اتخاذ سیاست‌های رفاهی توسط سیاست‌گذاران و انجام مطالعات تکمیلی بعدی مفید واقع شود.»

کردونی گفت: «در بخش‌هایی از این گزارش آمده همه‌گیری کووید-۱۹ می‌تواند بستر زندگی کودکان را به سرعت تغییر دهد. معیارهای قرنطینه مثل بسته شدن مدارس و محدودیت‌های جا‌به‌جایی کودکان، زندگی روزمره و محافظت از آنها را مختل می‌کند و همزمان عوامل تنش‌آفرین جدیدی برای والدین و مراقبان ایجاد می‌کند که باید در پی یافتن امکانات جدیدی برای مراقبت از کودکان باشند.»

وی افزود: «انگ و تبعیض کووید-۱۹ می‌تواند کودکان را نسبت به خشونت، فشارهای روانی- اجتماعی آسیب‌پذیرتر کند و کودکان و خانواده‌هایی که از گذشته نیز به‌دلیل انزوای اجتماعی- اقتصادی آسیب‌پذیرتر بوده‌اند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند، به‌علاوه، آسیب‌های ناشی از این همه‌گیری توزیع برابر نخواهد داشت و انتظار می‌رود که برای کودکان فقیرترین کشورها، فقیرترین محلات و برای آنهایی که پیش از این هم در محرومیت و شرایط آسیب‌پذیری قرار داشته‌اند، مخرب‌ترین اثرات را داشته باشد.»

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی گفت: براساس این پژوهش، کودکان از سه مسیر اصلی شامل اثر مستقیم ویروس که ناشی از آلودگی به خود ویروس است، اثرات غیرمستقیم آن شامل تاثیرات اجتماعی و اقتصادی اقدامات سرکوب‌کننده انتقال ویروس و کنترل همه‌گیری و اثرات درازمدت‌تر آن و ایجاد تاخیر در تحقق اهداف توسعه پایدار از این بحران تاثیر می‌پذیرند.

کردونی تاکید کرد: پیش از بحران هم ما در دنیایی ناتوان از مراقبت کامل از کودکان زندگی می‌کردیم. جایی که هر پنج ثانیه یک کودک کمتر از ۱۵ سال می‌میرد، از هر پنج کودک یکی سوءتغذیه دارد، جایی که بیش از نیمی از کودکان ده‌ساله (۵۳ درصد) در کشورهای کم‌‌درآمد و دارای درآمد متوسط (تا چهار  از هر پنج کودک در کشورهای فقیر) قادر به خواندن و درک داستان‌های ساده نیستند و یکی از هر چهار کودک کمتر از پنج سال تولدش ثبت نشده است. بنابراین هر چه بحران جاری طولانی‌تر شود، تاثیرات آن بر این کودکان چشمگیرتر می‌شود و این آمارها بالاتر می‌روند.

وی به تعطیلی جهانی بی‌سابقه مدارس در پی شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: بالغ‌بر ۱۸۸ کشور مدارس تمام کشور خود را تعطیل کرده‌اند که تحصیل بیش از یک میلیارد و نیم (۵/ ۱ میلیارد) کودک و نوجوان یعنی ۹۱ درصد از دانش‌آموزان جهان را با اختلال مواجه کرده به نحوی که حدود ۱۵۵ میلیون کودک پیش‌دبستانی، ۶۹۱ میلیون دانش‌آموز دبستانی، ۵۳۷ میلیون دانش‌آموز راهنمایی و ۱۹۱ میلیون دانش‌آموز دبیرستانی را تحت‌تاثیر قرار داده است.

کردونی همچنین در مورد مراقبت‌های بهداشتی و مرگ ومیر کودکان در این رابطه افزود: در زمینه بحران فعلی کووید-۱۹، مطالعه‌ای که در ۱۱۸ کشور با سطح درآمد پایین و متوسط صورت گرفته نشان داده است که در طی شش ماه به‌دلیل کاهش سطح پوشش خدمات روتین بهداشتی درمانی و افزایش مرگ‌ومیر نوزادان، تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار (۲/ ۱ میلیون) مرگ زیر پنج سال می‌تواند به آمارهای قبلی اضافه شود. وی افزود: در بحران فعلی در کنار فاصله‌گذاری فیزیکی، قرنطینه فردی و ردیابی تماس‌ها و شست‌وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از انتقال کووید-۱۹ شناخته شده است. تخمین پایه از وجود خدمات اولیه آب، سیستم فاضلاب و بهداشت در مدارس نشان می‌دهد که در سطح جهان از هر سه مدرسه یک مدرسه (۳۱ درصد، حدود۵۷۰ میلیون کودک) با کمبود آب آشامیدنی، بیش از یک‌سوم مدارس (۳۴ درصد، حدود ۶۲۰ میلیون کودک) با کمبود سیستم فاضلاب و تقریبا نیمی از مدارس (۴۷ درصد، حدود ۹۰۰ میلیون کودک) با کمبود خدمات بهداشتی اولیه شست‌وشوی دست مواجه هستند.

عناوین برگزیده