به گزارش می متالز، روحالله عباسپور با تاکید بر اینکه مسئله فولاد امروز یکی از مسائل اصلی کشور است که سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه را درگیر خود کرده، اظهار داشت: اگر امروز شاهد گرانی خودرو و مسکن هستیم، یک علت اساسی آن فروش شمش فولاد با قیمت بیشتر، به صنایع پایین دستی داخل کشور به نسبت خارج از کشور است.
وی افزود: قرار بر این بوده که شرکتهای تولید شمش فولاد، 60 درصد تولیدات خود را برای استفاده صنایع پایین دستی در بورس ارائه دهند اما این در حالی است که کمتر از 20 یا 30 درصد در بورس عرضه می شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یکی از مسائل جدی و قابل توجه در حوزه فولاد این است که شرکت های تولیدی شمش فولاد، این آلیاژ آهن را در خارج از کشور 480 دلار میفروشند اما با قیمت 500 دلار در اختیار تولیدکنندگان داخل کشور و زنجیرههای پایین دستی داخلی قرار میدهند.
عباسپور ادامه داد: همین عدم ارائه صحیح فولاد در بورس و فروش با قیمت بیشتر به زنجیرههای پایین دستی همچون میله گرد، تیرآهن و سایرین سبب شده تا بازار این صنایع را در خارج از کشور به ویژه در کشور عراق را از دست بدهیم.
وی خاطرنشان کرد: کشورهای خارجی خریدار فولاد ایران، محصولات تولیدی از فولاد را با قیمت تمام شده کمتری نسبت به ایران در اختیار کشورهای همسایه ایران قرار میدهند زیرا ارزانتر شمش فولاد را خریدهاند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: دولت با تفکر تامین ارز شمش را صادر می کند اما به این فکر نیست که اگر فولاد در حد نیاز کشور در اختیار صنایع پایین دستی قرار بگیرد و کالایی با ارزش افزوده بیشتر صادر کند مطمعنا مبلغ بیشتر برای کشور ارز آوری خواهد داشت.
عباسپور با تاکید بر اینکه یکی از سو مدیریتهای دولت در بحث خودروسازی در گرو تامین مواد اولیه همچون فولاد است، گفت: در حالی که خود دولت متولی خودروسازی، جامعه و مصرف کننده است؛ فولاد را به قیمت گرانتر به کارخانه خودروسازی داخلی میفروشد، خودروساز نیز خودرو را با قیمت تمام شده بالاتری در بازار عرضه می کند.
وی با اشاره به بازار نابه سامان خودرو در این روزها، عنوان کرد: برای ساماندهی خودروها در دو بعد کیفیت و قیمت و جلوگیری از رانت و فساد، باید این کالای مصرفی به شکلی کاملا شفاف در بورس عرضه شود تا دیگر شاهد حواشی متعدد در بازار خودرو نباشیم.
اختلاف نظر خودروسازان و شورای رقابت بر سر تعیین قیمت خودرو/ مجلس طرح نهایی ساماندهی بازار خودرو را تدوین خواهد کرد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نظر خودروسازان و شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو کاملا متفاوت است، تصریح کرد: خودروسازان تاکید زیادی بر تعیین قیمت از طریق مکانیسم بازار دارند که شورای رقابت نسبت به این دیدگاه نقد اساسی و مخالفت جدی دارد.
عباسپور ادامه داد: شورای رقابت با این ادله که انحصار در اختیار دو شرکت خودروسازی بزرگ ایران قرار دارد، مکانیسم بازار را رد میکند زیرا هر کجا انحصار وجود داشته باشد، شورای رقابت میتواند ورود کند و قیمت گذاری انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: مجلس یازدم با تمام توان به دنبال این است که با در نظر گرفتن دیدگاه طرفین در نهایت طرحی جامع برای نجات بازار خودرو از نابهسامانی کنونی تدوین کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یکی از ابزارهای اساسی کنترل قیمتها و تعادل در بازار خودرو را "مالیات بر خرید" برشمرد و افزود: متاسفانه برخی از مردم به دید کالای سرمایه به خودرو نگاه میکنند که اگر پای ابزار مالیات وسط بیاید نگرشها کاملا عوض میشود و خودرو به عنوان کالای مصرفی خریداری میشود.
وی با تشریح نحوه تعلق گرفتن مالیات به خودرو تصریح کرد: این مالیات به افرادی تعلق میگیرد که بیش از یکبار اقدام به خریده خودرو کردهاند این در حالی است که در کشورهای پیشرفته با ساختاری خاص دولت همان کشور، مالیات بر فروش نیز وضع شده و قاطع اجرایی میشود تا اهداف بورس بازی در جامعه از بین برود.