به گزارش می متالز، او بیان کرد: آنطور که آمارهای بورس نشان میدهد، ایران خودرو از ابتدای سال تاکنون ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان کرده است که نشان میدهد این فرمول ایراد اساسی دارد. متاسفانه این زیان همچنان ادامه دارد.
نعمت بخش تشریح کرد: اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش رود، با یک تیر چند نشان میتوان زد. خودرو باید تک نرخی شود و این وضعیت قرعهکشی و رانتی که اکنون توزیع میشود همه از بین خواهد رفت. با یک حساب سر انگشتی میتوان گفت امسال بر اساس تولیدات ایران خودرو و سایپا، بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیع میکنیم یعنی ایران خودرو و سایپا با زیان خودرو میفروشند.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: یک خودرو پژو پارس در کارخانه اگر ۱۰۰ میلیون است، در بازار آزاد ۲۴۰ میلیون تومان به فروش میرسد و فردی که برنده شود بیش از خرید خودرو منفعت میبرد. از طرفی شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران داریم که خدمات بعد از فروش خودرو را رصد میکند یعنی شخصی که خودرو میخرد، ۳، ۴ ماه بعد کارشناسان تماس میگیرند که آیا مشکلات گارانتی دارید یا خیر که ۸۰ درصد خریداران میگویند ماشین را فروختهاند.
او با بیان اینکه قرعهکشی خودرو باعث رانت و فساد شده است، ادامه داد: افرادی که بلد هستند سیستم قرعهکشی را دور بزنند، این کار را به راحتی انجام خواهند داد. این به آن معناست که ۸۰ درصد در ثبت نام خودرو سرمایهگذار و ۲۰درصد نیازمند واقعی هستند. باید اجازه داد خودرو در حاشیه بازار به فروش رود که اینگونه میتوانیم از تجربه دهه ۷۰ استفاده کنیم و در واقع خودرو تک نرخی خواهد شد.
دبیر انجمن خودروسازان تشریح کرد: قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا مشخص میکند. امسال به رغم مشکلات ۲۳ درصدی افزایش تولید در این ماه داشتهایم که نشان میدهد عرضه را ما افزایش دادهایم.