به گزارش می متالز، این پروژه سال ۱۳۵۵ طراحی و در سال ۱۳۸۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد و تا سال ۸۵ تنها ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشت از سال ۸۵ به مدت ۱۰ سال متوقف ماند. تا اینکه با حمایت صندوق بازنشستگی کشوری تفاهم نامه تأمین مالی، اجرا و بهره برداری بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۱۳۹۵به امضا رسید و عملیات اجرایی این پروژه به طور جدی از سرگرفته شد.
به گفته اکبر افتخاری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری آزادراه شرق اصفهان به عنوان یک محور مواصلاتی اصلی در مرکز ایران نقش اساسی در توسعه کشور دارد ولی در ۱۱ سال تنها ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در طول ۹ ماه اخیر ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه کرد و به بهره برداری رسید.
افتخاری افزود: روند اجرای این پروژه تا بهمنماه سال ۹۸ از پیشرفت مطلوبی برخوردار نبود و نهایتا به ۵۵ درصد پیشرفت میرسید که اینجانب توفیق خدمت به بازنشستگان عزیز را پیدا کردم. بنابراین، تکمیل این پروژه در اولویت قرار گرفت و موانع پیشرفت آن با تمهیدات گوناگون برداشته شد. در نتیجه، پروژهای که در طول ۱۱ سال فقط ۵۵ درصد پیشرفت داشت، در طول ۹ ماه، ۴۵ درصد پیشرفت دیگر را تجربه کرد و به بهرهبرداری رسید.