تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۴۴
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۱۳۵۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حسن خلج طهرانی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس مطرح کرد:

جذب سرمایه‌گذارن به بخش تولید راه عبور از رکود اقتصادی

می متالز - در فرآیند توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است، درواقع سرمایه‌گذاری لازمه و موتور محرک رشد اقتصادی است، مناطقی که بتوانند در جذب سرمایه‌گذار موفق‌تر عمل کنند، مسیر رشد را سریع‌تر طی خواهند کرد.
جذب سرمایه‌گذارن به بخش تولید راه عبور از رکود اقتصادی

به گزارش می متالز، ‌در این میان مناطق ویژه با دارا بودن مزایای متعدد و ارائه تسهیلات و مشوق‌ها سعی در جذب سرمایه‌گذاران دارند. باوجود تعداد زیاد مناطق ویژه در کشور تعداد محدودی توانسته‌اند از مزایای خود استفاده کرده و رشد کنند. منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس یکی از بزرگترین مناطق ویژه کشور است که در حوزه معدن و صنایع معدنی منحصر به‌فرد است. این منطقه با داشتن مزیت‌های ناشی از محل قرارگیری، ایجاد تسهیلات زیرساختی و ارائه مشوق‌های متعدد به‌دنبال جذب سرمایه‌گذاران و تبدیل شدن به یکی از بزرگترین قطب‌های صنعتی کشور است. برای روشن شدن مزایای این منطقه برای جذب سرمایه‌گذاران به گفت‌وگو با مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس پرداخت ایم. حسن خلج طهرانی به تسهیلات و مشوق‌های ارائه شده توسط این منطقه برای جذب سرمایه‌گذاران پرداخت و از برنامه‌های منطقه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی گفت. در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را بخوانید.

 

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس دارای چه پتانسیل‌هایی بوده و این پتانسیل‎ها چه مزایایی را برای صنایع مستقر در این منطقه به وجود آورده است؟

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در یکی از مهم‌ترین نقاط استراتژیک جهان یعنی تنگه هرمز قرار گرفته است، این تنگه دومین تنگه شلوغ دنیا بوده و 25 درصد عرضه جهانی نفت از طریق این تنگه منتقل می‌شود، که نشان از اهمیت بالای این تنگه در اقتصاد دنیا دارد، منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس به‌دلیل قرارگیری در این منطقه دارای دسترسی  آسان به آب‌های آزاد بوده و همین امر، یک مزیت بسیار مهم را برای تولیدکنندگان منطقه ویژه در جهت تسهیل صادرات ایجاد کرده است.

مزیت قرارگیری در تنگه هرمز باعث ایجاد زیرساخت‌های دریایی در منطقه شده است. درحال حاضر این منطقه دارای اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی با ظرفیت 12 میلیون تن و اسکله نفتی با ظرفیت 15 میلیون تن در سال بوده که امکان افزایش ظرفیت تا 70 میلیون تن را دارد، همچنین این منطقه در همجواری با بنادر شهید رجایی و بندر شهید باهنر قرار دارد. منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، برای تخلیه و بارگیری مواد معدنی دارای زیرساخت‌های مکانیزه تخلیه و بارگیری شامل ماشین‌های مکانیزه انباشت و برداشت مواد، تخلیه و بارگیری کشتی، تخلیه و بارگیری قطار، 40 هکتار محوطه دپوی مواد فله مواد معدنی و 30 کیلومتر خطوط نوار نقاله است. منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در کنار مزیت دسترسی به بنادر، از سایر راه‌های حمل‌ونقل ازجمله اتصال به دو خط سراسری راه آهن با ایستگاه اختصاصی مانوری و دسترسی آسان به فرودگاه بین‌المللی بندرعباس برخوردار است.

 

مزیت بعدی این منطقه وجود منابع عظیم انرژی نفت و گاز پالایشگاه هشتم نفت، ستاره خلیج فارس و هرمز با ظرفیت یک میلیون بشکه در روز و پالایشگاه‌های گاز سرخون، قشم و گورزین است. همچنین همجواری استان هرمزگان با مهمترین معادن سنگ آهن کشور (چادر ملو، گل‌گهر سیرجان، سنگ آهن مرکزی) و دسترسی آسان به سایر معادن مواد معدنی کشور به عنوان مواد اولیه تولید فولاد و آلومینیوم مزیت دسترسی راحت به تامین ماده اولیه را برای تولیدکنندگان واقع در این منطقه را به‌وجود آورده است.

همچنین منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس زیرساخت‌های برق، آب و گاز مورد نیاز تولیدکنندگان واقع در منطقه را دارا می‌باشد. اقدامات منطقه ویژه جهت تامین زیرساخت‌های آب مورد نیاز در منطقه عبارت هستند از: تاسیس آب شیرین کن فولاد هرمزگان به ظرفیت 30000 متر مکعب در روز، تاسیس آب شیرین کن نور ویژه به ظرفیت 3000 متر مکعب در روز، آب شیرین کن منطقه به ظرفیت 1800 متر مکعب در روز، آب شیرین کن فولاد کاوه جنوب با ظرفیت 15 هزار متر مکعب قابل افزایش تا 55 هزار متر مکعب در روز. همچنین در حال حاضر دو طرح جدید احداث  آب شیرین‌کن نیز در منطقه وجود دارد که هریک دارای ظرفیت  100 هزار متر مکعب در روز هستند.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در تامین زیر ساخت‌های تامین برق نیز اقدامات قابل توجهی داشته است، زیرساخت‌های ابرق ایجاد شده در منطقه نیز عبارت هستند از: احداث پست برق گنو با ظرفیت 600 مگاوات و 30 کیلومتر خطوط انتقال برق، احداث پست برق 230/400 کیلوولت شهید لشکری با ظرفیت 1000 مگا وات، احداث نیروگاه هرمز با ظرفیت 235 مگاوات. همچنین جهت افزایش زیرساخت برق در منطه طرح نیروگاه نما با ظرفیت 500 مگاوات در دست اجرا است.

همچنین باید گفت، منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در ایجاد زیرساخت‌های تامین گاز برای واحدهای مستقر در منطقه موفق عمل کرده است. ازجمله اقدامات صورت گرفته عبارت هستند از:  ایجاد شبکه 22 اینچ سرخون به نیروگاه بندرعباس در محوطه شمالی منطقه،  ایجاد شبکه 8 اینچ سرخون در امتداد خط راه آهن برای انتقال میعانات گازی، ایجاد شبکه 12 اینچ گورزین قشم به نیروگاه بندرعباس از غرب محوطه شمالی و اجرای شبکه گازرسانی زمین‌های سایت توسعه

 

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس چه چشم‌اندازهایی را برای توسعه مدنظر دارد؟

درحال حاضر منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس جزو ده منطقه برتر اقتصادی در کشور است، این منطقه در حوزه معدن و صنایع معدنی منحصر به‌فرد است. همچنین منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس بنا دارد که با استفاده از مزیت‌های موجود در منطقه و جذب سرمایه‌گذاران، در سال‌های آتی تبدیل به یکی از بزرگترین قطب‌های تولید محصولات صنعتی و معدنی کشور شود.

بر اساس اهداف تعیین شده برای منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس باید میزان تولید فولاد منطقه به 10 میلیون تن در سال افزایش یابد که با عملی شدن این میزان، این منطقه تبدیل به یکی از قطب‌های تولید فولاد کشور خواهد شد. در زمینه صنعت آلومینیوم نیز منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس بنا دارد که به تولید سالانه  2/1 میلیون تن برسد، درصورت تحقق این رقم، این منطقه به قطب تولید آلومینیوم کشور تبدیل خواهد شد. درحال حاضر منطقه ویژه خلیج فارس دارای یکی از بزرگترین اسکله‌های تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی، نفتی و کانتینری است و بنا دارد تبدیل به با قطب قطب تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی، نفتی و کانتینری با ظرفیت 70 میلیون تن در سال شود.  

هدف بعدی درنظر گرفته شده برای منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، تبدیل منطقه ویژه به قطب انرژی با ظرفیت تولید 56000 مگاوات برق، روزانه 700 هزار مترمکعب آب شیرین و انتقال 2/2 میلیون مترمکعب گاز در ساعت است. همچنین منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس بنا دارد با صادرات سالانه 6 میلیارد دلار محصولات صنعتی انرژی‌بر تبدیل به قطب صادرات در صنایع انرژی‌بر شود. از دیگر اهداف منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس ایجاد اشتغال است، این درحال حاضر نیز این منطقه سهم به‌سزایی در اشتغال منطقه دارد و هدف ایجاد 30 هزار نفر شغل مستقیم در منطقه را دنبال می‌کند. 

 

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، تابه‌حال چه میزان درجذب سرمایه‌گذار موفق عمل کرده است؟ این منطقه برای جذب هرچه‌بیشتر سرمایه‌گذار به منطقه چه برنامه‌هایی دارد؟

کشور برای خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی نیاز به جذب سرمایه‌ی سرمایه‌گذاران در حوزه صنایع دارد، منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس نیز در راستای حرکت کشور در جهت رشد اقتصادی در سال‌های اخیر تلاش مناسبی را در جهت جذب سرمایه‌گذاران داشته است و در این زمینه موفقیت‌هایی نیز حاصل کرده است. منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس تابه‌حال توانسته است، 3366 میلیون دلار پروژه را جذب و به بهره برداری رسانده و حدود 1420 میلیون دلار پروژه سرمایه‌گذاری در این منطقه درحال ساخت و نصب و تجهیزات است. در آینده با عملیاتی شدن طرح‌های توسعه در نظر گرفته شده برای منطقه که نیاز به حدود 2222 میلیون دلار سرمایه‌گذاری دارد، میزان سرمایه‌گذاری در منطقه به حدود 7 میلیارد دلار خواهد رسید.

همچنین منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، با ارائه انواع تسهیلات و مشوق‌ها سعی در جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران به این منطقه دارد. تسهیلات ارائه شده به سرمایه‌گذاران در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس عبارت هستند از: اعلام آمادگی برای واگذاری 2500 هکتار زمین به سرمایه‌گذاران به‌صورت 30% مبلغ زمین پیش پرداخت و70% باقیمانده طی زمان اجرای پروژه و یا بعد از بهره‌برداری و تولید؛ تامین زیرساخت‌های آب، برق، گاز و مخابرات توسط منطقه،؛ استفاده از معافیت‌های گمرکی برای واردات تجهیزات و مواد اولیه؛ ارائه معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه به داخل کشور به میزان ارزش افزوده؛ امکان صادرات، ترانزیت، ترانشیب و صدور مجدد کالا؛ حمایت برای اخذ وام از طریق منابع داخلی و خارجی؛ ارائه مشاوره در تمام مراحل اجرای پروژه و انجام عملیات اخذ مجوز اشتغال برای کارکنان خارجی سرمایه‌گذاران

 

آیا منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس برنامه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی دارد و تابه‌حال چه میزان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق بوده است؟

منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس به‌دلیل مزایایی نظیر قرار گیری در تنگه هرمز و دارا بودن دسترسی مناسب به بازارهای بین‌المللی و بازار به‌نسبت بزرگ داخلی کشور، برخورداری از نیروی کار فراوان، وجود منابع عظیم نفت و گاز و ... می‌تواند منطقه‌ای جذاب برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی باشد. تابه‌حال نیز اقدامات مناسبی در جهت جذب سرمایه‌گذاران خارجی صورت گرفته است. مذاکرات متعددی با سرمایه‌گذارانی از کشورهای هند، چین و فرانسه در زمینه طرح‌های صنعتی شامل تولید فروکروم، فرومنگنز و سیلیکو منگنز و همچنین حمل‌و‌نقل دریایی و احداث اسکله به‌عمل آمده و هم اکنون قرارداد سرمایه گذاری با یک شرکت هندی و یک شرکت فرانسوی آماده انعقاد است.

عناوین برگزیده