تاریخ: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۳۱
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۱۳۵۰۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کل گمرک:

تولید خودرو‌ها معطل قطعه نخواهند بود

می متالز - رییس کل گمرک می‌گوید عمده کالا‌های خودروساز‌ها با اظهار کالا و پرداخت حقوق عوارض و تضامین، بدون نیاز به برخی موارد که سبب رسوب می‌شد، ترخیص شد.
تولید خودرو‌ها معطل قطعه نخواهند بود

مهدی میراشرفی

به گزارش می متالز، مهدی میراشرفی رییس کل گمرک امروز(یکشنبه 6 مهرماه) پس از نشست بررسی واردات، ترخیص و رسوبات کالا و اخذ راهکار مناسب و قانونی، گفت: در ۶ ماهه نخست سال 99 حدود ۶۱ میلیون تُن کالا وارد و صادر شده است که از این میزان ۱۶ و نیم میلیون تن واردات و ۴۵ میلیون تن کالا‌ به سایر کشورها صادر شده است.

 

واردات کالاها در سال جاری نسبت به مدت مشابه از نظر ارزش ۲۲ درصد کاهش یافت

وی افزود: کالا‌های وارداتی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزن ۲ درصد، اما از نظر ارزش ۲۲ درصد کاهش دارد و کالا‌های صادراتی نیز ۳۵ درصد در وزن و ارزش کاسته شده است با این حال روند نزولی کاهندگی صادرات و واردات در حال عادی شدن است و شیب نزولی آن کاسته شد.

میراشرفی اضافه کرد: تصمیماتی که دیروز با حضور معاون اول رئیس جمهور در گمرک شهید رجایی گرفته و در جلسه دیوان محاسبات نیز به بحث گذاشته شد ناظر بر ۲ موضوع است؛ ۳ و نیم میلیون تن کالا‌های اساسی در بنادر و گمرکات کشور داریم و ۳ و نیم میلیون تن هم کالا‌های مواد اولیه و واسطه تولید که کالای غیراساسی نامیده می‌شود همچنین یک میلیون تُن هم کالا‌های کانتینری است که هم شامل کالا‌های اساسی و کالا‌های غیراساسی است.

رئیس کل گمرک با اشاره به تصمیمات اخذ شده برای ترخیص کالاهای موجود در گمرک، ادامه داد: برای ترخیص پنج قلم کالای اساسی، بانک مرکزی براساس تعهدی که به واردکننده خواهد داد، این کالا‌ها ترخیص شود که با این ساز و کار تاکنون حدود ۲۳ هزار تن کالا‌های اساسی ترخیص شده است.

میراشرفی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه از هشت میلیون کالای دپو شده در گمرک قطعات خودروسازی‌ها چه میزان است، توضیح داد: براساس ماده ۴۲ قانون امور گمرکی درباره برخی کالا‌ها مانند قطعات دو خودروساز بزرگ با پیشنهاد وزارت صمت، رئیس کل گمرک می‌تواند از تسهیلات این ماده قانونی استفاده کند؛ ما نیز در چند ماه گذشته بار‌ها از تسهیلات این قانون استفاده کردیم و عمده کالا‌های خودروساز‌ها با اظهار کالا و پرداخت حقوق عوارض و تضامین، بدون نیاز به برخی موارد که سبب رسوب می‌شد، ترخیص شد.

 

تولید خودرو‌ها معطل قطعات موجود در گمرک نخواهند بود

وی ادامه داد: این باب هنوز باز است و حتی بدون نیاز به مصوبه امروز ترخیص کالا‌های برخی تولیدکنندگان بزرگ با این سازوکار تسهیل میشود بنابراین خودرو‌ها معطل قطعه نخواهند بود.

میراشرفی تاکید کرد: اگر خودرو‌ها معطل یک یا دو قطعه‌ی موجود در گمرک باشند، حتما با پیشنهاد وزارت صمت و استفاده از ماده ۴۲ قانون امور گمرکی که قبلا کالا‌های این شرکت‌ها ترخیص شده است، معطل نمانده اند و از این پس هم معطل نمی‌مانند.

رئیس کل گمرک در پاسخ به این پرسش که برخی خودروسازان می‌گویند منتظر ترخیص یک قطعه هستند، افزود: گمرک به هیچ عنوان درباره موارد خاص، توقف ایجاد نکرده است حتی اگر سازوکار قانونی مثل گرفتن کد رهگیری و سایر موارد وجود نداشته، گمرک با تلطیف وضعیت کالاها را ترخیص کرده است.

عناوین برگزیده