به گزارش می متالز، محمدمهدی جوانمرد قصاب درباره وضعیت تجارت ایران با افغانستان و در پاسخ به این سؤال که چرا صادرات ایران به این کشور طی سالهای اخیر رقمی حدود سه تا چهار میلیارد دلار بوده و افزایشی نداشته است، گفت: ظرفیت بازار افغانستان بیش از این نیست. در سال اول ورود به بازار افغانستان، میزان صادرات ما به این کشور حدود یک میلیارد دلار بود که در سال ۱۳۹۰ صادرات ما به این کشور به ۳ میلیارد دلار افزایش یافت.
رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان عنوان کرد: البته بعد از سال ۱۳۹۰ تا حدودی صادرات ما به این کشور کاهش یافت، اما اکنون صادرات ایران به افغانستان به رقمی حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار در سال رسیده که با توجه به اینکه قیمت پایه صادراتی بنا به درخواست صادرکنندگان به دلیل موضوع رفع تعهد ارزی و همچنین تصمیمات بانک مرکزی کاهش یافته است، میتوان گفت با محاسبه آن ۳۰ درصد، صادرات ما به این کشور افزایش نیز داشته است. وی اظهار کرد: صادرات ۳ میلیارد دلاری کالاهای ایرانی به افغانستان در حالی است که حجم واردات کالا به این کشور در هر سال حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلار است، بنابراین شرایط صادرات ما به این کشور خوب است و بخش قابلتوجهی از بازار کالایی کشور افغانستان دراختیار ما قرار دارد.
جوانمرد قصاب افزود: با توجه به کاهش ارزش پول ملی، صادرات توجیهپذیر است، البته صادرات نیازمند برنامهریزی منسجم و هدفمند است، لذا اگر سیاستهای صادراتی با برنامهریزی توأم باشد، صادرات منسجمی خواهیم داشت و میتوان حتی به جهش صادراتی نیز امیدوار بود. رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با اشاره به برگزاری نمایشگاه خدمات فنی و مهندسی ایران در افغانستان گفت: این نمایشگاه در آخرین روز شهریور و اوایل مهرماه امسال به مدت سه روز در زمینههای برق، آب، انرژی و مخابرات در کشور افغانستان برگزار شد که برای برگزاری این نمایشگاه، بزرگترین هیات تجاری ایران در بیست و پنج سال گذشته به افغانستان اعزام شد. وی با بیان اینکه سیاست ایران در تعاملات تجاری با افغانستان انتقال دانش فنی است، تصریح کرد: روابط خوب بین دو کشور منجر به برقراری روابط خوب تجاری بین بازرگانان دو کشور شده است، لذا نمایشگاه مذکور با استقبال بینظیر مردم افغانستان و شرکتهای مختلف روبهرو شد. جوانمرد قصاب در پاسخ به این سوال که با توجه به ظرفیت محدود واردات کالا به افغانستان، برگزاری چنین نمایشگاههایی چه تاثیری در روابط تجاری دو کشور خواهد داشت، گفت: صادرات دارای دو بخش کالایی و خدمات فنی و مهندسی است. همانطور که اشاره شد، ظرفیت واردات افغانستان در بخش کالایی حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلار است که ما حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار از بازار کالاهای وارداتی افغانستان را دراختیار داریم. رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان بیان کرد: افغانستان با ۴۰ میلیون نفر جمعیت در بخش توسعه زیرساختهای صنعتی از ظرفیت بالایی برخوردار است، بنابراین فرصتهای صادراتی قابلتوجهی در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی توأم با انتقال دانش فنی برای ما فراهم است که برگزاری چنین نمایشگاههایی در دستیابی به این فرصتهای صادراتی به ما کمک خواهد کرد. وی در رابطه با مشکلات و موانع صادراتی ایران به افغانستان، بیان کرد: اگرچه هدف ما توسعه صادرات به افغانستان است؛ اما زیرساختهای لازم برای این توسعه فراهم نیست. جوانمرد قصاب افزود: زیرساختهای صادراتی در مرزهای شرقی دو کشور ضعیف است، بنابراین لازم است تا مسوولان مربوطه در ایران و افغانستان در راستای توسعه همکاریهای تجاری و بازرگانی به این مساله توجه بیشتری داشته باشند و این زیرساختها را فراهم کنند.