تاریخ: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۱۴۰۸۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس انجمن نوردکاران فولادی ایران عنوان کرد:

نرخ شمش فولادی در بورس کالا بالاتر از بازارداخلی و جهانی

می متالز - شمش فولادی به عنوان مواد اولیه مورد نیاز نوردکاران مقاطع طویل فولادی در مبادلات آبان ماه بورس کالا بر خلاف بازار با افزایش قیمت همراه بوده است.
نرخ شمش فولادی در بورس کالا بالاتر از بازارداخلی و جهانی

به گزارش می متالز، به گفته رییس انجمن نوردکاران فولادی ایران، رشد قیمت فولاد در بورس کالا در حالی صورت گرفته که بازار کشش قیمت های بالا را نداشته و به دلیل افت تقاضای فصلی و پایین آمدن قیمت ارز، کاهشی است.
سید احمد رضوی نیک اظهار داشت: افزایش قیمت فولاد نسبت به بازار ناشی از رشد قیمت پایه فولاد در بورس کالا بوده، این در حالیست که نهادهای تصمیم گیر دایم دم از تنظیم بازار فولاد می زنند و از برنامه های خود در راستای کاهش فوری قیمت ها خبر می دهند.
وی تصریح کرد: واحد های فولادی که پیش از این هم با عرضه های قطره چکانی موجب افزایش قیمت فولاد شده بودند در این شرایط نیز از فرصت بهره جسته و برای پر کردن سقف تعهدات خود همچنان به تداوم عرضه با قیمتهای بالا ادامه می دهند.
رییس انجمن نوردکاران فولادی ایران عنوان کرد: مشخص نیست چرا با وجود اینکه وزارت صمت اعلام کرده قیمت فولاد را تا دو هزار تومان در هر کیلو کاهش می دهد، قیمت پایه فروش شمش و محصولات فولادی در بورس کالا افزایشی پیدا کرده، بر چه اساسی و با چه فرمولی  قیمت پایه شمش را افزایش داده است.
رضوی تاکید کرد: طبق اعلام مجلس شورای اسلامی مقرر شده که کلیه محصولات زنجیره ارزش فولاد در بورس کالا عرضه شوند اما اگر فقط از بخش میانی این زنجیره حمایت شود، تولید کنندگان بالادستی نظیر سنگ آهن و کنسانتره و گندله و همچنین تولید کنندگان پایین دستی نظیر میلگرد، تیرآهن و نبشی متضرر خواهند شد.
وی ادامه داد: درخواست ما از تصمیم گیران این است که قیمت های کلیه محصولات زنجیره فولاد یا بر اساس نرخ های جهانی تعیین شود یا کل زنجیره مشمول تعیین کف و سقف شوند و حمایت بی دریغ از بخش میانی بدون استدلال منطقی، آن هم در شرایطی که طبق آمار هایی که در سایت کدال از شرکت ها وجود دارد، هزینه تمام شده آن ها بسیار پایین تر از نرخ فروش است بی عدالتی و باعث تعطیلی تولید کنندگان بالا و پایین دستی زنجیره خواهد شد.
رضوی نیک افزود: متاسفانه به رغم تاکید بر اینکه باید از خام فروشی ممانعت بعمل آید و صادرات به سمت پایانی زنجیره و ارزش افزوده بیشتر هدایت شود، اما با رشد قیمت شمش فولادی در بورس کالا و به تبع آن افزایش نرخ محصولات فولادی در بازار داخلی نسبت به جهانی، قدرت رقابت از صادرکنندگان محصولات نهایی سلب شده و صادرات بیشتر بر فولاد خام متمرکز شده است.
رییس انجمن نوردکاران فولادی ایران اظهار کرد: پایه قیمت فروش شمش فولادی در بورس کالا بر اساس نرخ های صادراتی که حتی مبنای ارزی آن (نیمایی یا آزاد) مشخص نیست، تعیین می شود و انتظار داریم فرمول تعیین قیمت پایه در کل زنجیره فولاد یکسان تعیین شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر همچنین قیمت پایه میلگرد نیر نسبت به بازار بالاتر بوده و این موضوع خواسته نوردکاران نیست، همچنین در حال حاضر ما به التفاوت تولید شمش به میلگرد نیز بر اساس قیمت های اعلامی ۱۷ درصد بوده که این موضوع نیز مورد تایید نورد کاران نیست و ما به حق خود راضی بوده و این رقم را قبول نداریم.
رضوی نیک اطهار داشت: اقدامی که در حال حاضر صورت گرفته و ثبت قیمت های بالاتر از جهانی برای شمش فولادی برخلاف طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی بوده و در نهایت کاهش صادرات محصولات پایین دستی را بدنبال دارد و بورس به عنوان آینه اقتصاد داخلی باید شرایط واقعی را نشان دهد که متاسفانه این چنین نیست.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده