تاریخ: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۴۳
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۱۴۱۰۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس اقتصاد اعلام کرد:

اثر پیروزی بایدن بر کاهش شاخص بورس، ارز، خودرو + بازار مسکن

می متالز - طبق پیش بینی کارشناس اقتصاد، پیروزی بایدن می تواند در کوتاه مدت به کاهش شاخص بورس، ارز، خودرو و کالاهای وارداتی منجر شود اما قیمت مسکن در دراز مدت به ثبات می رسد.
اثر پیروزی بایدن بر کاهش شاخص بورس، ارز، خودرو + بازار مسکن

به گزارش می متالز، مهدی سلطان محمدی درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازارهای متخلف ایران گفت: در چند ماه گذشته بازارها بر اساس پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نرخ های بالای دلار تنظیم کرده بودند اما با برنده شدن بایدن انتظار می رود  نرخ دلار، طلا، خودرو، کالاهای وارداتی و شاخص بورس پایین بیاید.

وی افزود: پیروزی بایدن اطلاع جدیدی بود که به بازارها آمد.به همین دلیل نوسان قیمت ها فورا اتفاق نمی افتد و صاحبان کالاها منتظر تثبیت نرخ ارز می مانند و در صورت ثابت به تدریج قیمت کالاها را پایین می آورند. شاخص تورم هم مقداری کاهش می یابد.

این کارشناس ادامه داد: کاهش تورم و افت ارزش دارایی ها، سرمایه گذاری در بانک ها و خرید اوراق خزانه را جذاب می کند. به نظر می رسد دولت قادر به تامین مالی شده و کسری بودجه را از شیوه های سالمتری انجام دهد که به کاهش چشم انداز تورمی می انجامد.

سلطان محمدی تاکید کرد: بازار مسکن در کوتاه مدت ، کمترین تاثیر را از تحولات سیاسی اخیر می گیرد. زیرا چسبندگی قیمت در بخش مسکن، بالاتر از دیگر بازارها است و نمی توان برای دوره چند هفته ای انتظار افت قیمت ها را داشت. بعید است که نرخها پایین بیاید اما روند افزایش قیمت کند می شود.

وی گفت: آمدن بایدن چند ماهی طول می کشد و اگر بخواهد به مسائل سیاست خارجی و تحریم ها رسیدگی کند زمان می برد. بنابراین به سرعت نمی توان شاهد کاهش تحریم ها و نوع رابطه ایران با آمریکا بود اما مسئله فعلی این است که انتظارات نسبت به آینده تغییر کرده است. از سوی دیگر ترامپ چند ماه وقت دارد و ممکن است با تصمیمات جدیدی مانع از حذف فوری تحریم ها شود.

سلطان محمدی افزود: زمانی می توان انتظار کاهش نرخ ها در بازار مسکن را داشت که در دوره طولانی پایدار قرار گیرد. مسکن نسبت به تحولات سیاسی و نرخ دلار کشش پایینی دارد. بخصوص که با کاهش ساخت و ساز مواجهیم و مادامی که میزان عرضه محدود است و تقاضا وجود دارد نمی توان انتظار داشت قیمت ها کاهش قابل توجهی پیدا کند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده