تاریخ: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۲
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۱۳۸۰۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو شورای عالی بورس:

آیا قالیباف و معاونان در خصوص حقوقی‌ها پاسخگو می‌شوند

می متالز - عضو شورای عالی بورس گفت: ورود یک درصد صندوق توسعه ملی که مصوبه قاطعی دارد خاصیت اهرمی آن در بازار اثر مثبت می‌گذارد و تاخیر در آن به مصلحت بازار نیست.
آیا قالیباف و معاونان در خصوص حقوقی‌ها پاسخگو می‌شوند

ت

به گزارش می متالز، ماشاءالله عظیمی درباره آخرین وضعیت واریز یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت اظهار کرد: این موضوع در کش و قوس اداری قرار دارد و هنوز درست نشده و در حال انجام است.

عضو شورای عالی بورس درباره اینکه آیا شورا برنامه‌ای برای حمایت از بازار ندارد، افزود: شورا تصمیم‌سازی‌های ملی را در دستور کار داشته و در امور اجرایی بازار دخالتی نمی‌کند.

وی گفت: بازارگردان‌ برای برخی از نماد‌ها انتخاب شده و در حال فعالیت هستند و به مرور تمامی نماد‌ها با بازارگردان در بازار فعالیت خواهند کرد.

عظیمی درباره چرایی ریزش بازار بیان کرد: ورود یک درصد صندوق توسعه ملی که مصوبه قاطعی دارد خاصیت اهرمی‌ آن در بازار اثر مثبت می‌گذارد و تاخیر در آن به مصلحت بازار نیست، همچنین شایعه افزایش نرخ سود سپرده بانکی در شرایط خاص اقتصاد ایران و بازار مناسب نیست.

عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که آیا شورا به سازمان بورس یا ناظر درباره عملکرد حقوقی‌ها در بازار تذکری داده یا خیر، خاطرنشان کرد: درباره عملکرد حقوقی‌ها باید رئیس سازمان و معاونین آن‌ که مسوولیت اجرایی دارند پاسخگو باشند، بر اساس دستورالعمل شورا، حقوقی‌ها باید حمایت لازم را از بازار داشته باشند و این حمایت هم در نظام عرضه و هم در نظام تقاضا است و هر دو طرف باید نقش مناسبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه شورا به صورت سیاستگذاری کلان اقدامات را انجام می‌دهد و برنامه‌ریزی اجرایی بازار با بورس‌هاست، ادامه داد: مسلما شورا مراقبت لازم را دارد اما؛ تعدادی از متغیر‌ها فقط در اختیار ناظر بازار نیست یعنی وقتی با شمولیت بیشتری به بازار نگاه کنید هرکسی بی موقع و غیرتخصصی حرف می‌زند و همکاری‌های تیمی در کلیت اقتصاد ندارد اثر خود را بر بازار سرمایه به عنوان یک بازار زنده و پویا و حساس بگذارد.

عظیمی تاکید کرد: بازار کف‌سازی لازم را  انجام داده و اصلاحات لازم صورت گرفته است، بازار نیاز به یک مراقبت و مدافع لازم داشته تا خود را بازیابی کند.

وی گفت: رفتار و هماهنگی مسوولان اقتصادی کشور در کشاندن مجدد اعتبار مردم به صحنه بازار که در حال حاضر با احتیاط در قدرت خرید نگه داشتند بسیار موثر است اما؛ همچنان که حرف‌های اضافه بازار را حساس می‌کند حرف‌های امیدوارکننده و بجا و به موقع و کارشناسی که از بطن آن امید و همکاری در خارج شود به شدت روی تصمیم مردم برای فعال کردن دارایی شان در داخل بازار سرمایه و به جریان انداختن آن اثر دارد و این موضوع را بار‌ها به دوستان تذکر دادیم. 

عضو شورای عالی بورس تصریح کرد: بازار یک موجود سیال زنده و پویا و تغییرپذیر است و کاملا باید با نگاه عمیق‌تری به بازار نگاه شود و تجربیات یکی، دو ماه گذشته باید هم در حمایت‌ها و هم در بیان مطالب مدنظر باشد و بدانیم که با واکنش‌های مثبت و منفی بازار مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه مسلما بازار سرمایه متعلق به بانک‌ها، بخش کالایی، بخش فناوری، بخش بیمه ای، بخش سرمایه‌گذاری و متعلق به کلیت تامین مالی کشور است بیان کرد: بازارسرمایه، بازاری است که همه بخش‌های اقتصادی حتی دولت از طریق اوراق در این بازار تامین مالی می‌کند، بنابراین این بازار همیت و همکاری همه را می‌طلبد.

عظیمی تصریح کرد: هر فردی اگر تصور می‌کند که توانایی حل مشکلات خود را بیرون از این بازار دارد، باید مطمئن باشد که در آینده نمی‌تواند این تامین نیاز را در بازارسرمایه پوشش دهد.

عضو شورای عالی بورس در پایان تاکید کرد: بورس برای بخش بانکی اقتصاد کشور نیز بوده و این بخش باید به مصوبات شورا عمل و همکاری‌های خود را بیشتر کند.

عناوین برگزیده