به گزارش می متالز، وزارت صنعت، نوآوری و علوم استرالیا در گزارش سه ماهه خود اعلام کرد سنگ آهن امسال به ۶۱.۸۰ دلار در هر تن و در سال ۲۰۱۹ به ۵۱.۱۰ دلار در هر تن میرسد در حالی که در گزارش قبلی قیمت پیش بینی شده به ترتیب ۵۲.۶۰ دلار و ۴۸.۸۰ دلار بود. این پیشبینیها برای قیمتهای تحویل روی عرشه کشتی است.
طبق این گزارش، انتظار میرود قیمت سنگ آهن با رشد عرضه کم هزینه از سوی برزیل و ضعیف شدن تقاضا در چین کاهش پیدا کند. معادن جدید از جمله پروژه S۱۱D شرکت واله در برزیل راه اندازی می شوند که حجم صادرات جهانی را افزایش میدهد و تولید فولاد چین تا سال ۲۰۲۳ کاهش سالانه خواهد داشت.
سنگ آهن در مارس تحت تاثیر تقاضای ضعیفتر از حد انتظار چین برای سنگ آهن در بهار، روند نزولی پیدا کرده بود و رکورد بالایی سنگ آهن وارداتی در بنادر سرزمین اصلی چین دپو شده بود. بانک بارکلیز از جمله بانکهایی است که احتمال داده قیمت سنگ آهن در سه ماهه جاری کاهش بیشتری پیدا کند.
طبق آمار وب سایت مای استیل، قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد برای تحویل به شمال چین چهارشنبه گذشته ۶۳.۳۵ دلار در هر تن بود در حالیکه اواخر سال گذشته قیمت آن ۷۳.۵۰ دلار بود و در اواخر فوریه امسال به ۸۰ دلار صعود کرده بود. از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون میانگین قیمت سنگ آهن حدود ۷۳ دلار درهر تن بوده است.
طبق پیش بینی دولت استرالیا، واردات سنگ آهن از سوی چین از ۱.۰۸ میلیارد تن در سال ۲۰۱۸ به ۱.۰۴ میلیارد تن در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا خواهد کرد. همزمان تولید فولاد از ۸۳۲ میلیون تن در سال جاری به ۸۰۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا میکند و استفاده داخلی از فولاد از ۷۷۲ میلیون تن به ۷۴۲ میلیون تن میرسد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، چین بزرگترین فولادساز و بزرگترین خریدار سنگ آهن دریابرد جهان است و فولادسازان چینی سنگ آهن را از شرکتهای واله برزیل و ریوتینیو، بی اچ پی بیلیتون و فورتسکیو متالز خریداری میکنند. میزان واردات آنها که طی یک دهه گذشته تقریبا سه برابر افزایش یافت، امسال به رکورد ۱.۰۷ میلیارد تن خواهد رسید.