تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۰
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۱۳۹۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۱۰۰ مقصد صادراتی ایران در سال ۹۶

می متالز - چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، عراق وترکیه در صدر کشورهای واردکننده محصولات ایرانی قرار گرفتند. طبق اطلاعات ارائه شده از مراکزی مانند گمرگ و اتاق بازرگانی ایران، ۱۰۰ مقصد عمده صدور کالاهای ایرانی معرفی شدند. این ۱۰۰ مقصد ۹/ ۹۹ درصد از وزن و ۸/ ۹۹ درصد ارزش صادرات ایران در سال ۹۶ را به خود اختصاص داده‌اند. ارزش صادرات به این کشورها در مدت زمان مذکور معادل ۴۶ میلیارد و ۸۴۵ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۵ با رشد حدود ۷ درصدی روبه‌رو شده است.
۱۰۰ مقصد صادراتی ایران در سال ۹۶

به گزارش می متالز، آمارها همچنین نشان می‌دهند بزرگ‌ترین مقصد صادراتی ایران، چین با ارزش بیش از ۹ میلیارد دلار صادرات بوده است. چین ۳/ ۱۹ درصد از ارزش کل صادرات ایران در سال ۹۶ را به خود اختصاص داده است. ارزش صادرات ایران به چین در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ معادل ۳/ ۸ درصد افزایش یافته، در حالی که به لحاظ وزنی با افت ۶/ ۷درصدی مواجه شده است. پس از چین، به‌ترتیب کشورهای امارات متحده عربی، عراق، جمهوری کره و ترکیه بیشترین سهم از ارزش صادرات ایران را در سال ۹۶ داشته‌اند. این پنج کشور جمعا ۳/ ۶۵ درصد از ارزش کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

مطابق آمارها در بین ۱۰۰ مقصد عمده صادراتی ایران در سال گذشته، ۶۴ مورد از آنها نسبت به سال ۹۵ رشد ارزش صادرات را تجربه کرده‌اند و در ۳۶ مورد از آنها، ایران به لحاظ ارزشی صادرات خود را کاهش داده است. بیشترین رشد صادراتی ایران بین ۱۰۰ کشور نخست صادراتی، مربوط به سنگاپور بوده است. در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ صادرات ایران به سنگاپور بیش از ۸۶ درصد افت کرده است. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد ارزش صادرات ایران به جهان در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ رشد ۶/ ۶ درصدی داشته است.

در بین ۱۰۰ کشور نخست صادراتی ایران، برخی کشورها اثر پررنگ‌تری بر افزایش ارزش صادرات ایران در این سال داشته‌اند. بیشترین تاثیر بر رشد ارزش صادرات را افزایش صادرات به جمهوری کره رقم زده است. صادرات ایران به جمهوری کره در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود ۵۲ درصد رشد کرده و این میزان رشد سهمی حدود ۴/ ۳ واحد درصد از رشد ۶/ ۶ درصدی ارزش کل صادرات ایران را موجب شده است.

پس از آن افزایش صادرات ایران به ترکیه و چین سهمی به ترتیب ۷/ ۱ واحد درصد و ۶/ ۱ درصد از رشد صادرات داشته‌اند. در میان ۱۰۰ مقصد عمده صادراتی ایران در سال ۹۶، به‌طور متوسط ایران گران‌ترین کالاها را به سوئیس صادر کرده است. متوسط قیمت اقلام صادراتی ایران به سوئیس معادل ۱۱۵ هزار دلار به‌ازای هر تن بوده است.

متوسط قیمت اقلام صادراتی به ایالات متحده آمریکا نیز ۳۷ هزار دلار به‌ازای هر تن است. در عین حال ایران در سال ۹۶ به‌طور متوسط ارزان‌ترین کالاها را به بنگلادش صادر کرده است. متوسط قیمت اقلام صادراتی ایران به بنگلادش در سال ۱۳۹۶ معادل ۵۷ دلار بر تن بوده است.

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت