تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۵۷
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۱۳۵۰۵۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

800 میلیون کودک در معرض سرب قرار دارند

می متالز - بر اساس گزارش جدید یونیسف، از هر سه کودک، یک کودک در جهان سرب زیادی در بدن خود دارد.
800 میلیون کودک در معرض سرب قرار دارند

به گزارش می متالز، دود 800 میلیون کودک میزان سرب بالایی در خون دارند. نوروتوکسین می تواند باعث آسیب دائمی مغز شود.

سریپادا (Sripada) که در این تحقیق کمک کرده است می گوید: "اولین سال های زندگی کودک با رشد سریع و رشد مغز مشخص می شود. این امر کودکان را به ویژه در برابر مواد مضر در محیط آسیب پذیر می کند."

سریپادا برای تحقیق در مورد نابرابری های بهداشت اجتماعی به ویژه در میان کودکان، با سازمان های بین المللی همکاری می کند.

وی می گوید: "قرار گرفتن در معرض سرب در دوران بارداری و اوایل زندگی می تواند منجر به این شود که کودک هرگز به توانایی خود نرسد."

سرب یک عنصر است  اما یک نوروتوکسین قدرتمند هم می باشد که می تواند در سطحی کمتر از پنج میکروگرم در هر دسی لیتر خون آسیب برساند. مسمومیت با سرب می تواند حاد باشد و می تواند از درد معده تا آسیب مغزی، کما و مرگ ایجاد کند.

اما مسمومیت با سرب نیز می تواند به آرامی رخ دهد  زیرا برای مدت طولانی در بدن جمع می شود. شایع ترین علامت، بی حالی ناشی از کم خونی است. سطح بالای سرب می تواند به خون و مغز استخوان، سیستم عصبی و کلیه ها حمله کند.

مسمومیت با سرب همچنین می تواند باعث کاهش ضریب هوشی و مشکلات رفتاری شود که می تواند یک عمر ادامه یابد.

"سرب یک تهدید سلامتی برای کودکان در هر کشور است. با این حال کودکان در کشورهای با درآمد کم یا متوسط بیشترین آسیب پذیری را به ویژه در جنوب آسیا و به طور کلی در میان گروه های حاشیه ای دارند.

مقدار زیادی از سرب در باتری ها موجود می باشد که بازیافت نمی شوند. تعداد وسایل نقلیه موتوری در 20 سال گذشته در کشورهای با درآمد کم و متوسط سه برابر شده است که به نوبه خود منجر به افزایش شدید باتری های حاوی سرب شده است. حدود نیمی از باتری ها به درستی بازیافت یا بازیابی نمی شوند.

لوله های آب، رنگ و تعدادی از محصولات خانگی مانند غذاهای کنسرو شده، ادویه های آلوده، لوازم آرایش و اسباب بازی نیز در این امر نقش دارند. سربی که قبلاً در بنزین استفاده می شد تا امروز نیز در خاک یافت می شود. این امر بطور غیر مستقیم به اقتصاد کشورها لطمه می زند زیرا کودکانی که  با این منابع در معرض سرب رشد کنند. در بزرگسالی ، اغلب قادر به کمک بهینه در اقتصاد جامعه نیستند.

آسه می گوید: "گزارش یونیسف و سایر مطالعات نشان می دهد که فقر با افزایش سطح سرب و افزایش خطر اثرات مضر بر سلامتی همراه است. ما بررسی خواهیم کرد که آیا این تصویر در مورد زنان باردار و کودکان در نروژ نیز صدق می کند یا خیر."

نتایج تحقیقات NeuroTox و CHAIN همچنین می تواند به روش های مختلف در سطح بین المللی مانند جلوگیری از نابرابری اجتماعی در سلامتی از جمله اثرات مضر سموم محیطی استفاده می شود.

منبع: ایربان
عناوین برگزیده