به گزارش می متالز، حسین شهیدزاده با بیان اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا تحقیقات زیادی درباره ارتباط آلودگی هوا و امکان شیوع این ویروس انجام شد، اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت ابتدا به این نتیجه رسیده بود که ارتباط مشخص و مستقیمی بین این دو موضوع وجود ندارد، اما با گذر زمان تحقیقات بیشتر نشان دادند که ویروس کرونا میتواند از طریق ذرات معلق کوچکتر از ۵/ ۲ میکرون منتقل شود بنابراین آلودگی هوا امکان ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ را افزایش میدهد.
وی با اشاره به اینکه این مساله نشان میدهد از اکنون باید سعی در کاهش آلودگی ناشی از ذرات معلق داشته باشیم، تصریح کرد: نه تنها ارتباط مستقیمی بین آلودگی هوا و شیوع بیماری کووید- ۱۹ و احتمال افزایش تلفات وجود دارد بلکه آلایندههای هوا سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن میشوند و از این جهت میتوانند راه را برای ابتلا به بیماری هموار کنند. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: هرچند به دلیل حذف سفرهای آموزشی و برگزاری کلاسهای مدارس، دانشگاهها و... بهصورت مجازی تا حدود ۳۰ درصد از تردد و حمل ونقل معمول ما در شهر تهران کاسته شده است اما در مقابل اجرای تغییراتی در اجرای طرح ترافیک - به دلیل جلوگیری از شلوغ شدن وسایل حمل و نقل عمومی و افزایش امکان سرایت بیماری کووید- ۱۹ - سبب شده است که استفاده از خودروهای شخصی افزایش پیدا کند. شهیدزاده در ادامه ضمن بیان اینکه برای کنترل آلودگی هوا در ۶ ماه دوم سال میتوان کارهای زیادی انجام داد اما اکنون ازنظر اقتصادی کشور در شرایطی نیست که بتوان همه آنها را اجرایی کرد، گفت: برای مثال تقویت سیستم حمل و نقل عمومی یکی از واجبترین کارهایی است که باید در این زمینه انجام شود اما در حال حاضر نه شهرداری بودجه کافی برای این کار را در اختیار دارد و نه دولت توانسته در این زمینه کمکی کند. به گفته وی با وجود این شهرداری درحال حاضر با استفاده از منابع دیگری در تلاش است که تعدادی اتوبوس و قطار برای مترو تامین کند اما صرف این کار کافی نیست و باید اقدامات دیگری نیز در دستور کار قرار گیرد. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به «طرح کاهش» که مصوبه سال ۹۵ شورای عالی ترافیک شهرهای کشور است، تصریح کرد: مرحله اول این طرح چک کردن معاینه فنی خودروهایی بود که به محدوده طرح ترافیک وارد میشدند. در مرحله دوم طرح کاهش قرار شد بهوسیله دوربینها در کل شهر تهران معاینه فنی خودروها کنترل شود و اگر خودرویی معاینه فنی نداشت، جریمه شود. این دو مرحله با استفاده از دوربینهای نصب شده و سامانه «سیمفا» اجرایی شد اما مرحله سوم «طرح کاهش» که مهمترین بخش آن نیز بود از سال ۹۶ تاکنون هنوز اجرایی نشده است. شهیدزاده در ادامه گفت: بر اساس مرحله سوم «طرح کاهش» شرط ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک، دریافت معاینه فنی برتر از مراکز معاینه فنی است. متاسفانه این مصوبه قانونی حدود سه سال است که روی زمین مانده است، بنابراین یکی از راهکارها و قوانینی که میتوان امسال حداقل بهدلیل مشکلات ناشی از بیماری کووید- ۱۹ اجرایی کرد، این مصوبه قانونی است.