تاریخ: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۱۴۴۴۱۱
سرویس خبر : انرژی

انقلاب خودروهای برقی، تهدیدی برای تقاضای بلند‌مدت نفت

می متالز - واردکنندگان نفت در بازارهای نوظهور دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به واردات نفت اختصاص داده‌اند و وابستگی بالایی به واردات این کالا دارند.
انقلاب خودروهای برقی، تهدیدی برای تقاضای بلند‌مدت نفت

به گزارش می متالز، موسسه «کربن ترکر» در گزارش جدید خود هشدار داد رشد استفاده از خودروهای برقی در بازارهای نوظهور می‌تواند رشد تقاضای نفت در بلندمدت را تهدید کند. در این گزارش آمده است وابستگی این بازارها به واردات را می‌توان با تغییر به سمت خودروهای برقی کاهش داد. نویسندگان این گزارش می‌گویند: «واردکنندگان نفت در بازارهای نوظهور دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به واردات نفت اختصاص داده‌اند و وابستگی بالایی به واردات این کالا دارند. ۲۸۵ هزار نفر در این کشورها به خاطر آلودگی وابسته به حمل و نقل دچار مرگ زودرس می‌شوند.»

 در این گزارش آمده است: اقتصادهای نوظهور مجبورند به دلیل وابستگی خود، نفت را با قیمت بالایی وارد کنند. البته این ادعا در حال حاضر چندان درست به نظر نمی‌رسد چون قیمت نفت حدود ۴۰ دلار بر بشکه است. چین، بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت دنیا، تنها کشوری است که تقاضای نفت خام در جهان را حمایت می‌کند. این کشور در عین حال بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی در جهان است و هدف پکن برای کاهش آلاینده‌های نفتی باعث رشد بیشتر این بازار خواهد شد. کربن ترکر نوشت: قیمت باتری رو به کاهش است و خودروهای برقی حالا می‌توانند با خودروهای دارای موتور احتراق داخلی رقابت کنند. البته این ادعا هم مورد بحث است. اگر خودروهای برقی قابل رقابت با خودروهای بنزینی بودند، شاهد جایگزینی سریع‌تر این خودروها در بازارهای بزرگی مثل اروپا و چین بودیم.

 انتقال به حمل و نقل برقی، تولید آلاینده‌ها از این بخش از اقتصاد را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد و در نتیجه تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا هم پایین می‌آید. ولی مساله این است که چطور این مزایا را با اولویت‌های مصرف‌کنندگان همراه کنیم.

در گزارش کربن ترکر آمده است:«برقی کردن کردن حمل و نقل و کاهش قیمت باتری باعث می‌شود خودرو‌های برقی کاملا از نظر قیمت با خودروهای دارای موتور احتراق داخلی قابل رقابت باشند. در این بین، هزینه واردات انرژی برای هر خودرو هم حداقل ۹۰‌درصد کاهش می‌یابد. بنابراین تعداد مرگ زودرس ناشی از آلودگی هوا هم ۷۵ درصد پایین می‌آید و هزینه مصرف‌کنندگان حداقل دو سوم کاهش می‌یابد.»

عناوین برگزیده