تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۸
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۱۳۵۳۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در حاشیه نشست سرپرست وزارت صنعت افغانستان با تجار و بازرگانان ایران مطرح شد:

زمین متری 80 سنت برای سرمایه‌گذاران / سرمایه‌گذاری کنید مناقصات را با قیمت بالاتر برنده شوید/ توصیه می‌کنم بخش خصوصی ایران در افغانستان سرمایه‌گذاری کند

می متالز - سرپرست وزارت صنعت افغانستان در نشست صمیمانه خود با سرمایه‌گذاران ایرانی گفت: براساس قانون افغانستان شرکت‌های داخلی با 15 درصد قیمت بالاتر اولویت مناقصات هستند، بنابراین شرکت‌های ایرانی اگر در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند قطعا برنده تمام مناقصات هستند.
زمین متری 80 سنت برای سرمایه‌گذاران / سرمایه‌گذاری کنید مناقصات را با قیمت بالاتر برنده شوید/ توصیه می‌کنم بخش خصوصی ایران در افغانستان سرمایه‌گذاری کند

غوریانی، وزیر صنعت افغانستان

به گزارش می متالز، نثار احمد غوریانی در ادامه افزود: سیاست‌های توسعه‌ای افغانستان به‌گونه‌ای تنظیم شده که تمامی شرکت‌های فعال داخل کشور مشمول تخفیف‌ها، امکانات و همچنین تسهیلات قابل توجهی می‌شوند بنابراین با درنظر گرفتن ارتباط بسیار مناسب ایران و افغانستان و شناخت دو کشور از بازار یکدیگر به بخش خصوصی ایران توصیه می‌کنم تا زمان از دست نرفته در افغانستان سرمایه‌گذاری کنید.

این مقام مسوول در افغانستان تاکید کرد: با درنظر گرفتن اینکه افغانستان عضو سازمان WTO است کشورهای خارجی برای تجارت با افغانستان ملزم به رعایت اصول و قواعد این سازمان در تجارت هستند که این خود یک امتیاز غیرقابل چشم‌پوشی در دنیای پررقابت حال حاضر است و شرکت‌های ایرانی می‌توانند به سادگی از آن استفاده کنند.

وی درباره شرایط سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در افغانستان گفت: قوانین افغانستان به‌گونه‌ای تدوین شده که خارجی‌ها می‌توانند با مالکیت 100% اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش مورد نظر کنند اما برای یافتن شریک قابل اعتماد و مناسب هم می‌توانند از کمک‌های مسوولان در وزارت صنعت و همچنین رایزن بازرگانی سفارت جمهوری افغانستان در ایران استفاده کنند.

سرپرست وزارت صنعت افغانستان تصریح کرد: سرمایه‌گذاران ایرانی در صورت تمایل به احداث واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی امتیازات بسیار ویژه‌ای دریافت می‌کنند که اصلی‌ترین آن معافیت‌های مالیاتی برای واردات دستگاه‌های موردنیاز و مواد اولیه در کنار تخصیص زمین بسیار ارزان برای ساخت واحد تولیدی است.

غوریانی به صاحبان سرمایه توصیه کرد از این بازار بکر و نوظهور غافل نباشند چون تقاضای بالایی برای حضور در بازار افغانستان از سوی کشورهای دیگر وجود دارد اما شباهت های فرهنگی، زبان و البته اعتماد مردم افغانستان به محصولات ایرانی باعث موفیت تولیدکنندگان ایران و سهم بازار بالاتر در افغانستان می‌شود.

این مقام مسوول در افغانستان ورود کالاهای قاچاق از ایران را مانع از رشد اقتصاد و صنعت کشور اعلام کرد گفت: درباره ورود اقلام قاچاق از ایران بارها با طرف ایرانی مذاکراتی انجام داده‌ایم که این رویه می‌تواند به سهم بازار کالاهای ایرانی و البته تولید در افغانستان ضربه وارد کند اما متاسفانه هنوز اقدام مناسب و قابل توجهی در این زمینه انجام نشده است.

 

انبوه‌سازی و برق بهترین سرمایه‌گذاری

سرپرست وزارت صنعت افغانستان درباره سوژه‌های سرمایه‌گذاری در این کشور نیز گفت: افغانستان با توجه به اینکه اکنون وارد دوران بازسازی شده در تمام زمینه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری است و از تقاضای موجود استقبال می‌کند اما برادرانه به سرمایه‌گذاران ایرانی توصیه می‌کنیم درباره ورود به بخش انبوه‌سازی و همچنین انرژی برق بیشتر فکر کنند و در این زمینه ورود کنند چون توانمندی شرکت‌های ایرانی را در این زمینه شخصا بررسی کرده‌ام.

غوریانی درباره ارزش افزوده سرمایه‌گذاری در صنعت برق اظهار کرد: براساس توسعه صنعتی افغانستان به زودی حدود 500 مگاوات برق مازاد نیاز دارد و این انرژی در شهرک‌های صنعتی با قیمتی کیلوات ساعتی 12 افغانی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد اما بدون تردید اگر شرکت‌های ایرانی در افغانستان برای تولید برق اقدام کنند هزینه تولید آنها کمتر از 6 افغانی است که با یک حساب سرانگشتی سود 200 درصدی برای سرمایه‌گذار به ارمغان خواهد آورد.

وی با اشاره به روند تقاضای خرید مسکن و افزایش جمعیت در کلانشهرها نیز گفت: اصلاح ساختار شهری و همچنین نوسازی بافت فرسوده در کلانشهرها برنامه‌ای بیست ساله است که در سراسر افغانستان به کار گرفته خواهد شد این برنامه به معنای فرصتی طلایی برای انبوه‌سازان و تولیدکنندگان انواع مصالح ساختمانی در ایران است تا بتوانند از فرصت استفاده کنند هرچند دوباره تاکید می‌کنند برگ برنده تولید در افغانستان است نه اینکه تنها به فکر صادرات باشیم.

 

معادن و صنایع فولاد گزینه‌ای غیرقابل انکار

سرپرست وزارت صنعت افغانستان معتقد است پتانسیل های بکر معدنی در کشورش یکی از فرصت‌های ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری ایران است چون متخصصان و کارخنه‌های ایران در مرز خودکفایی کامل در این صنعت قرار دارند و می‌توانند بیشتر محصولات مورد نیاز افغانستان برای تامین بازارش را تولید کنند.

غوریانی تصریح کرد: ذخایر معدنی قابل توجهی در دل کشور افغانستان وجود دارد که باید با انجام مراحل اکتشافی و استخراج اصولی و علمی از آنها بهره مناسب برد درحالی که هنوز هیچ خبری از سرمایه گذاری‌های گسترده ایران نیست.

وی معتقد است معادن و صنایع وابسته به آن برای شرکت‌های ایرانی بسیار جذاب است و به زودی زود نظر بسیاری از سرمایه ها در این صنعت خاص را به خود جلب می‌کند و نباید فراموش کنیم که آغاز دوران بازسازی بازاری تضمینی برای سرمایه‌گذاران در بخش تولید فولاد ایجاد می‌کند که احتمالا ارزش افزوده‌ای بالاتر از صادرات برای صاحبان سرمایه ایجاد می‌کند.

به گفته این مقام مسوول در دولت افغانستان سرمایه‌گذاران ایرانی با توجه به نگاه دولت افغانستان به ایران دارای امتیازات ویژه‌ای نسبت به سایر سرمایه‌گذاران هستند که می‌توانند مستقیما مشکلاتشان را با وزارت صمت مطرح کنند و شخصا آنها را پیگیری می‌کنم مثل آنچه درباره شرکت برشنا انجام شد تا سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان متخصص ایرانی بتوانند مبادلات تجاری خود را مدیریت کنند.

لازم به یادآوری است در ادامه این نشست بازرگانان و تجار ایرانی مستقیم و بدون واسطه مشکلات فعالیت خود در بازار افغانستان را با سرپرست وزارت صنعت مطرح کردند که ایشان در مواردی شخصا دستورات لازم جهت تسهیل کار را صادر کرد.

عناوین برگزیده