تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۲۱
بازدید: ۵۶۸
کد خبر: ۱۳۹۳۱۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
دبیر انجمن سنگ ایران مطرح کرد:

کاهش 20درصدی تولید سنگ تزیینی تا پایان سال/ تسهیل صادرات صنعت سنگ را نجات می‌دهد

می متالز - دبیر انجمن سنگ ایران درخصوص آخرین وضعیت معادن سنگ تزیینی ایران گفت: امسال با کاهش 20درصدی تولید معادن سنگ تزیینی روبرو خواهیم بود؛ پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که میزان تولید تا پایان سال به 8میلیون تن برسد و این درحالیست که سال گذشته 10میلیون تن سنگ تزیینی در کشور تولید شد.
کاهش 20درصدی تولید سنگ تزیینی تا پایان سال/ تسهیل صادرات صنعت سنگ را نجات می‌دهد

دبیر انجمن سنگ ایران احمد شریفی

به گزارش می متالز، احمد شریفی با بیان این مطلب در ادامه افزود: طی 6ماهه نخست امسال با کاهش تولید در معادن سنگ تزیینی کشور مواجه شده ایم، در واقع این موضوع به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده و پیش بینی بر این است که تا پایان سال شاهد کاهش 20درصدی تولید در معادن و همچنین واحدهای فرآوری نسبت به سال گذشته باشیم.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید معادن سنگ تزیینی ایران 30میلیون تن است و این در حالیست که در سال گذشته تنها 10میلیون تن تولید داشته ایم. در سال جاری نیز با توجه به شرایط پیش آمده، مشاهده می کنیم که در 6ماهه اول امسال کاهش تولید داشتیم و انتظار این است که در پایان سال میزان تولید به 8میلیون تن برسد؛ یعنی 20درصد کمتر از تولیدی که در سال گذشته انجام شد.

به گفته شریفی، روند کاهشی تنها مختص بخش تولید در معادن و واحدهای فرآوری نیست؛ بلکه در بخش صادراتی نیز شاهد کاهش میزان صادرات سنگ تزیینی خواهیم بود که دلیل آن شیوع ویروس کرونا و بخشنامه ها و عوارض تعیین شده برای صادرات سنگ تزیینی است.

دبیر انجمن سنگ ایران در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه بعید است در نیمه دوم سال اتفاقات خوبی در صنعت سنگ کشور رخ داد، افزود: تنها راهکاری که می تواند منجر به بهبود شرایط در صنعت سنگ شده و آن را متحول سازد این است که راه برای صادرات سنگ تزیینی تسهیل گردد، چراکه اکنون می بینیم که در داخل کشور به دلیل رکود در صنعت ساخت و ساز، افزایش مصرف داخلی نخواهیم داشت؛ بنابراین می توان با افزایش صادرات و تسهیل آن از سوی مسوولان دولتی (وزارت صمت) وضعیت این بخش را بهتر کنیم.

شریفی در خصوص اینکه تغییر شرایط آب و هوایی نیز همیشه تاثیر اندکی بر روند تولید داشته افزود: همواره در نیمه دوم سال و سرد شدن هوا شاهدیم که برخی از معادن برای مدت کوتاه 2ماهه معادن خود را تعطیل می‌کنند، اما این به معنای قرار گرفتن همه معادن در شرایط سختی نیست. در مجموع می توان گفت که تغییر فصل باعث کاهش 5درصدی در تولید معادن خواهد شد.

گفتنی است ایران به عنوان یکی از دارندگان بزرگ سنگ تزیینی در جهان شناخته شده و تنوع بالا و ذخیره فراوان از سنگ تزیینی در کشور سبب شده تا در میان 5 کشور اول جهان قرار گیرد.

عناوین برگزیده