به گزارش می متالز، سایپا هفته پیش از آغاز پروژه تولید نخستین خودرو شاسی بلند آفرودی خبر داد اما برخی افراد و رسانهها، آغاز پروژه تولید را تولید خودرو در نظر گرفته و به نقد، تخطئه و تخریب محصولی پرداخته که در آغاز راه طراحی و تولید است و هنوز نهایی و تجاریسازی نشده است.
براین اساس، به منظور تنویر افکار عمومی و نیز پاسخ به شایعات و تخیلات رسانهها و افراد به اصطلاح مستقل و کارشناس، موارد زیر به استحضار مردم و مشتریان میرسد:
۱- این رسانهها و افراد در روزهای اخیر با آب و تاب فراوان و با درج تیترهایی مثل شاسی بلند جدید سایپا چینی از آب درآمد با ذوقزدگی و تعجیل از کشف خود پرده برداشته و به تصور خود همکاری سایپا با یک شریک چینی را افشا کردند.
این هیاهو (برای هیچ) در حالی صورت گرفت که گروه سایپا ارادهای برای پنهان کردن چیزی نداشت و حتی عکسی واضح و مشخص از خودرو مورد نظر منتشر کرد. عکسی که برای خبرنگاران و رسانههای تخصصی حوزه خودرو ناآشنا نبود و دو سال پیش هم آن را در قالب یک کمپین تبلیغاتی با نام تجاری "تیوان" زامیاد دیده بودند. حتی مهمتر از این با یک جستجوی بسیار ساده به سهولت میشود شریک تجاری سایپا در مرحله قبلی این پروژه را پیدا کرد زیرا سایپا و فودِی چین بیش از ۱۲ سال است در زمینه تولید خودروهای تجاری نیمهسنگین همکاری دارند.
۲- شاسی بلند جدید سایپا که در روزهای گذشته خبر آغاز پروژه تولید آن رسانهای شد، یک خودرو جدید است که طبق برنامهریزیها با درصد بالای بومیسازی و داخلیسازی قطعات و با تکیه بر توان و دانش فنی مهندسان و متخصصان گروه و شرکت زامیاد تولید شده و به بازار عرضه خواهد شد.
۳- در مصاحبهها و مطالب منتشر شده، مواردی عجیب مطرح میشود که مدیران و مهندسان سایپا هم در جلسات داخلی و فنی درباره آن صحبت نمیکنند زیرا این خودرو در حال توسعه فنی بوده و جزئیات آن در حال تعیین و بررسی کارشناسی است. اما برخی از این افراد حتی برای این خودرو قیمت هم اعلام کردهاند!
در حالی که مراحل تعیین نهایی قیمت یک محصول سازوکار مشخص و نهادهای قانونی مرتبط با خود را دارد اما این منتقدان برای محصولی که تجاریسازی نشده با خیالپردازی و بدون هیچ مبنای قانونی و کارشناسی، قیمتهای میلیونی و میلیاردی مطرح و اعلام میکنند. حقیقتا این میزان خیال پردازی برای یک خودرو پیش از تولید نهایی شگفت آور است.
۴- تولید یک شاسی بلند آفرودی در ایران در شرایط تحریمی می تواند خلأ بازار در این بخش را پوشش داده و کشور را از واردات خودروهای گران قیمت خارجی بینیاز کند. از طرف دیگر در حالی که سایپا به صراحت از ورود این خودرو در سال آینده به بازار خبر داده، حامیان واردات خودرو احتمال دادهاند شاسی بلند سایپا سه سال دیگر وارد بازار میشود! به همین دلیل تخریب پیش از تولید این خودرو از سوی ذینفعان واردات خودرو نه تنها عجیب نبوده بلکه قابل درک هم هست.
آیا جز این است که این احتمالات بیپایه که بدون هیچ گونه اطلاعی از روند پروژه صورت میپذیرد برای این مطرح میشود که از سرگیری واردات خودرو را توجیه کنند؟
گروه سایپا و بطور کلی صنعت خودرو ضمن فصلالخطاب دانستن بیانات مقام معظم رهبری در نکوهش واردات محصولات خارجی به ویژه خودرو در شرایط فعلی اقتصادی، واردات خودرو و کسب سود سرشار مالی از این تجارت پرسود را برای واردکنندگان در تضاد با منافع و عملکرد نمیبیند اما به فعالان واردات خودرو نیز گوشزد میکند که راه گشایش واردات و ترخیص خودروهای لوکس باقی مانده در گمرکات از مسیر تخطئه و تخریب صنعت خودرو ملی نمیگذرد.
۵- صنعت خودروسازی و گروه سایپا با وجود برخی سوءمدیریتها و نقصانهای به ارث رسیده از گذشته در حال پوستاندازی است و نشانههای روشن تحول در آن با عرضه محصولات جدید در سطوح مختلف کاملاً به چشم می آید. طبیعی است که این رویه خاطر برخی را پریشان کند و آنها برای انحراف اذهان عمومی با هزینه کرد مبالغ قابل توجه، مغلطهای از نکات درست و غلط را در برخی رسانههای رسمی و غیررسمی پمپاژ کنند.
چنین جریانات مخربی، خللی در حرکت گروه سایپا به وجود نخواهد آورد زیرا به مسیری که برای رفع کمبودهای موجود خواهد انجامید، ایمان دارد. دستاوردهای اخیر این خودروساز در سال سخت تحریم و تنگنای اقتصادی و شیوع کرونا گویای این حقیقت است.
۶- گروه خودروسازی سایپا حق پیگیری و شکایت از افترا و تهمتهای این افراد و رسانهها را برای خود محفوظ داشته و تا حصول نتیجه نهایی از مراجع قضایی و قانونی آن را پیگیری خواهد کرد.