به گزارش می متالز، علی خیراللهی حسینآبادی با اشاره به در پیش بودن برگزاری پنجمین همایش بینالمللی سنگ آهن ایران در ۱۸ اردبهشت سال جاری توضیح داد: مشکل عمده فعلی در حوزه سنگ آهن، ضعف زیرساختها است.
بهعنوانمثال یکی از مشکلاتی که امروز ما در حوزه زیرساخت با آن مواجهیم آن است که ما به دنبال افزایش ظرفیت هستیم اما با مشکل تامین برق، جاده و حملونقل مواجهیم. شاید عمدهترین مساله بحث زیرساخت است که هنوز انجام نگرفته است. بهعنوانمثال بزرگترین مساله حمل و نقل است. به دلیل آنکه حملونقل ریلی وجود ندارد مواد معدنی از سنگآهن گرفته تا دیگر مواد با استفاده از کامیون حمل میشوند. در صورتی که نه ظرفیت جادهها به صورتی است که بخواهیم این کار را انجام دهیم و نه قیمتها مناسب است.
وی افزود: یعنی قیمت فروش محصولات با توجه به هزینههای حمل بسیار بالا میرود. امروز بهعنوان مثال اگر قیمت کنسانتره ۲۳۰ هزار تومان است در صورتی که نزدیک به ۷۰ هزار تومان برای حمل آن پرداخت میشود. در نتیجه اگر نگاهی به این موضوع داشته باشیم خواهیم دید هزینه حملونقل بسیار بالا بوده و برای فعالان مشکلاتی را ایجاد کرده است. البته اگر بخواهیم در زمینه فرآوری و ایجاد ارزشافزوده ورود پیدا کنیم مشکلات دیگر در حوزه زیرساختهایی مانند برق، آب و ... نیز وجود دارد.
خیراللهی خاطرنشان کرد: این موارد به غیر از مشکلاتی است که در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست، صدور مجوزها که بسیار زمانبر است وجود دارد؛ یعنی اگر بخواهیم یک مجوز و یا یک زمین برای احداث واحد فرآوری از محیط زیست دریافت کنیم بسیار زمانبر خواهد بود.
مدیرعامل شرکت کیمیا معادن سپاهان گفت: اگر دولت قصد دارد بخش معدن فعال باشد باید صدور مجوزها تسهیل داده شود. از سوی دیگر باید تسهیلات به فعالان داده شود. در زمینه دریافت تسهیلات دولت میگوید باید بانکها پروانههای بهرهبرداری را بهعنوان وثیقه قبول کنند اما هیچ بانکی این پروانهها را قبول نمیکند. این موارد مشکلاتی است که هم در بخش معدن و هم در حوزه سنگآهن قابل مشاهده است.