تاریخ: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۱۴۱۳۷۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
طی هفت ماه نخست سال؛

درآمد «هرمز» از پنج هزار میلیارد تومان فراتر رفت/ تولید 819 هزار تنی اسلب فولادی

می متالز - شرکت فولاد هرمزگان در هفت ماه نخست سال جاری موفق به تولید 819 هزار و 567 تن اسلب شد تا یک گام دیگر به تولید 1.5 میلیون تن هدف‌گذاری شده در سال جاری نزدیک شود. این شرکت همچنین طی همین مدت توانست 53 هزار میلیارد ریال محصول به فروش برساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 65 درصدی را نشان می‌دهد.
درآمد «هرمز» از پنج هزار میلیارد تومان فراتر رفت/ تولید 819 هزار تنی اسلب فولادی

درآمد «هرمز» از پنج هزار میلیارد تومان فراتر رفت/ تولید 819 هزار تنی اسلب فولادی

به گزارش می متالز، شرکت فولاد هرمزگان در ابتدای سال جاری پس از برگزاری مجمع عمومی سالیانه این شرکت در خرداد ماه سال جاری، تغییرات گسترده‌ای را در خط تولید آغاز کرد و این امر را با هدف ارتقای تولید شرکت از 1.5 میلیون تن به دو میلیون تن انجام داد. هرچند که هدف فولاد هرمزگان تا سال‌های گذشته و پیش از تحریم‌ها، احداث یک واحد ذوب و ریخته‌گری دیگر به ظرفیت 1.5 میلیون تن بود اما به دلیل تحریم‌ها این هدف تغییر کرده و اکنون «هرمز» دستیابی به دو میلیون تن را دنبال می‌‌کند. از این رو، تغییر در خطوط تولید را با انجام اصلاحاتی در دستور کار قرار داده است. ازجمله تغییرات و طرح‌های فولاد هرمزگان، می‌توان به احداث سیلو و تجهیزات برای ذخیره‌سازی آهن اسفنجی، افزایش ظرفیت غبارگیر کوره‌های فولادسازی و اصلاح و بهینه‌سازی غبارگیرهای موجودی، احداث واحد گاززدایی VDOB، توسعه پست برق 230، ایستگاه گاز شماره 2، خط دوم انتقال آب، نصب لنس‌های اکسیژن در کوره‌های فولادسازی، احداث تصفیه‌خانه جدید، احداث یک واحد تولید اکسیژن، اصلاحات لازم در ترانسفورماتورهای موجود و رزرو شرکت اشاره کرد.

یکی از اهداف توسعه‌ای شرکت فولاد هرمزگان در سال جاری، آغاز احداث واحد احیا مستقیم به ظرفیت 900 هزار تن در سال است زیرا ظرفیت تولید یک میلیون و 750 هزار تنی آهن اسفنجی این شرکت، در حال حاضر کفاف ماده اولیه ذوب و ریخته‌گری برای دو میلیون تن را نخواهد داد. از این رو، فولاد هرمزگان قصد دارد با احداث یک واحد احیا مستقیم دیگر، ظرفیت خود را به بیش از 2.5 میلیون تن افزایش دهد.

مهم‌ترین طرح و شاید استراتژیک‌ترین طرح توسعه‌ای شرکت فولاد هرمزگان، احداث واحد 1.2 میلیون تنی تولید ورق عریض باشد. این طرح می‌تواند زنجیره تولید شرکت فولاد هرمزگان را تکمیل و ارزش افزوده خوبی را برای این شرکت و سهامداران آن به وجود آورد. با توجه به اینکه ظرفیت صنایع کشتی‌سازی، صنایع نفت و گاز، لوله‌سازی، صنایع پتروشیمی، پروژه عمرانی، ماشین‌آلات و... مسیر توسعه را طی می‌کند، در سال‌های آتی نیاز این صنایع به ورق‌های عریض در کشور بیش از پیش با رشد قابل توجهی مواجه خواهد شد و در این صورت، سهم شرکت فولاد هرمزگان در تامین نیاز بازار تعیین‌کننده خواهد بود.

فولاد هرمزگان به تولید 1.5 میلیون تن خواهد رسید

نمودار 1 نشان می‌دهد شرکت فولاد هرمزگان در هفت ماه نخست سال جاری توانست 819 هزار و 567 تن اسلب فولادی تولید کند. این میزان تولید هرچند کاهش 30 هزار تنی نسبت به مدت مشابه سال پیش را نشان می‌دهد اما بیانگر افزایش قابل توجه تولید «هرمز» طی دو ماه اخیر است. این شرکت حتی در شهریور ماه با تولید بیش از 137 هزار تن اسلب، رکورد تولید ماهانه خود را شکست. به این ترتیب، شیب کاهش تولید در این شرکت بهبود یافته و به جبران کاهش تولید خود نزدیک می‌شود. در عین حال، «هرمز» توانست در هفت ماه سال ابتدایی جاری 122 هزار و 875 تن سایر محصولات فولادی تولید کند. مجموع تولید فولاد هرمزگان در هفت ماه اول سال جاری به 942 هزار و 442 تن رسید.

فولاد هرمزگان 802 هزار تن محصول فروخت

نمودار 2 حاکی از آن است که شرکت فولاد هرمزگان در هفت ماه نخست سال جاری توانست 780 هزار و 428 تن اسلب فولادی را در بازار به فروش برساند. همچنین این شرکت در هفت ماه ابتدایی سال جاری موفق به فروش 22 هزار و 78 تن سایر محصولات شد. مجموع فروش فولاد هرمزگان (اسلب و سایر محصولات) در هفت ماه اول سال جاری به 802 هزار و 506 تن رسید.

رشد 65 درصد درآمد فولاد هرمزگان در سال جاری

در نمودار 3 مشاهده می‌شود شرکت فولاد هرمزگان از محل فروش اسلب فولادی خود در بازار طی هفت ماه نخست سال جاری، توانست 53 هزار و 311 میلیارد و 319 میلیون ریال درآمد کسب کند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، 64 درصد رشد نشان می‌دهد. «هرمز» توانسته بود طی هفت ماه ابتدایی سال قبل 32 هزار و 333 میلیارد و 697 میلیون ریال از محل فروش اسلب فولادی درآمد کسب کند.

همچنین این شرکت توانست طی هفت ماه اول سال جاری 444 میلیارد و 725 میلیون ریال از فروش سایر محصولات فولادی درآمد کسب کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 132 درصد رشد را نشان می‌دهد. فولاد هرمزگان در سال قبل 191 میلیارد و 365 میلیون ریال درآمد از محل سایر محصولات فولادی به دست آورده بود.

شرکت فولاد هرمزگان در 6 ماه نخست سال جاری توانست از محل فروش داخلی و صادراتی خود 53 هزار و 756 میلیارد و 44 میلیون ریال درآمد کسب کند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 65 درصد رشد را نشان می‌دهد. این شرکت در 6 ماه ابتدایی سال گذشته توانسته بود 32 هزار و 525 میلیارد و 62 میلیون ریال درآمد داشته باشد.

نمودار 4 نشان می‌دهد نرخ فروش اسلب فولادی «هرمز» در مهر ماه سال جاری 99 میلیون و 212 هزار ریال به ازای هر تن بود. همچنین میانگین نرخ فروش اسلب فولادی هرمز در 6 ماه نخست سال جاری به 68 میلیون و 310 هزار ریال به ازای هر تن رسید.

عناوین برگزیده