تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۲۴
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۱۳۷۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
هشدار مجلس به سیف و کرباسیان؛

دست سوداگران ارزی را کوتاه کنید

می متالز - سال گذشته بازار ارز روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشت و حتی در دو ماه پایانی سال رشد غیرمنتظره ای را در پیش گرفت . روند صعودی نرخ ارز در سال جدید نیز ادامه داشته و دلار را به کانال ۵۰۰۰ تومانی رساند .
دست سوداگران ارزی را کوتاه کنید

به گزارش می متالز، حال این سوال پیش می‌آید که افزایش قیمت تا کجا ادامه خواهد داشت. به نظر می رسد با احتمال تحریم‌های جدید ترامپ از اردیبهشت 97 ، سال پر نوسانی برای قیمت دلار پیش رو داشته باشیم.
 

درهمین خصوص در ابتدای سال رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی چنین نوشت: تراز ارزی کشور در وضعیت مناسبی است و بر مبنای روند متغیرهای بنیادین، مسیر بلندمدت بازار دچار فقدان تعادل و کسری نخواهد بود اما همه تقاضای امروز بازار ناشی از مصارف واقعی نبوده و انتظارات، نقش مهمی ایفا می‌کند.

در این راستا هفته گذشته محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نشست مشترک کمیسیون متبوعش با وزیراقتصاد و رییس کل بانک مرکزی خبرداد و گفت : در این نشست وضعیت نابسامان بازار ارز و افزایش غیر منطقی آن مورد بررسی قرار خواهدگرفت.

وی با اشاره به تهیه طرحی از کمیسیون متبوعش برای ساماندهی این بازار افزود : این طرح در این نشست مورد بررسی قرار می گیرد و اگر محورهای مورد بحث دراین نشست مورد توافق قرار گیرد ، در همان جلسه به بانک مرکزی ابلاغ می شود تا این محورها را اجرایی کنند و در صورتی که این محورها در این نشست مشترک مورد توافق قرار نگیرد ، طرح کمیسیون در قالب طرحی دو فوریتی به هیات رییسه مجلس تقدیم می شود .

در خصوص محورهای این نشست به سراغ سید ناصر موسوی لارگانی و سید تقی کبیری دو تن از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رفته و نظراتشان را جویا شدیم که در ادامه آمده است .

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  در خصوص جلسه روز یک شنبه این کمیسیون با وزیراقتصاد و رییس کل بانک مرکزی و رونمایی از طرحی برای مدیریت بازار ارز ،گفت : بنده از جزییات این طرح اطلاع دقیقی ندارم. با افزایش نرخ ارز مشکلاتی در این بازار به وجود امده که در نهایت منجر به نابسامانی‌های کنونی بازار ارز شده است و متاسفانه با شروع سال جدید شاهد افزایش قابل ملاحظه نرخ ارز و رسیدن آن به بیش از 5 هزار تومان هستیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز قدرت تصمیم گیری را از تولیدکننده و صنعتگر می گیرد، افزود: معمولا کشورها تلاش می کنند تا حداقل برای مدت یک سال قیمت ارز تغییر چندانی نداشته باشد ، به همین دلیل درایران نیز هرساله برای نرخ ارز قیمتی را در بودجه پیش بینی می کنند. سال‌های گذشته قیمت ارزی که در بودجه پیش بینی می شد و نرخ عرضه شده در بازار، تفاوت ناچیز حدود 200 تا 300 تومانی داشت. بنابراین تولیدکنندگان و سرمایه گذاران به دلیل فاصله کم قیمتی می توانستند به راحتی تصمیم گیری کرده و سرمایه گذاری کنند.

تولیدکنندگان نگران افزایش نرخ ارز هستند

موسوی لارگانی با اشاره به فاصله قیمتی حدود 1500 تومان بین نرخ ارز پیش بینی شده در بودجه و بازار ازاد، تصریح کرد : در شرایط فعلی تولید کننده نگران افزایش نرخ ارز است،چرا که مواد اولیه تولیدات خود را با دلار 5 هزار تومانی خریداری کرده و محصولی را تولید می کند و در زمان فروش متحیر و نگران است که قیمت‌ها افزایش یافته و بازاری برای فروش محصول خود نداشته باشد و متضرر شود . همانگونه که بسیاری از تولیدکنندگان به واسطه افزایش نرخ ارز متضرر شده اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دولت دهم شاهد افزایش سه برابری نرخ ارز بودیم و علیرغم اینکه مجلس در قانون رفع موانع تولید و درماده 20  این قانون مصوب کرده بود تا نرخ ارز به قیمت گشایش lc  محاسبه و از مشتری دریافت شود، اما عملیاتی نشد . در حال حاضر بسیاری از افراد ارز 4 هزار تومانی از بانک دریافت کرده و  اکنون دلار به 5 هزار و 100 تومان رسیده است و برایشان

مشکل ساز شده است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: زمانی که نرخ ارز در بودجه 3500 تومان تعیین می شود، صنعتگر و تولیدکننده بر اساس این قیمت برنامه ریزی می کند . بنابراین با افزایش نرخ ارز معضلات بسیاری ایجاد می‌شود.

به همین دلیل برای رفع ابهام و معضلات باید ببینیم که تصمیم دولت و بانک مرکزی در اینده چیست.

عدم استفاده از کارشناسان خبره در مدیریت بازار ارز

لارگانی با اشاره به جلسه روز یکشنبه کمیسیون  اقتصادی مجلس با سیف و کرباسیان گفت : در این جلسه باید وعده دولت‌ها و نه فقط دولت یازدهم و دوازدهم ، مشخص شود. در زمان تبلیغات سال 92 ، ایراد جدی روحانی به دولت‌های قبلی در خصوص نوسانات نرخ ارز بود و یکی از علل این نوسانات را عدم استفاده از کارشناسان خبره و عدم مشورت  با آنها می دانست . وی وعده استفاده از کارشناسان را در مدیریت بازار ارز داده بود اما متاسفانه این امر صورت نگرفته و شاهد نابسامانی‌های اخیر ارزی هستیم . وی با اشاره به موضوع وعده تک نرخی شدن ارز ، تصریح کرد: در جلسه روز یک شنبه باید تصمیم گیری در خصوص تک نرخی شدن نرخ ارز بررسی شود که در صورت یکسان سازی ، بسیاری از معضلات سیستم بانکی بر طرف خواهد شد.

نقش پررنگ دلالان و رانت خواران در بازار ارز

لارگانی به نقش دلالان و رانت خواران در بازار ارز اشاره داشت و خاطرنشان کرد: این افراد ارز را خریداری کرده و در بازار ازاد به قیمت‌های بالاتری فروخته و منجر به نابسامانی‌های اخیر شده اند . یکی از درخواست‌های کمیسیون اقتصادی از وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی این است که هرچه سریعتر وعده تک نرخی شدن ارز را عملیاتی کنند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که بسیاری از کارشناسان معتقدند نرخ ارز در ماه‌های پیش رو به بیش از 6 هزار تومان خواهد رسید، عنوان کرد : اگر دولت ارز کافی و مورد نیاز به بازار تزریق نکند ، قطعا شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود .

باید دست دلالان ارزی کوتاه شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : باید دست دلالان ارزی کوتاه شود . این دلالان فعالیت گسترده‌ای در بازار ارز داشته و ارز قابل توجهی در اختیار دارند. اگر برنامه دولت از افزایش نرخ ارز جبران بدهی خود نباشد ، قطعا بازار قابل کنترل است و می تواند ان را مدیریت کند .

تدابیر سه گانه با سیاست‌های اقتصادی دولت منافات دارد

لارگانی در ادامه این گفت و گو در خصوص بسته سیاستی و تدابیر سه گانه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز ، یاد اور شد : تدابیر سه گانه بانک مرکزی با سیاست‌های اقتصادی دولت منافات دارد. از یک سو دولت اعلام می کند که تورم تک رقمی شده و سود تسهیلات و سپرده‌ها را کاهش می دهد و موضوع انتشار اوراق مشارکت با سود 20 درصد مطرح می شود و از سوی دیگر از بسته تدابیر سه گانه و افزایش سود سپرده‌های بانکی رونمایی می شود.اتخاذ روش‌هایی مانند تدابیر سه گانه بانک مرکزی درکوتاه مدت و به صورت مقطعی می تواند تا حدودی جوابگو باشد . این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به افزایش میزان نقدینگی کشور، اظهار داشت: نقدینگی بالای جامعه در اختیار عده ای خاص بوده و این در شرایطی است که سفره مردم کوچک شده و قدرت خرید مردم کاهش یافته است.دولت باید نقدینگی را کنترل کند و آن را در چرخه تولید قرار دهد تا زمینه‌های رونق اشتغال فراهم شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان این مطلب که نباید با پول بازی شود، خاطرنشان کرد: بانک‌ها از بنگاهداری پرهیز کرده و نباید نقدینگی در بانک‌ها بلوکه شود و اگر این نقدینگی در چرخه تولید قرار نگیرد، وضعیت رکودی حاکم بر جامعه  به مراتب بدتر از حال حاضر هم خواهد شد.

همچنین سید تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص تک نرخی شدن ارز در سال97 ، گفت : بانک مرکزی در سال‌های 95 و 96 موضوع تک نرخی شدن ارز را مطرح کرده بود ولی متاسفانه  تاکنون عملیاتی نشده است .ای کاش موضوع تک نرخی شدن ارز از ابتدا مطرح نمی شد و حال که گفته شده است، بهتر است عملیاتی شود.

کاهش دستوری نرخ سود عاملی برای افزایش نرخ ارز

کبیری در ادامه با اشاره به افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته و افزایش چشمگیر آن در روزهای اغازین سال 97 ، افزود: در نیمه سال 96  بانک مرکزی موضوع بخشنامه کاهش دستوری نرخ سود سپرده‌های بانکی را مطرح کرد و پس ازآن شاهد تغییر و تحول در بازار ارز و افزایش نرخ دلار بودیم . معمولا هر سال این افزایش قیمت‌ها درماه‌های اذر و دی اتقاق می افتاد ، اما سال گذشته این تغییر وکاهش نرخ سود ، نشان دهنده اتفاقاتی در بازار ارز بود .

این نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز ، تصریح کرد: اگر بانک مرکزی به موقع بازار ارز را مدیریت می کرد ، دیگر نیازی به برنامه‌های کوتاه مدت فعلی نبود.از سویی در اسفند ماه شاهد تقاضای بالای مسافران بودیم و فضای روانی حاکم بر جامعه تاحدودی به افزایش نرخ ارز دامن زد که در صورت ورود به موقع بانک مرکزی، نرخ ارز به بیش از 5 هزار تومان در ابتدای سال 97 نمی رسید .

ضرورت ورود رییس جمهور به موضوع ارز

کبیری با تاکید بر ورود رییس جمهور به موضوع ارز، اظهار داشت : مجلس نیز بر اساس وظیفه ای که دارد در اولین فرصت به این موضوع رسیدگی خواهد کرد و با اغاز به کار مجلس در سال جدید حتما این موضوع را مورد بررسی خواهیم داد .همچنین به مدیریت ضعیف بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز و کوتاهی‌هایی که در این بازار صورت گرفته رسیدگی می شود .

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد :زمانی که بانک مرکزی اقرار می کند که توانایی مدیریت بازار ارز را داشته و می تواند حباب ایجاد شده را از بین ببرد ، بنابراین با ادعای خود بانک مرکزی برگشتن حباب قیمت ارز اتفاقی نبوده است و مجددا افزایش خواهد یافت . بانک مرکزی می تواند بازار ارز را مدیریت کند و باید تک نرخی شدن ارز را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهد و  منجر به از بین رفتن بازار کاذب ارزی شود.

عناوین برگزیده