تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۰
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۱۴۱۵۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سعدمحمدی در پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران عنوان کرد:

سرمایه‌گذاری ۶میلیارد دلاری برای ۱/۵ میلیون تن آلومینیوم

می متالز - پنجمین نمایشگاه و کنفرانس دوسالانه بین‌المللی آلومینیوم، دیروز با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و دانشگاه علم و صنعت ایران بازگشایی شد. این کنفرانس دو روزه با ارائه پنل‌های تخصصی با شعار «در جست‌وجوی توسعه و ارتقای آینده آلومینیوم» و برای بهبود و ارتقای بیشتر این صنعت برگزار می‌شود.
سرمایه‌گذاری ۶میلیارد دلاری برای ۱/۵ میلیون تن آلومینیوم

سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلاری

به گزارش می متالز، در آیین گشایش پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران، معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو اظهار کرد: در صنعت آلومینیوم کشور تا پیش از این حدود ۲/۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده اما بر اساس برنامه‌ریزی‌های ایمیدرو قرار است این میزان سرمایه‌گذاری به حدود ۶ میلیارد دلار برسد. اردشیر سعدمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که ایمیدرو انجام داده، قرار است ظرفیت آلومینیوم کشور را به ۱/۵ میلیون تن در سال برسانیم.
وی در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه این عنصر در بخش معدن نیز در کنار صنعت به‌کار می‌رود و در صنعت تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود. آلومینیوم با جذابیتی که دارد در بخش معدن نیز دارای کاربرد است. پوکه‌های چاشنی انفجاری در معادن از جنس آلومینیوم است. سعدمحمدی همچنین خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا ۲۰ عنصر را به‌عنوان عناصر استراتژی اعلام کرده که آلومینیوم نیز در میان آنها قرار دارد. در سال ۲۰۱۶ میلادی، میزان تولید جهانی این فلز ۵۸ میلیون تن بود و سال گذشته میلادی به بالای ۶۴ میلیون تن ارتقا پیدا کرد. در امسال میلادی، بحث برای رسیدن به بالای ۶۸ میلیون تن است و برنامه‌ها برای رسیدن به ۸۸ میلیون تن در افق سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۴ خورشیدی) است.
معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در ادامه افزود: بر اساس آخرین پیش‌بینی، سرانه مصرف آلومینیوم برای هر نفر در ایران به ۱۰ کیلوگرم در سال ۲۰۲۵ ارتقا می‌یابد و به این مفهوم است که در این سال سرانه مصرف ایران به ۵۴۰ هزار تن خواهد رسید.
سعدمحمدی در ادامه با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای که در زمینه آلومینیوم در دست اقدام است، خاطرنشان کرد: آلومینیوم جنوب (سالکو) یکی از طرح‌های توسعه‌ای آلومینیوم است که با سرمایه‌گذاری۱/۲میلیارد دلار در حال اجراست. این طرح ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اوایل سال ۹۸ فاز نخست آن با تولید ۳۰۰ هزار تن به بهره‌برداری خواهد رسید و جاجرم نیز با ظرفیت ۴۰هزار تن وارد مدار تولید خواهد شد. تا سال آینده ظرفیت تولیدآلومینیوم کشور را به ۸۰۰ هزار تن خواهیم رساند و البته قصد داریم در چند سال آینده، آن را به ۱/۵میلیون تن برسانیم. وی یادآور شد: حوزه آلومینیوم باید در همه ابعاد گسترش یابد که یکی از آنها تربیت نیروی متخصص است و در این زمینه باید برنامه داشته باشیم.


سعدمحمدی گفت: در حوزه معدن، این موضوع مطرح است که بیشتر کارخانه‌های فرآوری در کنار معدن ایجاد شود تا هزینه جابه‌جایی به کمترین میزان برسد اما درباره آلومینیوم بهتر است کارخانه در منطقه‌ای باشد که انرژی ارزان‌تر است زیرا ۴۰درصد از نرخ تمام‌شده آلومینیوم به انرژی برمی‌گردد. از این رو اگر قرار است برای کارخانه‌ای برنامه‌ریزی کرده و آن را بسازیم بهتر است در منطقه‌ای واقع شود که مصرف انرژی پایینی داشته باشد. وی در ادامه افزود: در ایران از منابع خدادادی گاز بهره‌مند هستیم. در سال‌های گذشته بیش از ۵۰درصد مصارف انرژی، برقابی بود اما به‌تدریج رو به کاهش رفت و امروز جهت‌گیری به سمت استفاده از گاز است و ایران باید از این ظرفیت بهره ببرد.
سعدمحمدی خاطرنشان کرد: ۳۴۰ هزار تن در سال گذشته، آلومینیوم در کشور تولید شده و در جاجرم نیز در سال ۹۶ به میزان ۲۴۰ هزار تن پودر آلومینا تولید شد. سعدمحمدی بیان کرد: ایجاد کارخانه پودر آلومینا یک ضرورت است و ما نیز به دنبال عملیاتی کردن ساخت کارخانه پودر آلومینا با ظرفیت ۸۰۰هزار تن در کنار آلومینیوم جنوب که به سرمایه‌گذاری ۶۰۰میلیون یورو نیاز دارد، هستیم. همچنین کارخانه‌ای با ظرفیت ۱۶۰ هزار تن برای تولید آلومینیوم تخت به عنوان گسترش صنایع پایین‌دستی در دستور کار است.
وی گفت: طرح پترولیوم کک نیز با سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیون یورو در دستور کار قرار دارد و امیدواریم بتوانیم سرمایه‌گذار خوبی برای آن جذب کنیم.
معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی افزود: میزان ذخایر قطعی بوکسیت جهان ۲۸ میلیارد تن بوده اما ذخایر احتمالی ۶۰ میلیارد تن است.
سعدمحمدی ادامه داد: تاکنون بیش از ۳۰ شرکت برای مناقصه بوکسیت گینه اعلام آمادگی کرده‌اند اما باید اعلام کنیم اکنون ذخایر بوکسیت در کشور وجود دارد و باید کار اکتشافی قوی‌تری برای بوکسیت در کشور انجام شود. در این میان سازمان ایمیدرو نیز برنامه‌هایی برای اکتشاف ذخایر بوکسیت در سال جدید دارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای نمونه، شرکت روسال که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم جهان است از نفلین‌سینیت ۲۴ تا ۲۶ درصد آلومینا می‌گیرد اما باید به این نکته توجه کرد که درصد نفلین‌سینیت ایران ۱۸ درصد است. وی با اشاره به اینکه آلومینیوم از بازار مصرف خوبی برخوردار است عنوان کرد: ما می‌توانیم ترکیه را به عنوان یکی از بازارهای هدف برای صادرات آلومینیوم در نظر بگیریم.


در جست‌وجوی توسعه و ارتقای آینده

همچنین در آیین گشایش پنجمین نمایشگاه و کنفرانس دوسالانه بین‌المللی آلومینیوم، سیدحسین سیدین، دبیر پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران عنوان کرد: نخستین کنفرانس آلومینیوم در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸ خورشیدی) برگزار شد. دبیرخانه این کنفرانس با همکاری سازمان ایمیدرو و دانشگاه علم و صنعت، برقرار و قرار شد این کنفرانس به صورت دوسالانه برگزار شود. وی در ادامه گفت: هدف این کنفرانس، بهبود صنعت آلومینیوم ایران است. شعار امسال این کنفرانس آلومینیومی، در جست‌وجوی توسعه و ارتقای آینده آلومینیوم است. سیدین در ادامه با اشاره به محورهای این همایش عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم، برنامه‌های کاربردی آلومینیوم، مباحث مربوط به آخرین فناوری، ریخته‌گری و انجماد متالورژی اتوماسیون، محیط‌زیست در صنعت آلومینیوم و... محورهای اصلی این همایش در این دو روز است. وی ادامه داد: در بخش نمایشگاه که در ۳روز برگزار می‌شود، حضور ۹۰ شرکت خارجی از آلمان، اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، فرانسه، هند، ترکیه، کانادا و... و نیز شرکت‌های ایرانی قطعی است. سیدین خاطرنشان کرد: در آیین پایانی کنفرانس، از ۵ شرکت برتر آلومینیوم و ۳ پیشکسوت در این صنعت قدردانی خواهد شد.


ارتباط دانشگاه و صنعت را قوی‌تر کنیم

همچنین جبار علی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت در آیین گشایش پنجمین نمایشگاه و کنفرانس دوسالانه بین‌المللی آلومینیوم عنوان کرد: ارتباط موثرتری باید بین علم و صنعت شکل بگیرد. ذاکری در ادامه خاطرنشان کرد: در کشور ما عرضه و تقاضای پژوهش مغفول مانده است. در این زمینه، رابطه دانشگاه و صنعت نیز مغفول مانده است. دانشگاه، بیشتر مرکز علم و پژوهش شده است و مصرف و تقاضا بیشتر از سوی شرکت‌هاست. باید از شکل عرضه و تقاضای فعلی خارج شویم. وی تاکید کرد: خلق ثروت از طریق پژوهش باید به وسیله دانشگاه انجام شود. وی با اشاره به اهداف کنفرانس عنوان کرد: امیدوارم در مدت برگزاری نمایشگاه و کنفرانس آلومینیوم، ارتباط موثری بین شرکت‌های ایرانی و خارجی شکل بگیرد و شاهد دستاوردهای خوب صنعت آلومینیوم در این کنفرانس باشیم.

منبع: صمت
عناوین برگزیده