تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۴۹۴
کد خبر: ۱۳۵۷۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
ترکیه و چین، در محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند

بزرگترین تاجران محصولات نورد آلومینیومی

می متالز - کل تجارت محصولات نورد آلومینیومی طی سال‌های گذشته در اختیار ورق‌های آلومینیومی با سهمی تقریبا معادل 77 درصد بوده است. هر چند که انتظار می‌رود تقاضای این محصولات نسبت به فویل شاهد نرخ رشد بیشتری باشد، ولی کشورهایی همچون ترکیه و چین با سرمایه‌گذاری بیشتر روی فویل درصدد بهره‌مندی از ارزش افزوده بیشتر از محل صادرات آن هستند.
بزرگترین تاجران محصولات نورد آلومینیومی

به گزارش می متالز، در نمودار 1، سهم بزرگ‌ترین واردکنندگان محصولات نورد آلومینیومی در سال 2016 نشان داده شده است و همان‌طور که مشاهده می‌شود، در مجموع حدود یک‌پنجم از کل تجارت جهانی محصولات نورد آلومینیومی در سال 2016 مربوط واردات آلمان و ایالات متحده بوده است. به گزارش فلزات آنلاین کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی بزرگ‌ترین واردکنندگان محصولات نورد آلومینیوم در سال 2016 بودند؛ به‌طوری 8 کشور برتر واردکننده این محصولات که حدود 45 درصد از کل تجارت جهانی را تشکیل دادند در این مناطق قرار داشتند.

در عین حال بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصولات در سال 2016، چین و آلمان با مجموع صادرات بیش از 4.5 میلیون تن از کلیه محصولات نورد آلومینیوم  بودند. در نمودار 2، سهم بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولات نورد آلومینیوم در سال 2016 نشان داده شده است. به گزارش فلزات آنلاین، نکته قابل توجه حضور آلمان، آمریکا، فرانسه و ایتالیا در بین بزرگ‌ترین صادرکنندگان و در عین حال بزرگ‌ترین واردکنندگان این محصولات در سال گذشته بوده است. این امر به نوبه خود حاکی از درجه اهمیت بالای تجارت محصولات نورد آلومینیومی است.

همان‌طور که در گزارش مربوط به روند تجارت جهانی نیز نشان داده شد، سهم ورق از تجارت جهانی محصولات نورد حدود 77 درصدی بوده است. شبیه چنین چیزی نیز در محصولات صادراتی بزرگ‌ترین صادرکنندگان مشاهده می‌شود؛ به‌طوری که از بین 9 کشور برتر صادرکننده این محصولات در سال 2016، حدود 77 درصد به انواع ورق‌های آلومینیومی اختصاص داشت. با این حال، فویل آلومینیومی در بازار صادراتی محصولات نورد آلومینیومی چین، ترکیه و ایتالیا بیشترین سهم را از بین کشورهای مطرح صادرکننده از آن خود کرد. به‌طوری که حدود 40 درصد از بازار صادراتی محصولات نورد آلومینیومی  در چین به فویل اختصاص داشته است. این میزان نیز برای ترکیه و ایتالیا به‌ترتیب در حدود 31 و 29 درصد برآورد شد. گفتنی است که پس از آن آلمان در بین 9 کشور مطرح صادرکننده این محصولات، بیشترین سهم فویل (کمتر از 17 درصد) را در صادرات محصولات مورد نظر رقم زد.

نکته حایز اهمیت رشد قابل توجه سهم فویل در صادرات محصولات نورد آلومینیوم کشورهای چین و ترکیه است. در حالی که در 5 سال گذشته، نرخ رشد متوسط صادرات فویل چین و ترکیه به‌ترتیب 13 و 11 درصد در هر سال طی 5 سال گذشته بوده است، صادرات ورق‌های آلومینیومی آن‌ها شاهد رشد بسیار کمتری بوده است. با وجود آنکه انتظار می‌رود که نرخ رشد تقاضای ورق‌های آلومینیومی به‌واسطه رشد صنعت خودروسازی بیشتر از فویل‌های آلومینیومی باشد، این کشورها با سرمایه‌گذاری و احداث ظرفیت‌های تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر (فویل) درصدد افزایش درآمدهای صادراتی خود هستند. این در حالی است که ترکیب محصولات صادراتی نورد آلومینیومی ایتالیا طی چند سال گذشته، تقریبا ثابت و بدون تغییر باقی مانده است.

عناوین برگزیده