به گزارش می متالز، محمد بیگی به تشریح اقدامات بانک مرکزی برای ایجاد زیرساختهای لازم در راستای اجرای قانون جدید چک، به ویژه راهاندازی چک الکترونیک پرداخت.
وی گفت: چگونگی مهاجرت و تغییر رفتار و ذائقه مردم در استفاده از چک الکترونیک بسیار حائز اهمیت است و مستلزم تدبیر و برنامهریزی، تدریجی عمل کردن و همراهی رسانهها و مردم برای فرهنگسازی است.
به گفته بیگی در زمینه الکترونیک شدن چک، دو تکلیف اساسی به بانک مرکزی محول شده است؛ یک تکلیف مربوط به راهاندازی چک الکترونیک میشود و دیگری موضوع ثبت نقل و انتقالات چکهای فیزیکی است.
مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی توضیح داد: ساماندهی چک از بانک مرکزی آغاز شده است و بانک مرکزی ساماندهی چک را با تاسیس و راهاندازی سامانههای چکاوک (۱۳۹۶) و صیاد (۱۳۹۷) پیش از تصویب قانون جدید چک در سال ۱۳۹۷ آغاز کرده بود. چک الکترونیک جایگزین چک کاغذی نخواهد شد و به عبارت دیگر، چک کاغذی هنوز در گردش خواهد ماند.
بیگی تصریح کرد: روال کار با چک الکترونیک به نحوی خواهد بود که به راحتی و سادگی، چک الکترونیک توسط بانکها صادر میشود و دیگر نیازی به چک کاغذی نخواهد بود. مشتریان بانکی میتوانند از طریق کارتابلی که در اختیار ایشان قرار گرفته، اقدام به صدور چک کنند. گیرنده نیز از طریق کارتابل خود میتواند چک را مشاهده و از بانک وصول مبلغ آن را درخواست کند و یا اینکه در صورت لزوم، چک الکترونیک دریافت شده را به دیگری انتقال دهد.
وی در ادامه تاکید کرد: چک الکترونیک بدون امضای الکترونیک اجرایی نمیشود و بنابراین نبود فراگیری امضای الکترونیک میان عموم مردم اصلیترین مشکلات ما در راهاندازی چک الکترونیک به شمار میرود. چک ابزار مبادله بسیار پرکاربردی است و طبیعتاً هرگونه تغییر ناگهانی و بدون تدبیر در این زمینه، باعث برهم زدن چرخه تجاری کشور خواهد شد.
مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: تمامی افرادی که قصد استفاده از چک دارند ملزم هستند که پس از صدور چک، اطلاعات چک صادر شده را به همراه اطلاعات دریافتکننده چک در سامانه صیاد ثبت کند. دریافتکننده چک هم درصورتیکه قصد انتقال چک به شخص دیگری داشته باشد، ملزم است اطلاعات را در این سامانه ثبت کند.
بیگی در پایان یادآوری کرد: عملاً ظهرنویسی چک به صورت دستی حذف و تمام زنجیره نقل و انتقالات چک در سامانه صیاد اتفاق خواهد افتاد. علاوه بر درگاههای بانکی، کانالهای ارتباطی دیگر همچون اپلیکیشنهای پرداخت را نیز مدنظر قرار دادهایم تا تعاملات مردم با این سامانه تسهیل شود.