تاریخ: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۰۸
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۱۴۲۹۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه مطرح کرد:

کرونا فولاد مبارکه را با چالش گسترش بازار و بازاریابی محصولات خود مواجه کرده است

می متالز - معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه گفت: اثر پاندمی کرونا بر جهان و به تبع آن بسته شدن مرزهای بین المللی و عدم برگزاری هرگونه اجتماعات از جمله نمایشگاه ها در ماه آخر سال گذشته و ابتدای سال جاری تاکنون سبب شده است تا فولاد مبارکه اصفهان با چالش گسترش بازار و بازاریابی محصولات خود مواجه باشد که تاثیرش را در سه ماهه دوم سال جاری و همچنین آینده نشان خواهد داد.
کرونا فولاد مبارکه را با چالش گسترش بازار و بازاریابی محصولات خود مواجه کرده است

طهمورث جوانبخت

به گزارش می متالز، طهمورث جوانبخت معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه به تاثیر کرونا بر روی صادرات کشور در ابتدای سال جاری اشاره کرد و افزود: به طور کلی صادرات کشور در سایه شیوع ویروس کرونا به دلیل بسته بودن مرزها، عدم ارسال کالا و سختگیری برخی از کشورهای همسایه در پذیرش محموله های صادراتی ایران، در ابتدای سال جاری با کاهش چشمگیری مواجه بوده است. در این میان می توان به بسته بودن مرزهای ترکمنستان، آسیای میانه، آذربایجان و عراق اشاره کرد که صادرات زمینی محصولات فولاد مبارکه اصفهان را که عمدتا از طریق این مرزها انجام می شد، تحت الشعاع قرار داد و با مشکل مواجه کرد. همچنین با توجه به توقف موقت تولید در شرکت های پایین دستی و به تبع آن کاهش تقاضا، ثبت سفارش صادراتی در ماه های ابتدایی سال جاری را با مشکل مقطعی مواجه کرد.

وی به تاثیر بسته بودن مرزهای بین المللی روی گسترش بازار محصولات فولاد مبارکه پرداخت و افزود: اثر پاندمی کرونا بر جهان و به تبع آن بسته شدن مرزهای بین المللی و عدم برگزاری هرگونه اجتماعات از جمله نمایشگاه ها در ماه آخر سال گذشته و ابتدای سال جاری تاکنون سبب شده است تا فولاد مبارکه اصفهان با چالش گسترش بازار و بازاریابی محصولات خود مواجه باشد که تاثیرش را در سه ماهه دوم سال جاری و همچنین آینده نشان خواهد داد.

جوانبخت در ادامه به تاثیر تحریم ها بر عملکرد یک کشور اشاره کرد و گفت: میزان تاثیرگذاری تحریم ها در کشورهای مختلف متفاوت است. ویژگی های اقتصادی کشور تحریم شده، میزان تولید کالاهای استراتژیک، پیوستگی عمیق اقتصادی میان کشورهای تحریم شده با سایر کشورها و بنگاه های اقتصادی دنیا، وجود امکانات و ابزارهای ارتباطی پیشرفته برای کنترل مبادلات تجاری، مالی، پولی و امکان استفاده از ابزارهای مختلف برای اعمال فشار بر بنگاه های اقتصادی سایر کشورها از جمله عواملی است که کارآمدی یا عدم کارآیی تحریم اقتصادی علیه یک کشور موثر است.

وی در ادامه افزود: همگان بر این موضوع واقف هستند که تحریم ها تاثیر منفی و معنی داری بر صادرات کشور داشته و ایران را دچار چالش های عدیده ای کرده است. تحریم های اعمال شده بر ایران، گردش مالی ایران را با سایر کشورهای جهان به حداقل رسانده است و این امر موجب کاهش روابط تجاری و در نتیجه افول تجارت بین الملل و تا حدودی توقف داد و ستد شده است و صادرات در فولاد مبارکه اصفهان نیز تحت تاثیر کلیه موارد مطرح شده قرار گرفته است.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در ادامه به عمده ترین دلایل تاثیر تحریم ها بر فروش و صادرات شرکت فولاد مبارکه را برشمرد و افزود: تاثیر تحریم ها بر سیستم بانکی، نقل و انتقال پول، عدم همکاری بانک های دیگر کشورها با بانک های ایرانی و عدم پشتیبانی در زمینه اعتبار اسنادی و... مشکل اصلی داد و ستد ایران با کشورهای دیگر است که فایق آمدن بر آنها مستلزم پرداخت هزینه است که ممکن است برای مشتریان خارجی و فولاد مبارکه به صرفه نباشد. همچنین با توجه به اینکه درصد چشمگیری از محصولات فولاد مبارکه اصفهان از طریق دریا صادر می شود، تحریم ها تاثیر به سزایی بر حمل و نقل محصولات از طریق کشتی دارند. بدین ترتیب که شرکت های کشتی رانی به دلیل ریسک پرمخاطره معامله با ایران (تحریم و توقیف و...) یا با ایران همکاری خود را قطع کرده اند و یا هزینه های بیمه و نرخ کرایه حمل را افزایش داده اند که از لحاظ صرفه اقتصادی، تناژ فروش صادرات را تحت تاثیر قرار می دهد و البته ریسک معامله پرمخاطره مشتریان خارجی از جمله تحریم و یا توقف نیز باعث عدم همکاری می شوند که می تواند از جمله تاثیرات تحریم بر فروش صادرات فولاد مبارکه اصفهان باشد.

جوانبخت در خاتمه گفت: در نهایت فولاد مبارکه اصفهان مجبور است به دلیل مزایای حضور در بازارهای جهانی از جمله فضای رقابتی، ارزآوری، تامین مواد و قطعات اولیه، توان رقابت پذیری، ارتقاء بهره وری، بهبود کیفیت و... در بسیاری از موارد از جمله قیمت تمام شده محصول، نوع تحویل و بسیاری از موارد دیگر تا حدودی که امکان دارد منعطف باشد و این بازارها را حفظ کند.

عناوین برگزیده