تاریخ: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۵۰
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۱۴۳۶۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

۹۰ درصد شبکه فاضلاب طرح انتقال پساب به فولاد مبارکه اصفهان اجرا شد

می متالز - معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: ۹۰ درصد شبکه فاضلاب طرح انتقال پساب شهرستان‌های لنجان و مبارکه به مجتمع فولاد مبارکه با هدف کاهش استفاده از آب رودخانه زاینده رود در این کارخانه صنعتی، اجرا شد.
۹۰ درصد شبکه فاضلاب طرح انتقال پساب به فولاد مبارکه اصفهان اجرا شد

به گزارش می متالز، امیرحسین حکمتیان روز سه‌شنبه افزود: این شبکه‌های فاضلاب در شهرهای زرین شهر، چَمگُردان، سده لنجان، وَرنامخواست و زاینده رود در شهرستان لنجان و در مناطق مبارکه، دیزیچه، زیباشهر و کَروکَوَند در شهرستان مبارکه احداث می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این  عملیات احداث ۷۰ درصد از ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب به مقصد مجتمع فولاد مبارکه در شهرهای نامبرده انجام شده است و برنامه تکمیل این ایستگاه‌ها سال آینده خواهد بود.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب اصفهان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سعی خواهد شد کل طرح تا سال آینده به بهره برداری برسد.

حکمتیان افزود: طرح مشابهی نیز بین شرکت آب و فاضلاب اصفهان و ذوب آهن اصفهان برای بهره‌گیری این کارخانه از پساب شهر ایمانشهر و ۱۱ روستا واقع در شهرستان فلاورجان با هدف کاهش استفاده از آب رودخانه زاینده رود در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: اکنون شبکه فاضلاب شهر ایمانشهر تکمیل و ۵۰ درصد از لوله‌گذاری روستاهای آن اجرا شده و ایستگاه پمپاژ آن نیز در حال ساخت است.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب اصفهان اظهارداشت: بر اساس پیش بینی‌ها قرار است این طرح سال آینده به بهره برداری برسد.

حکمتیان خاطرنشان کرد: ثمره طرح‌های مورد اشاره کاهش برداشت از آب زاینده رود و استفاده بهینه از منابع آبی موجود از یک سو و اجرای طرح‌های آب و فاضلاب استان با مشارکت دیگر نهادها و مجموعه‌های صنعتی و رفاه حال بیشتر مردم است.

 قرارداد یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی بیع متقابل بین شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان و مجتمع فولاد مبارکه سال ۹۲ با حضور رییس هیات مدیره شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و با هدف استفاده این کارخانه صنعتی از پساب به جای آب زاینده رود بسته شد.

این اولین و بزرگترین قرارداد بیع متقابل میان آب و فاضلاب استان اصفهان و مجتمع فولاد مبارکه است که به موجب آن حدود ۵۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در هفت شهر اجرا و یک تصفیه خانه فاضلاب در لنجان احداث می‌شود.

شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان یک میلیون و ۱۸۰ هزار مشترک را زیر پوشش دارد.

به اذعان کارشناسان امور آب نگاهی به خشکی‌های دوره‌ای زاینده‌رود، کاهش تخصیص آب کشاورزی، فرونشست زمین، ریزگردها، مشکلات عدیده زیست محیطی بخصوص برای تالاب بین المللی گاوخونی و آمار و ارقام مربوط به بارندگی‌ها در حوضه آبریز زاینده‌رود بعنوان یکی از اصلی‌ترین منابع آب مرکزی ایران از یک سو و کاهش محسوس بارش‌ها و کم شدن میزان ذخیره سد زاینده‌رود از سوی دیگر، لزوم اجرای هرچه سریع‌تر پروژه‌های آبی و بویژه بهره گیری از منابع آبی دیگر مانند پساب در این خطه را گوشزد می‌کند.

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی دارد و در دهه‌های اخیر به‌علت برداشت‌های غیرقانونی، انتقال آب از این حوضه به دیگر حوضه‌ها و استان‌ها، تراکم جمعیت و  تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

فولاد مبارکه اصفهان با سهم بیش از ۵۰ درصدی در بین شرکت‌های بزرگ فولادسازی کشور و سهم ۲۲ درصدی در MENA (خاورمیانه و شمال افریقا) بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقاست؛ ارزش کنونی گروه فولاد مبارکه معادل ۸۴۰ هزار میلیارد ریال است و این شرکت در تولید ناخالص داخلی (GDP) سهم یک‌ درصدی و در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت سهم پنج‌ درصدی دارد.

عناوین برگزیده