تاریخ: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۶
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۱۴۳۰۳۱
سرویس خبر : انرژی
برای اولین بار در کشور و به همت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی انجام شد:

تدوین استاندارد ملی "کیفیت آب -پلوتونیوم و نپتونیوم-روش آزمون با استفاده از ICP-MS "

می متالز - اولین استاندارد ملی اندازه گیری پلوتونیوم و نپتونیوم در نمونه های آب به روش ICP تحت عنوان " کیفیت آب – پلوتونیوم و نپتونیوم- روش آزمون با استفاده از طیف سنج جرمی پلاسمای جفت شده القایی (ICP-MS) " به شماره استاندارد 22771 بر اساس استاندارد ISO 20899:2018 توسط کارشناسان مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تدوین شد.
تدوین استاندارد ملی "کیفیت آب -پلوتونیوم و نپتونیوم-روش آزمون با استفاده از ICP-MS "

تدوین استاندارد ملی "کیفیت آب -پلوتونیوم و نپتونیوم-روش آزمون با استفاده از ICP-MS "*

به گزارش می متالز، این استاندارد به دبیری خانم شبنم نجفی اصلی پاشاکی، کارشناس بخش ICP-MS  این مرکز و همکاری کارشناسان آزمایشگاه های سازمان خانم ها سهیلا نیلویل، نعیمه زری، زهرا ملکی و آقای مهدی امیری به چاپ رسیده است.
بر اساس این گزارش، گسترش استانداردهای ملی در جهت توسعه قابلیت‌های داخلی و پیشرفت اقتصادی هر کشور لازم است. این مهم، جز با توجه جدی به امر استانداردسازی و تدوین استانداردهای ملی امکان‌پذیر نیست و نیازمند مشارکت بخش علمی و نهادهای حاکمیتی در امر تدوین استانداردهای ملی به‌ویژه در مواردی نظیر فنون آنالیز ویژه و مرتبط با تجهیزات استراتژیک است. از این رو گروه ICP-MS مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با سابقه تدوین 14 استاندارد ملی ( چهار استاندارد تخصصی حوزه ICP-MS و ده استاندارد کیفیت آب، کیفیت خاک و نمونه‌بردرای)، اقدام به تدوین روش استاندارد اندازه گیری پلوتونیوم و نپتونیوم در آب کرده است.
این گزارش می افزاید: روش آزمون ارائه شده در این استاندارد، نیازی به خالص‌سازی آب از اورانیوم ندارد و برخلاف روش‌های آزمون دیگری از قبیل رادیوشیمی و طیف‌سنجی جرمی- یونش گرمای(TIMS)، قابل انجام در کشور است.
متن استاندارد تدوینی به صورت آنلاین در http://standard.isiri.gov.ir/StandardView.aspx?Id=53703 در دسترس است.

عناوین برگزیده