تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۱۳۸۹۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اعلام کرد:

سهم ۱۵ درصدی خوزستان از کل مبادلات تجاری کشور در 6 ماهه نخست سال 99

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: در ۶ ماهه امسال کل مبادلات تجاری کشور ۳۰.۳ میلیارد دلار بوده که سهم خوزستان در این بخش ۱۵ درصد است.
سهم ۱۵ درصدی خوزستان از کل مبادلات تجاری کشور در 6 ماهه نخست سال 99

به گزارش می متالز، امیرحسین نظری افزود: میزان صادرات از مرزهای خوزستان در ۶ ماهه امسال به لحاظ وزنی ۶.۳ میلیون تن و به لحاظ ارزشی ۱.۵ میلیارد دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال به دلیل بیماری کرونا به لحاظ وزنی ۱۸ درصد و به لحاظ ارزشی ۳۰ درصد کاهش داشته است.

نظری ادامه داد: بیماری کرونا امسال بر روند صادرات تاثیر زیادی گذاشت با این وجود تلاش فعالان در این حوزه و بخش خصوصی با وجود تمامی محدودیت ها خوب بوده است،به دلیل کرونا هفت ماه مرزهای خوزستان همچون سایر کشور برای مبادلات تجاری تعطیل و یا نیمه تعطیل بودند که همین عامل در کاهش میزان صادرات تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: میزان واردات از مرزهای استان به لحاظ وزنی ۸.۲ میلیون تن و به لحاظ ارزشی ۲.۸ میلیارد دلار بوده است.

نظری ادامه داد: میزان واردات به لحاظ وزنی ۲ درصد رشد و به لحاظ ارزشی ۱۸ درصد کاهش یافته است.

رییس سازمان صمت استان بیان کرد: در مدت ۶ ماهه امسال میزان صادرات به کشور عراق به لحاظ وزنی ۲ میلیون تن و به لحاظ ارزشی ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

نظری بیان کرد: در ۶ ماهه امسال کل مبادلات تجاری کشور ۳۰.۳ میلیارد دلار بوده که سهم خوزستان در این بخش ۱۵ درصد است.

وی افزود: کل صادرات غیرنفتی کشور از نظر وزنی ۳۶.۳ میلیون تن و به لحاظ ارزشی ۱۳.۵ میلیارد دلار بوده که سهم خوزستان از مجموع صادرات کشور در بخش ارزشی ۱۱.۵ درصد و در بخش وزنی ۱۷.۵ درصد بوده است.

رییس سازمان صمت استان بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی پلی اتیلن، متانول، اوره، فسفات، محصولات پتروشیمی، صیفی جات، فلزات، فولاد و تره بار بوده و صنایع دستی در این بخش هیچ جایگاهی نداشته است.

نظری با اشاره به اینکه این کالاها اغلب به کشورهایی همچون عراق، امارات، چین و اوراسیا صادر شده است ادامه داد: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی از خوزستان ۲۳۸ دلار و کشور ۳۷۲ دلار بوده که این رقم نشان از عملکرد بسیار خوب بخش خصوصی در بحث صادرات بوده است.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد