تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۱۳۳۱۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

نقش ۸۰ درصدی ۴۵ شرکت در رشد بازار/ خوش بین به بازگشت روند صعودی بورس

می متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دو عامل ایجاد مشکلات موجود در معاملات و نقش ۸۰ درصدی ۴۵ شرکت در رشد بازار، پیش بینی کرد بورس با گذر زمان به روند صعودی باز گردد.
نقش ۸۰ درصدی ۴۵ شرکت در رشد بازار/ خوش بین به بازگشت روند صعودی بورس

به گزارش می متالز، نادر اسراری مشکلات موجود در معاملات بازار سهام را ناشی از دو عامل دانست و گفت: نخستین مشکل از بین رفتن اعتماد عمومی به بازار است که می‌توان به عنوان بزرگترین مشکل کنونی در بورس تلقی کرد. دومین مشکل، تصور فعالان بازار از وضعیت فعلی است که گمان می‌کنند رشد بازار سرمایه به سمت دیگر بازارها مانند بازار ارز می رود.

وی افزود: پول به سمت بازار ارزنده نمی‌رود بلکه به سمتی خواهد رفت که قرار است از این به بعد با رشد همراه باشد و متضرر نشود. اکنون چنین تصوری میان سرمایه‌گذاران بوجود آمده که سود معقول از طریق بازار ارز بدست می‌آید. این موضوع در کنار عدم اعتماد به بازار سرمایه منجر به وضعیت این روزها شده و هر روز با یک تصمیم‌گیری شتاب‌زده از سوی سازمان بورس همراه می‌شود که وضعیت بازار را به کلی تغییر می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند معاملات بورس از سال ٩٢ تا ٩٤ عنوان کرد: در آن زمان خبری اتفاق مثبتی در بازار رخ نداد اما معاملات به سمت صعود قابل توجهی پیش رفت. بورس بطور حتم به روند صعودی باز می‌گردد. بدست آمدن این روند صعودی در کوتاه مدت بعید است و صعود دوباره شتابان شاخص بورس نیازمند زمان است و به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت شاهد روزهای قابل اتکایی در بازار سرمایه باشیم.

اسراری ادامه داد: برخی از سهم ها هستند که اگر بازار ادامه‌دهنده روند عادی معاملات مانند سال‌های گذشته بود، امکان نداشت به چنین ارزشی دست پیدا کنند و قیمت آنها بدون هیچ کنترلی گران شود. ۴۵ سهم حدود ٨٠ درصد از رشد بازار را شامل شدند و افزایش قیمت عجیب برخی سهام فلزی و خودرویی در حال آسیب زدن به کل وضعیت بازار است.

به گفته وی، بازار همیشه ابتدا در سهام کوچک با حباب همراه می‌شد در حالی که اکنون در سهام بزرگ چنین اتفاقی رخ داده و این روند در کل دنیا بعید بوده است. زمانی که قرار است از بازار حمایت شود ابتدا این اتفاق باید از سمت سهام کوچک رخ دهد و به مرور به سمت سهام شرکت‌های بزرگ پیش رود اما در بازار برعکس چنین موضوعی اتفاق افتاد.

اسراری به اقدام‌هایی که لازم است انجام شود تا بورس به روندهای عادی و افزایشی بازگردد اشاره کرد و گفت: مهمترین اقدام عدم اعلام عمومی تصمیمات اتخاذ شده است. بهتر است برای مدتی این بازار را به حال خود رها کنند و همه محدودیت‌هایی که چند وقت اخیر برای خرید و فروش وضع شده، لغو شوند تا افراد آزادانه نسبت به ورود یا خروج از بازار تصمیم‌گیری کنند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد