تاریخ: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۱۴۲۶۸۸
سرویس خبر : انرژی

افغانستان خریدار گاز ایران می‌شود

می متالز - سفیر سابق ایران در افغانستان با تاکید بر اینکه نیاز افغانستان به گاز ایران یک امر قطعی است، گفت: ایران به یک افغانستان باثبات و توسعه‌یافته نیاز دارد، توسعه افغانستان در واقع برای ما یک هدف راهبردی است و از این طریق می‌توانیم شرق کشور را فعال کنیم.
افغانستان خریدار گاز ایران می‌شود

به گزارش می متالز، ابوالفضل ظهره‌وند، درباره برنامه صادرات گاز به افغانستان اظهار داشت: درست است که افغانستان ذخایر گازی چشمگیری دارد اما فعلا قابل استحصال نیست، این کشور در حال حاضر بخش عمده نیازهای سوختی خود را از خارج وارد می‌کند، بنابراین نیاز افغانستان به گاز ایران یک امر قطعی است.

وی درباره موضوع تامین امنیت خطوط لوله گاز در این کشور گفت: مساله امنیت قابل حل است، در گام اول  به سمت زرنج و هرات و از مرز دو قارون که از امنیت خوبی برخوردارند، می‌توان صادرات داشت. این مسیرها مبادی ورود و خروج کالا و ترانزیت و انجام تجارت هستند، استان هرات هم کشش خوبی دارد، بنابراین در فاز اول محدودیت و مانعی نیست و ما می‌توانیم گاز را برای مصرف مردم افغانستان ارسال کنیم و در گام‌های بعدی به سمت شرق و چین، تاجیکستان و حتی پاکستان برویم.

سفیر سابق ایران در افغانستان خاطرنشان کرد: ما مشکلی از نظر عرضه گاز نداریم، مساله ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایی است که باید طرف افغان ایجاد کند. این کشور میزانی گاز به صورت مایع دریافت می‌کرد، شاید بتوانند در مرز کارخانجاتی راه بیندازند و گاز ایران را با کامیون حمل کنند، بخشی هم از مسیر خط لوله خواهد بود که نیاز به زیرساخت است. هر قدر آنها در این حوزه فعال‌تر بوده و سرمایه‌گذاری کنند امکان دریافت بیشتری را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه استراتژی ایران تامین ثبات و امنیت پایدار در افغانستان است، خاطرنشان کرد: این گاز می‌تواند به مناطق شرقی چین هم کشیده شود، نکته دیگر اینکه این گاز از جنبه توسعه افغانستان برای ایران اهمیت دارد. هر قدر افغانستان توسعه یافته‌تر باشد، امنیت هم در منطقه پایدار و باثبات‌تر خواهد شد.

عناوین برگزیده