تاریخ: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۱۳۹۷۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس بانک مرکزی:‌

نرخ سود بانکی تغییر نمی‌کند/ دستورالعمل‌ جدید رفع تعهد ارزی صادرکنندگان

می متالز - رییس کل بانک مرکزی از عدم تغییر نرخ سود سپرده بانکی و اجرای دستورالعمل‌ جدید برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان خبر داد.
نرخ سود بانکی تغییر نمی‌کند/ دستورالعمل‌ جدید رفع تعهد ارزی صادرکنندگان

به گزارش می متالز، عبدالناصر همتی با اشاره به اینکه نرخ سود سپرده بانکی تغییر نمی‌کند، گفت: ابتدای سال تصمیم گرفتیم یک درصد از سپرده قانونی معادل ۲۵ میلیارد تومان را کاهش و برای اعطای وام کم سود به مردم تخصیص دهیم که این به معنای افزایش یا کاهش نرخ سود سپرده بانکی نیست.

وی افزود: سپرده قانونی از خلق پول بیشتر جلوگیری می‌کند و ارتباطی به سود بانکی ندارد. اوایل سال در پی شیوع کرونا، مردم و واحد‌های تولیدی به شدت به نقدینگی نیاز پیدا کردند.

این مقام مسوول ادامه داد: ستاد اقتصادی دولت در نظر دارد شیوه‌های برگشت ارز صادرکنندگان طوری طراحی شود که ابتدا ارز سریع بازگشته و به مواد اولیه کارخانه جات تبدیل شود.با تدوین دستورالعمل‌ جدید برای رفع تعهد ارزی مشکلات دپو شدن کالا‌ها در گمرکات حل خواهد شد.

همتی گفت: هدف اصلی جلوگیری از خروج بی رویه ارز است. منشا ارز باید مشخص شود و در توافق جدید این موضوعات لحاظ شده است.سامانه نیما هم پای کار است تا به فعالان اقتصادی در عرضه و تقاضای ارز کمک کند. همچنین با همکاری وزارت صنعت می‌توانند، واردات در قبال صادرات را انجام دهند ولی باید گردش ریالی و نرخ ارز مبادله شده را ابلاغ کنند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده