تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۰۷
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۱۳۳۳۳
سرویس خبر : انرژی

خرید نفت هند از ایران امسال ۲ برابر می‌شود

می متالز - پالایشگاه های دولتی هند تحت تاثیر مشوق های پیشنهادی تهران قصد دارند خرید نفت از ایران را در سال ۱۹/۲۰۱۸ تقریبا دو برابر افزایش دهند.
خرید نفت هند از ایران امسال ۲ برابر می‌شود

به گزارش می متالز به نقل از رویترز، منابع آگاه گفتند، پالایشگاه های دولتی هند تحت تاثیر مشوق های پیشنهادی تهران قصد دارند خرید نفت از ایران را در سال 19/2018 تقریبا دو برابر افزایش دهند و این احتمالا به افزایش سهم ایران از بازار سومین وارد کننده بزرگ نفت جهان کمک خواهد کرد.

در حالی که ترامپ تهدید کرده که با خروج از برجام مجددا تحریم هایی را علیه ایران به اجرا بگذارد، تهران در تلاش است تا مشتریان نفتی خود در آسیا را حفظ کند و بدین منظور شرایط قراردادی بهتری نسبت به سایر عرضه کنندگان از جمله عربستان به مشتریانش ارائه می کند.

تهران اخیرا به هند پیشنهاد کرده که در ازای خرید نفت بیشتر، محموله های نفتی را به صورت رایگان به سواحل این کشور حمل نماید.

به گفته دو منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، در سال مالی جاری که تا مارس 2019 ادامه دارد، پالایشگاه های دولتی هند یعنی ایندین اویل، مانگالور، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم قصد دارند روزانه 396 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کنند.

4 منبع دیگر نیز برنامه های برخی پالایشگاه های هندی برای خرید نفت بیشتر از ایران را تایید کرده اند.

شرکت های ایندین اویل، مانگالور، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم از اظهارنظر در این باره خودداری کرده اند.

این 4 پالایشگاه در سال مالی گذشته در مجموع روزانه حدود 205 هزار و 600 بشکه در روز از ایران نفت خریده بودند.

ایران که قبل از تحریم ها دومین تامین کننده بزرگ نفت هند محسوب می شود، به تدریج بعد از لغو تحریم ها در سال 2016 سهم خود از بازار هند را از دست داده و در سال 17/2016 بعد از عربستان و عراق سومین تامین کننده بزرگ نفت هند شده است.

یکی از این منابع گفت، مجموع خرید نفت هند از ایران در سال مالی جاری احتمالا از 600 هزار بشکه در روز فراتر خواهد رفت. وی افزود: «شرایط پیشنهادی از سوی ایران در مقایسه با سایر خریداران بهتر است... نفت خام ایران برای (پالایشگاه های) ما مناسب است.»

عناوین برگزیده