تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۴۱
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۱۴۲۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نیما به داد ارز رسید

می متالز - راه اندازی سامانه جدید ارزی بانک مرکزی با نام «نیما» به منظور ساماندهی و شفاف سازی و رصد معاملات ارزی با مکانیزمی متمرکز از دید کارشناسان می تواند آشفتگی ها و نوسان های شدید بازار ارز را کنترل کند؛
نیما به داد ارز رسید

به گزارش می متالز، روزنامه های روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه مسایلی چون راه اندازی سامانه جدید ارزی بانک مرکزی، طرح جدید کمیسیون فرهنگی برای ایجاد انحصار صدا و سیما برای صدور مجوز، تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن و اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص راهبردهای ایران در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام را محور گزارش های خبری و تحلیلی خود قرار دادند.


سیاست‌های ارزی دولت در بوته نقد روزنامه ها

دیروز سامانه یکپارچه ارزی موسوم به نیما با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری در بانک مرکزی راه اندازی شد. روزنامه های امروز گزارش هایی را به این موضوع اختصاص دادند.
روزنامه «اطلاعات» نوشت: سامانه نظام یکپارچه مدیریت ارزی (نیما) با هدف تسهیل تامین ارز،‌ ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان و امکان ایجاد فضای رقابت صرافان برای تامین ارز متقاضیان راه اندازی شده است.


این روزنامه به نقل از جهانگیری در این مراسم نوشت: سامانه فرصت جدیدی است تا وارد کنندگان بتوانند ارز مورد نیاز خود را به راحتی تامین و صادر کنندگان ارز خود را به بازار عرضه کنند. ممکن است در ابتدا این سامانه با مشکلاتی مواجه باشد اما امیدواریم اشکال ها با کمک فعالان اقتصادی حل شود و در این زمینه از بانک مرکزی حمایت می کنیم.


در گزارش روزنامه «خراسان» به نقل از رییس کل بانک مرکزی در این مراسم می خوانیم: در سامانه نیما، چهار بازیگر اصلی شامل واردکنندگان کالا و خدمات به عنوان متقاضیان ارز، صادرکنندگان کالا و خدمات به عنوان عرضه کننده ارز، واسطه گران شامل بانک ها و صرافی ها که منابع را از سمت عرضه کنندگان به متقاضیان هدایت می کنند و در نهایت سیاست گذار ارزی حضور دارد که براساس پیش بینی منابع و مصارف، نرخ،‌ دامنه آزادی نرخ ها، اولویت ها و سقف مصارف را از طریق سامانه تحت کنترل قرار می دهد.راه اندازی سامانه یادشده، این امکان را به بانک مرکزی می دهد که به صورت لحظه ای بازار ارز را رصد کند، در نتیجه امکان سیاست گذاری فوری و مداخلات موثر برای حاکمیت فراهم می شود. ضمن این که نظام تجارت خارجی کشور از ثبت سفارش تا ترخیص کالا یکپارچه می شود.


روزنامه «دنیای اقتصاد» نوشت: نیما را می‌توان به‌عنوان راسته مجازی تبادلات ارزی توصیف کرد. با راه‌اندازی این سامانه، متقاضیان و عرضه‌کنندگان ارز در یک محیط الکترونیکی با واسطه‌گری صرافان سفارش‌ها و پیشنهادهای خود را به ثبت می‌رسانند. سامانه‌ای که اگر مکانیزم بازار در آن به رسمیت شناخته شود می‌تواند «کارآیی»، «شفافیت»، «تمرکز» و «مکانیزم سیاست‌گذاری ارزی» را وارد ریل بهینه‌تری کند. سیف و نهاوندیان راه‌اندازی سامانه جدید را پاسخی به دغدغه رئیس‌جمهور درخصوص مکانیزم نامطلوب معاملات ارز در سال‌های اخیر اعلام کردند.
به نوشته روزنامه «تجارت»، ایجاد سامانه یکپارچه ارزی هر چند که اطلاعات را به روز کرده و در راستای شفاف‌سازی گام بر می‌دارد، اما همچنان نیازمند مولفه‌های دیگری است که در کنار آن می‌تواند آن را پویا کند. 


آنها می‌گویند وقتی که هنوز سیاست‌گذاری پولی کشور دچار التهاب بوده و هیچ پیوستگی بازاری وجود ندارد، هر سامانه‌ای که ایجاد شود به تنهایی نمی‌تواند راهگشا شود. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که راه‌اندازی این سامانه نیز ادامه روند سناریوی آزمون‌های پیوسته دیگری است که در این مدت از سوی دولت و بانک مرکزی از سر گذرانده‌اند. 
محمد قلی یوسفی کارشناس اقتصادی، مهمترین راهکار ایجاد ثبات در بازار ارز را متعادل‌سازی عرضه و تقاضا عنوان کرده می گوید: در اقتصادهایی مانند ایران که وابسته درآمدهای نفتی است و بیشترین ارز در اختیار دولت قرار می‌دهد، نمی‌توان انتظار داشت که بازار در سیستم عرضه و تقاضا به درستی عمل کند و ایجاد تعادل در این سیستم راهکاری برای کنترل بازار ارز باشد. به نظر می‌رسد یکی از راهکارهای متعادل‌سازی نرخ ارز در بازار افزایش عرضه است. به هر حال، حالا آزمونی دیگر فراروی بانک مرکزی است؛ آیا این آزمون تضمین‌کننده ثبات بازار ارز خواهد بود؟ موضوعی که فقط زمان آن را مشخص می‌کند.


مخالفت با انحصارطلبی صدا و سیما

کمیسیون فرهنگی مجلس روز یکشنبه ماده چهار طرح خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما را تصویب کرد که براساس آن مسوولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصرا برعهده سازمان صداو سیما خواهد بود. این طرح واکنش های منفی بسیاری را برانگیخته است. روزنامه های امروز گزارش های زیادی را به این موضوع اختصاص دادند.
روزنامه «ایران» در گزارشی نوشت: انحصاری جدید برای صداوسیما؛ این بار در حوزه اعطای مجوز تولید و پخش فراگیر برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی حتی در فضای مجازی. این گویا خلاصه‌ای از مصوبه روز یکشنبه کمیسیون فرهنگی مجلس بوده، مصوبه‌ای که حالا نه فقط بابت انتقادات خارج از مجلس بلکه به‌دلیل اختلاف‌نظرهای داخل کمیسیون فرهنگی هم حاشیه‌ساز شده؛ جایی که سخنگوی کمیسیون از سخنان روز یکشنبه‌اش عقب‌نشینی کرد، اصلاح‌طلبان این مجموعه گفتند چنین مصوبه‌ای وجود نداشته و چهره‌های اصولگرا به دفاع از آن برخاسته‌اند. 
در این میان اما وزیر ارتباطات هم به‌عنوان یکی از نخستین منتقدان این مصوبه ظاهر شد. او ابتدا در توئیتی مصوبه کمیسیون فرهنگی را مانع شبکه ملی اطلاعات دانست و سپس هم در گفت‌و‌گویی با ایرنا به افشاگری درباره تلاش صدا و سیما برای ایجاد انحصار در فضای مجازی پرداخت. در عین حال فعالان رسانه‌ای و صاحبان کسب و کارهای مجازی نیز در مقام منتقدان سرسخت این مصوبه ظاهر شده‌اند.
در یادداشتی در روزنامه آرمان می خوانیم: نگاه به گذشته دور و نزدیک به روشنی نشان می‌دهد که هر گونه نبرد با پدیده‌ها و هر گونه تلاش برای در انحصار گرفتن پدیده‌هایی که تجربه بشری محسوب می‌شوند و همه افراد در شکل‌گیری و معنادهی به آنها نقش ایفا می‌کنند، تا چه اندازه آب در هاون کوبیدن است. هر پدیده جدیدی با خود سازوکارهای جدیدی می‌آورد. پدیده‌های جدید بر رابطه تعریف شده بین اجزای قدیم اثر می‌گذارند و از این رو با مقاومت مواجه می‌شوند. در این حال اگر پدیدی جدید همسو با رشد جامعه انسانی باشد، اگر همسو با دانایی و دانش بشری باشد، دشوار می‌توان از گسترش آن جلوگیری کرد. درست این است که پدیده جدید خود را به جهان گذشته تحمیل می‌کند و رابطه‌ای نو و تازه بین اجزا شکل می‌گیرد. 
در ضرباهنگ شدید گسترش و رشد جهان مجازی،‌ در حالی که بسیاری از مسئولان و مدیران به اهمیت این فضا واقف هستند و تلاش می‌کنند این امکان وسیع را در اختیار بگیرند، خبر می‌رسد که مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت برآن منحصرا برعهده سازمان صداوسیماست و در صورت تصویب در جلسه علنی مجلس، اجرایی می‌شود.
در گزارش روزنامه «شرق» هم می خوانیم: کمیسیون فرهنگی از آن کمیسیون‌های چالش‌برانگیز مجلس است؛ به‌ویژه اینکه عدد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان حاضر در این کمیسیون بسیار لب مرز است؛ 9 اصولگرا به هشت اصلاح‌طلب. این روزها تنش‌ها بر سر بررسی بندها و مواد مختلف «طرح اداره خط‌مشی و نظارت بر سازمان صداوسیما» در بهارستان بالا گرفته است. 
اصولگرایان خواهان افزایش حوزه انحصار صداوسیما در موضوع هرگونه تولید تصویرند و اصلاح‌طلبان مخالف این امر. 
این نکته نیز حائز اهمیت است که صداوسیما در همین ماه فروردین 110 میلیارد تومان بودجه گرفته است. کمیسیون فرهنگی مجلس از یکشنبه رسیدگی به جزئیات طرح خط‌مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما را آغاز کرده و با مراعات گذاشتن ماده 2 آن تا ماده 4 این طرح را تعیین تکلیف کرده است. بندهای مختلف این طرح شائبه‌برانگیز شده و برخی نمایندگان حالا بر این باورند که اصولگرایان مجلس بدشان نمی‌آید بتوانند دایره انحصار صداوسیما را بیش از این کنند؛ آن هم در شرایطی که نقدهای جدی به عملکرد صداوسیما وارد است.


راهبرد ایران در صورت خروج آمریکا از برجام

وزیر امورخارجه کشورمان در گفت و گو با یک نشریه آمریکایی، از راهبردهای سه گانه برای مقابله با خروج احتمالی آمریکا از برجام رونمایی کرد.
به نوشته روزنامه «ایران»، وی رسماً از جزئیات پاسخ صریح ایران به خروج احتمالی امریکا از برجام رونمایی کرد. محمدجواد ظریف که این روزها در نیویورک به سر می‌برد، در گفت‌وگو با رسانه امریکایی «نیویورکر» در تبیین موضعی که در آن سعی می‌کرد برای نخستین بار واکنش احتمالی ایران را واضح‌تر تبیین کند، هشدار داده چنانچه امریکا قصد خروج از برجام را دارد، باید با پیامدهای آن نیز مواجه شود. 
به نوشته این روزنامه، ظریف به سه انتخاب پیش روی ایران اشاره کرده و گفته است : اگر ترامپ از توافق خارج شود، ایران سه انتخاب دارد؛ اول اینکه می‌تواند توافق را کنار بگذارد، از پایبندی دست بکشد و غنی‌سازی اورانیوم خود را از سر بگیرد یا حتی آن را افزایش دهد. گزینه دوم ایران این است که از ساز و کار موجود در توافق استفاده کند که به هر یک از طرف‌ها اجازه می‌دهد که تا یک شکایت رسمی در کمیسیونی که برای رسیدگی به نقض توافق ایجاد شده است، مطرح کند. 
به گفته وزیر امور خارجه ایران، انتخاب سوم این است که کشورمان می‌تواند تصمیم به خروج از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) بگیرد، اما تهران هنوز تصمیمی درباره اینکه باید کدام یک از گزینه‌ها را انتخاب کند، نگرفته است.
در گزارش روزنامه تجارت هم می خوانیم: رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که در صورت مرگ توافق هسته‌ای آیا ایران ممکن است تا بار دیگر با آمریکا مذاکره کند، اظهار داشت که دیپلماسی هرگز نمی‌میرد اما این بدان معنی نیست که تنها یک مسیر برای دیپلماسی وجود دارد و آن هم آمریکا است. ظریف افزود: تصمیم نهایی ایران هر چه باشد برای آمریکایی‌ها چندان خوشایند نخواهند بود. در این باره اتفاق نظر وجود دارد. 
همچنین به نوشته روزنامه خراسان، وی همچنین درباره تلاش‌های اروپا برای توافق با آمریکا برای اعمال محدودیت‌های بیشتر برای ایران به منظور ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای،‌ بیان کرد: هر سازشی که منجر به شروط جدید شود، به آن پایبند نخواهیم بود و باور نداریم که برای اجرای بهتر برجام مفید، ثمربخش یا سازنده است. آنها موضع ما را می‌دانند. تنها سناریویی که ما می‌توانیم با آن کنار بیاییم این است که اروپایی‌ها با دولت ترامپ گفت‌وگو کنند تا آنها یک بار و برای همیشه، شروع به پایبندی به توافق کنند.

عناوین برگزیده