تاریخ: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۲
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۱۳۴۸۹۶
معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان:

موانع ذوب آهن اصفهان در صادرات ریل ملی چیست؟

می متالز - موانع ریل ملی در ورود به به بازار های صادراتی علاوه بر تامین نیاز داخل به ریل موضوع مهمی به عنوان بازاریابی است.
موانع ذوب آهن اصفهان در صادرات ریل ملی چیست؟

به گزارش می متالز، چندی پیش گواهینامه استاندارد ملی ایران برای تولید ریل راه آهن و پروانه کاربرد علامت استاندارد این محصول از سوی نیره پیروز بخت معاون رئیس جمهور و رییس سازمان ملی استاندارد ایران به منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اعطا شد. با این گواهینامه دیگر پرونده تمام انتقادات برای ریل ذوب آهن بسته شد.

ذوب آهن اصفهان پروژه تولید ریل را در جهت تامین نیاز داخل و جلوگیری از واردات آغاز و در کمترین زمان ممکن موفق به دریافت گواهینامه استاندارد ملی شد.

جرقه تولید ریل از سال 1372  در ذوب آهن زده شد اما ترکیبی از تجربه و تعهد باعث شد تا این شرکت موفق به تولید ریل استاندارد شود و این محصول را راهی بازار کند.

فرآیند تولید ریل در سه بخش، تولید شمش، نورد محصول و تست ریل انجام می شود. این شرکت برای تولید انواع ریل، راه بسیار دشواری را طی کرد و امروز بر اساس استاندارد، تلرانس این محصول میکرونی است.

اما صادرات این محصول می تواند برای ذوب آهن درآمد ارزی خوبی به همراه داشته و بخش زیادی از مشکلات این واحد تولیدی را برطرف کند. 

مهرداد تولائیان معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا موانعی بر سر راه صادرات ریل برای ذوب آهن وجود دارد؟ گفت: با توجه به تعهدات و قراردادهای امضا شده میان ذوب آهن اصفهان، راه آهن جمهوری اسلامی، قرارگاه خاتم الانبیا که تا یکسال آینده است، برنامه صادراتی در دستور کار قرار ندارد.

وی ادامه داد: درواقع پیش بینی می شود با این برنامه تولید و سفارش ها تا یک سال آینده برنامه ای برای صادرات نداشته باشیم.

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: البته به محض تامین نیاز داخل و در صورت نبود متقاضی به سراغ صادرات خواهیم رفت. اما در حال حاضر دولت با توجه به اینکه در سال آخر خود قرار دارد به شدت بحث توسعه ریلی را پیگیری می کند حال اگر در ادامه نیز این توسعه در اولویت باشد همچنان نیاز داخل را تامین خواهیم کرد. در غیر این صورت ذوب آهن آمادگی لازم برای صادرات را در اختیار دارد.

آن طور که مشخص است ذوب آهن اصفهان در حال حاضر باید تنها به دنبال تامین نیاز داخل باشد، زیرا با ورود به بازارهای صادراتی، توسعه ریلی باید نیاز خود را از طریق واردات تامین کند که این موضوع منجر به ارز بری خواهد شد. 

تولائیان در این باره اظهار کرد: در حال حاضر تنها مانع برای صادرات ریل ذوب آهن نیاز داخلی است در غیر این صورت هیچ مشکلی در در زمینه های فنی و بازرگانی وجود ندارد. امروز 40 تا 50 درصد محصولات تولیدی در ذوب آهن راهی بازار صادراتی می شود درنتیجه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

اما با تامین نیاز داخل و ورود به بازارهای صادراتی موضوع مهمی به عنوان بازاریابی وجود دارد. 

 

یعنی این سوال مطرح است که آیا بازارهای سنتی که امروز واردکننده محصولات ذوب آهن هستند، پذیرای ریل ملی ایران خواهند بود؟

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان درباره این موضوع بیان کرد: شاید برای صادرات ریل الزاما به سمت بازارهای فعلی نرویم، اما در حال رصد بازارها هستیم ، حتی در این مدت جلسات و سفارشاتی داشتیم اما اعلام کردیم باید نیاز داخل را تامین کنیم.

بی تردید ذوب آهن می تواند با افزایش ظرفیت تولید خود علاوه بر نیاز داخل وارد بازارهای صادراتی شود، اما به گفته تولائیان افزایش تولید در شعار آسان است و در اجرا کار سخت می شود زیرا تناژ کیلو کیلو افزایش پیدا می کند نه تنی به همین دلیل افزایش ظرفیت نیازمند برنامه ریزی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در شهریور ماه آمار تولید 7 هزار تن را ثبت کردیم. از سویی دیگر موجودی انبارها امروز 5500 هزار تن ریل تایید شده است که آماده حمل و نصب است.

ذوب آهن تولید 100 هزار تن ریل را برای سال 99 هدف گذاری کرده است تا با تحویل آن توسعه خطوط ریلی با سرعت انجام شود.

منبع: تیتر 20
عناوین برگزیده