تاریخ: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۳۷۳
کد خبر: ۱۳۵۰۰۴
وزیر راه و شهر سازی:

امکان افزایش ۵۰ میلیون تنی ظرفیت ترانزیتی کشور فراهم است

می متالز - وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر لزوم توجه به کریدورهای ترانزیتی به‌وسیله حمل‌و نقل ترکیبی، گفت: امروز می توان ۵۰ میلیون تن بار به ظرفیت ترانزیتی کشور اضافه کرد و سهم تخلیه و بارگیری را ارتقا بخشید.
امکان افزایش ۵۰ میلیون تنی ظرفیت ترانزیتی کشور فراهم است

به گزارش می متالز، محمد اسلامی در همایش سراسری نیمسال مدیران سازمان بنادر و دریانوردی که به شیوه ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: فعالیت‌های تولیدی، صنعتی و تجاری که بخشی از آن‌ها به بنادر مرتبط است باید با شرایط امروزی تطبیق یابد و شیوه متفاوتی طراحی شود که بتوان دشمن را که هدفش محدود کردن روابط اقتصادی و تجاری ایران با دنیاست، ناکام سازیم.

وی افزود: مداخله‌های بیش از حد و شرم‌آورانه آمریکا در زمینه ممانعت از بهبود وضع تجاری ایران مورد توجه واشنگتن قرار گرفته، به‌گونه ای که نتوانیم مطابق با قوانین و ضوابط فعالیت‌ها را پیش ببریم.

وی ضمن تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی باید در شرایط تحریم روش های مناسب با شرایط امروز را مورد توجه قرار دهد، گفت: فعالیت‌های تولیدی، صنعتی و تجاری که بخشی از آنها به بنادر مرتبط است، باید با شرایط امروزی تطبیق یابد و شیوه متفاوتی طراحی شود که سبب آسان و روان سازی فعالیت‌ها شود و اینگونه بتوان دشمن را که هدفش محدود کردن روابط اقتصادی و تجاری ایران با دنیاست، ناکام سازیم.

وزیر راه و شهرسازی، حفاظت اطلاعات و مصون سازی سخت افزاری و نرم افزاری را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: دشمن به شکل رسمی جنگ اقتصادی علیه ایران را اعلام کرده و هدف آمریکایی‌ها نابودی انقلاب اسلامی است و در چنین شرایطی باید مانع از آسیب و حمله از سوی دشمن و در عین حال نشت اطلاعات شویم.

ضرورت تبدیل بنادر و پسکرانه‌ها به محل تولید بار

اسلامی با اشاره به اینکه باید تلاش شود تا بنادر و پسکرانه ‌ها به محل تولید بار تبدیل شود و مبادلات تجاری کشور را پشتیبانی کند، افزود: ضروری است با پشتیبانی و حمایت لازم از سرمایه‌گذاران به منظور جذب حداکثری سرمایه در بنادر مورد توجه قرار گیرد و تسهیل گری برای جذب سرمایه بخش خصوصی به یک دستورکار تبدیل شود.

وی گفت: لازم است بنادر دچار انحصار و انحصارگرایی نشود و اجازه ندهیم از حسن نیت سازمان بنادر و دریانوردی سوء استفاده شود و به این ترتیب شرایط برابری برای تمامی متقاضیان فعالیت در بنادر فراهم شود.

دستور کار توسعه بنادر شمالی

اسلامی همچنین با تاکید بر لزوم گسترش تبادل تجاری در حوزه دریای خزر، افزود: توسعه بنادر شمالی ایران باید در دستور کار قرار گیرد، زیرا بازارهای کشف نشده و گنج اقتصادی در این منطقه وجود دارد و باید به نیاز بازارهای هدف توجه داشته باشیم.

توسعه گردشگری در بنادر شمالی

وی گفت: توسعه گردشگری در بنادر شمالی باید توجه شود و بندر نوشهر این ظرفیت را دارد که به یک بندر گردشگری تبدیل شود، تا اینگونه مقوله گردشگری دریایی در شمال ایران نیز به خوبی مدنظر قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سالیان گذشته نگاه یک جانبه به مقوله واردات بوده، گفت: علاوه بر توجه به واردات باید به مقوله صادرات و تسهیل صادرات در بنادر بپردازیم و در بنادر شمالی نیز پایانه های صادراتی مناسب و مورد نیاز را ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی به تازگی گفت: ظرفیت بنادر کشور برای تخلیه و بارگیری حدود ۲۴۰ میلیون تن است که برای این میزان بنادر ما به اندازه کافی و مجهز هستند.

وی افزود: هیچ زمانی در بنادر برای تخلیه و بارگیری مشکلی وجود نداشت و در این ارتباط در تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) در حدود ۴۰ درصد بازدهی در سال ۹۹ افزایش یافته و با معطلی کمتر کشتی‌ها برای تخلیه یک رکورد به ثبت رسیده است.

عناوین برگزیده