به گزارش می متالز، علی نیکزاد، در تشریح سومین جلسه بررسی موانع خرید اتوبوسهای داخلی جهت تجهیز ناوگان درون و برون شهری تصریح کرد: این جلسه با حضور اقایان رزمحسینی وزیر صمت، اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و مسوولان وزارتخانههای کشور و راه و شهرسازی، سازمان شهرداریها، سازمان حمل و نقل جادهای و شهرداری تهران برای بررسی موضوع نحوه تجهیز ناوگان حمل و نقل شهری برگزار شد.
نماینده مردم اردبیل اضافه کرد: ظرفیت تولید اتوبوس در کشور به میزان ۵ هزار دستگاه درون شهری و ۳ هزار دستگاه برون شهری است، اما متاسفانه در چند سال گذشته از سوی وزارت راه و سازمان راهداری برای نوسازی اتوبوسهای برون شهری و همچنین از طرف شهرداریهای کشور به خصوص شهرداری تهران برای تجهیز اتوبوسهای درون شهری اقدامی صورت نگرفته است.
نیکزاد با تاکید براینکه فرسودگی اتوبوسها و عدم نوسازی و جایگزینی آنها در جادهها کار خطرناکی است، تاکید کرد: براین اساس در نشست امروز مصوب شد، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دو طبقه و معمولی و مینی بوس توسط شهرداری تا پایان سال ۱۳۹۹ خریداری شود که البته این تعداد کافی نیست، ولی برای آغاز کار خوب است.
وی ادامه داد: ۵۰۰ دستگاه هم برای بیش از ۱۰۰ شهرداری در سراسر کشور خریداری خواهد شد.
نایب رئیس مجلس با بیان اینکه از ظرفیت تولید ۵ هزار دستگاه اتوبوس در کشور تنها ۱۰۰۰ دستگاه مشتری دارد، گفت: این اتفاق خوبی نیست و دلیل آن هم میتواند نبود منابع مالی یا عدم دریافت حق و حقوق دستگاههای مربوطه از سازمان هدفمندی یارانهها و از محل تبصره ۱۴ باشد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس تاکید کرد: مسلما طی این مدت کسی هم اراده و عزمی برای پیگیری این موضوع و نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای کشور نداشته است، زیرا من به عنوان وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها طی سالها فعالیت داشتهام.
فرسودگی ناوگان حمل و نقل تا ۳ سال آینده
نیکزاد همچنین با اشاره به اعلام نظر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره ناتوانی در خرید و ارائه ۳ هزار دستگاه اتوبوس تولیدی به بخش خصوصی بیان کرد: این سازمان اعلام کرده، ارزش یک دستگاه اتوبوس حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان است و حتی اگر به خریداران ۴ میلیارد تومان هم وام داده شود، خریدار باید ماهیانه معادل ۶۰۰ میلیون تومان قسط بپردازد که این موضوع با انجام مسافرکشی بین شهری امکانپذیر نخواهد بود.
وی افزود: در صورت عدم چارهاندیشی برای این موضوع مسلما تا ۳ سال آینده عمر ناوگان حمل و نقل بالا رفته و فرسوده خواهد شد و اینگونه باید در انتظار بروز انواع مشکلات در جادههای کشور باشیم.
ارزبری فولاد در هر تُن کمتر از ۵۰ دلار
نایب رئیس مجلس درباره بخش دوم جلسه که با موضوع بررسی قیمت فولاد و سیمان برگزار شد، گفت: براساس قول وزیر صمت به ما ظرف ۱۰ روز آینده قیمت فولاد به زیر ۹ هزار تومان خواهد رسید، همانطور که پیش از این رزمحسینی توانست، قیمت فولاد را از ۱۷ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان برساند بنابراین با توجه به وجود اتفاق نظر و اتحاد لازم بین دولت و مجلس در این مورد، ما به عملیاتی شدن این قول خوشبین هستیم.
نیکزاد تصریح کرد: طی بررسیهای ما مشخص شد، ارزبری فولاد در هر تُن کمتر از ۵۰ دلار است و حتی افزایش قیمت ارز نمیتواند، تاثیری بیش از ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو فولاد داشته باشد، بنابراین قیمت میلگرد به زیر ۹ هزار تومان خواهد رسید.
نماینده مردم اردبیل در مجلس با اشاره به قیمت سیمان هم اظهار کرد: اکنون قیمت سیمان به صورت فلهای ۲۹۰ هزار تومان و به شکل پاکت ۵۰ کیلویی هم ۲۱ هزار تومان است، اما مشکلی در این میان درباره پاکت سیمان وجود دارد.
وی اضافه کرد: مسوولان مربوط موضوع پاکت سیمان را رها کرده بودند و مواد به کار رفته در پاکت سیمان از لحاظ پتروشیمی موجب بهمریختگی بازار شده بود، اما اکنون این موضوع حل شده است بنابراین ما به ثابت نگاه داشتن قیمت سیمان در کشور توسط وزارت صمت خوشبین هستیم.