تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۶
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۱۳۷۶۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرکنندگان را دریابیم

می متالز - امروزه کسانی که در مسابقات ورزشی، المپیادهای علمی، جشنواره‌های هنری و سایر رویدادهای بین‌المللی موفق به کسب رتبه می‌شوند، به عنوان افتخارات کشور مورد تقدیر و تشویق و حمایت قرار می‌گیرند و به نظر می‌رسد این کار در راستای حمایت از افراد نخبه، توانمند، دارای استعداد و .... از یک طرف به منظور تشویق افراد برای الگو گرفتن از آنها و حرکت در این مسیر و ایجاد فضای رقابتی است و از طرف دیگر مطرح کردن نام کشور و برند ملی در عرصه‌های بین‌المللی و تقویت غرور ملی مردم و کشور و تزریق روحیه توانمندی، امید و نشاط به جامعه.
صادرکنندگان را دریابیم

به گزارش می متالز، این در حالی است که در شرایط فعلی دنیا، حقیقت بازاریابی تجاری، جنگی است که در آن رقبا دشمن هستند و مشتری سرزمینی است که باید فتح شود و نبرد برای نفوذ در بازار علاوه بر قفسه‌های فروشگاه‌ها و مراکز خرید، در ذهن و مغز مشتریان به وقوع می‌پیوندد و صادرکنندگان در رقابت شدید و فشرده حاکم بر تجارت بین‌المللی، باید از موانع تحریم، مشکلات نقل و انتقال پول، مشکلات حمل‌ونقل کالا و... در جاده پر پیچ و خم صادرات عبور کنند تا بتوانند منافع کشور خود را تامین کنند. بر همین اساس اگر چه امروزه با توجه به تشدید تحریم‌ها و موانع و مشکلات فراوان، صادرات به خودی خود کاری دشوار و پیچیده است و بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی صحبت از تحریم‌های فلج‌کننده و فروپاشی اقتصاد کشور می‌کردند، اما باید اذعان کرد که با وجود موانع و مشکلات موجود، به‌خصوص در دو سال اخیر، صادرکنندگان توانسته‌اند با تلاش و پشتکار و با ابتکار و خلاقیت، ظرفیت‌های تولیدی کشور را به بازارهای جهانی وصل و نیازهای ارزی کشور را در دوران اقتصاد بدون نفت تامین کنند.

بنابراین با توجه به تحریم‌های ناعادلانه و همچنین شرایط دشوار تولید و تجارت ناشی از شیوع کرونا، صادرکنندگان به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی و تجاری، نباید در میدان جنگ اقتصادی رها شوند و باید با برنامه‌ریزی هدفمند و با حمایت از تولیدات صادرات‌گرا و شرکت‌های دانش بنیان صادراتی، برای حل مشکلات صادرکنندگان در دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تلاش کرد.

در بُعد سخت‌افزاری می‌توان به تجهیز و توسعه زیرساخت‌ها در پایانه‌های مرزی، حمایت از توسعه حمل‌و‌نقل ریلی، دریایی و هوایی جهت حمل محصولات صادراتی و حمایت از ایجاد مراکز تجاری در خارج از کشور و در بُعد نرم افزاری، استفاده از دیپلماسی تجاری و افزایش تعداد رایزنان بازرگانی جهت بازاریابی بین‌المللی محصولات و حمایت‌های مالی، بانکی و گمرکی و... جهت تسهیل و توسعه صادرات را مطرح کرد. در مجموع برای عبور از شرایط سخت فعلی راهی جز ورود به بازارهای بین‌المللی و صادرات نداریم و باید با تعامل بیشتر بین دولت و بخش خصوصی و با استفاده از تجربیات موفق سایر کشورها، مشوق‌هایی را برای صادرکنندگان در نظر بگیریم و راه ورود به بازارهای بین‌المللی را هموار کنیم تا آنها با انگیزه و توانایی بیشتری به صادرات در بازارهای بین‌المللی ادامه دهند. فراموش نکنیم که صادرکنندگان در شرایط خاص فعلی نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کشور برعهده دارند و فشار بر آنها می‌تواند منجر به اختلال در صادرات و اثر منفی بر وضعیت ارزی کشور شود.

سید مهرداد سیادت نسب/ مشاور معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت
عناوین برگزیده