تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۱۳۴۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خطر هزار راه رفته حمایت

می متالز - اگر فکر کنیم تا پیش از این دولت های مختلف راهبرد کمک به تولید را از طریق مداخله در قیمت گذاری بازار، ایجاد انحصار، تعرفه بالا، خطوط اعتباری ارزان و مشوق های گوناگون دنبال نکرده اند، کاملا در اشتباهیم. تاریخ اقتصادی ایران مملو از این جنس حمایت ها از تولید است. حمایت هایی که حتی به قیمت سرکوب رفاه و اجبار ایرانیان به مصرف کالای موردنظر محقق شده است.
خطر هزار راه رفته حمایت

به گزارش می متالز، اگر فکر کنیم تا پیش از این دولت‌های مختلف راهبرد کمک به تولید را از طریق مداخله در قیمت‌گذاری بازار، ایجاد انحصار، تعرفه بالا، خطوط اعتباری ارزان و مشوق‌های گوناگون دنبال نکرده‌اند، کاملا در اشتباهیم. تاریخ اقتصادی ایران مملو از این جنس حمایت‌ ها از تولید است. حمایت‌هایی که حتی به قیمت سرکوب رفاه و اجبار ایرانیان به مصرف کالای موردنظر محقق شده است.

جالب آنکه هیچ کالای ایرانی از این کانال حمایتی نتوانسته روی پای خود بایستد و تنها رانتی کلان به جیب تولیدگرنماهایی وارد شده که دارای قدرت لابی گسترده بوده و حتی دولت را تا به آنجا می‌برند که هزینه نارضایتی عمومی را نیز تقبل کند. باز اگر بر این گمانیم که با تشویق مردم به خرید کالای داخلی با قیمت بالاتر نسبت به کالای مشابه خارجی یا با کیفیت پایین‌تر، تولید و اشتغال ایجاد می‌شود، ظنی بیهوده داریم. شاید به‌ طور موقت موجی ایجاد شود؛ اما این راهی نیست که بتوان از دلش امید به رونق اقتصادی داشت و هیچ کشوری نبوده که به این شکل به توسعه‌ یافتگی رسیده باشد.

اصولا راهبردی که متکی بر تهییج احساسات و بدون در نظر گرفتن انگیزه‌ ها و پایه‌های اقتصادی باشد، نتیجه‌ ای پایدار دربرنخواهد داشت. بنابراین هم حمایت‌های مالی و تحدیدی بازار را برای کمک به کالای ایرانی پیموده‌ایم و هم آگاهیم که به زور احساسات نمی‌توان مشتری برای کالای ایرانی پیدا کرد.

نکته اصلی از منظر نگارنده آن است که حمایت‌ های مستقیم دولتی خود منشأ برهم خوردن انگیزه‌های اقتصادی، تخصیص ناکارآمد منابع، ظهور کالاهایی که نباید وجود می‌داشت و عدم‌ ظهور کالاهای داخلی شده که براساس منطق بازار باید وجود می‌داشت و در نهایت ساختار تولید را رانت دولتی، کانال‌های حمایتی، قدرت لابی دورزدن مجوزها و... تعیین می‌کند؛ چنین ساختاری زاده رویکرد دستگاه دولتی برای حمایت از تولید است.

آنچه تولید واقعا نیاز دارد دقیقا رویگردانی از این رویکرد است. باز کردن دست کارآفرینان از هزار توی مجوز، کاستن از بوروکراسی‌ های مختلف دولتی از جمله مالیات، دست برداشتن از ایجاد انحصار در کالاها و پایان دادن به خطوط اعتباری رانتی و ارزان و ایجاد فضای رقابتی چه میان تولیدکنندگان داخلی و چه با شرکت‌های خارجی است.

در این فضای رقابتی و بستری که در آن کارآفرینان روی پای خود می‌ایستند، مزیت‌های اقتصادی بروز می‌یابند، منابع به این مزیت‌ها تخصیص پیدا می‌کنند و رفاه و اشتغال شکوفا می‌شود. کالایی که از این فرآیند در داخل تولید می‌شود بدون تردید مورد پسند و مصرف ایرانیان قرار خواهد گرفت.

این نیست که تصور شود شهروندان تنها به دنبال برند خارجی هستند و همین الان نیز محدود کالاهای ایرانی وجود دارند که با وجود رقیب خارجی موردپسند ایرانیان قرار گرفته‌ اند و خود تبدیل به برند شده‌اند. به‌عبارت دیگر مشکل نه اعتماد مصرف‌ کننده یا تمایل وی به کالاهای خارجی، بلکه بستری است که کالای داخلی مناسبی برای مصرف تولید شود و در آن صورت مورد استقبال شهروندان قرار خواهد گرفت.

امید است در سال حمایت ازکالای ایرانی راه‌های هزار بار رفته را آزمون نکنیم و حمایت را در ایجاد رقابت و لزوم روی پای خود ایستادن بنگاه‌های ایرانی تعریف کنیم تا شاهد تولیدی پایدار، اشتغال‌زا و مایه فخر ایران‌زمین باشیم.

از: پویا جبل عاملی

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد،شماره یکشنبه 19 فروردین

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت