تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۴۴
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۱۳۳۹۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
زارع؛

بودجه‌ریزی بر مبنای درآمدهای واقعی ضرورت دارد

می متالز - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت می‌تواند بر مبنای عملکرد دستگاه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۰ اقدام کرده و بر مبنای درآمدهای واقعی بودجه‌ریزی کند.
بودجه‌ریزی بر مبنای درآمدهای واقعی ضرورت دارد

رحیم زارع

به گزارش می متالز، رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه برخی احکام اصلاح ساختار بودجه در قوانین مربوط به یارانه‌ها، رفع موانع تولید، احکام دائمی برنامه توسعه و برنامه 5 ساله ششم توسعه وجود دارد، گفت: برخی مواد قانونی طی سال‌ها متاسفانه در بودجه‌ها لحاظ و اجرایی نشده و از سوی دیگر بودجه‌ریزی هم بر مبنای عملکرد تدوین نشده است بنابراین اکنون نیاز به اصلاح ساختار بودجه در کشور وجود دارد. 

وی ادامه داد: کمیته اصلاح ساختار بودجه از 3 ماه گذشته بررسی‌های جدی را انجام داده و گزارش‌هایی را هم در صحن کمیسیون برنامه و بودجه قرائت کرده اما با توجه به اینکه اکنون سازمان برنامه و بودجه چند جلسه برای تدوین بودجه سال 1400 برگزار کرده است، پیش بینی می شود هر طرح مصوبی در مجلس به بودجه سال آینده نخواهد رسید.

زارع تاکید کرد: دولت اما می‌تواند در زمان تدوین بودجه سال 1400 در سه قسمت با رعایت نکاتی بودجه‌ریزی را برمبنای عملکرد، واقعی‌سازی کرده و اصلاحاتی را با توجه به اختیارات قانونی خود اعمال کند.

 

دولت برمبنای درآمدهای واقعی بودجه‌ریزی کند

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس افزود: ابتدا باید موضوعاتی مانند تبصره 14 و قانون هدفمندی یارانه‌ها مورد توجه قرار بگیرد که  باید اصلاح شود و دولت براساس اختیارات قانونی خود یارانه برخی دهک‌های ثروتمند را حذف و یارانه‌های پنهان را اصلاح کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: همچنین در بحث بودجه شرکت‌های دولتی  نظارتی وجود ندارد و زمانی که نظارتی نباشد، بودجه‌ریزی هم فاقد اثربخشی خواهد بود.

زارع با بیان اینکه اکنون دولت می‌تواند بر مبنای عملکرد دستگاه‌ها در بودجه سال 1400 اقدام کرده و بر مبنای درآمدهای واقعی بودجه‌ریزی کند، گفت: بودجه‌ریزی غیر واقعی موجب می‌شود تا نظام مالیاتی فشار زیادی را روی فضای کسب و کار وارد کند.

وی بیان کرد: اصلاح ساختار بودجه یک کار بنیادی و ارزشمندی است که اگر دولت در این مورد پیشتاز نباشد، نتیجه‌ای کسب نخواهد شد.

عناوین برگزیده