به گزارش می متالز، محمد تاجمیر ریاحی درباره نقش مراکز خدماتی در توزیع مناسب و کنترل بازار و عرضۀ مناسب محصول گفت: بازاریابی و فروش انواع محصولات تولیدی در بازار داخل، مدیریت سفارشهای صادره تا زمان تولید و حمل، رسیدگی به ادعاهای احتمالی، جمعآوری اطلاعات بازار، مدیریت تقاضا و قیمت و توسعۀ بازارهای فروش ازجمله وظایف مهم این واحد است.
وی درخصوص کانالهای توزیع و فروش محصولات فولاد مبارکه افزود: این شرکت برای پاسخگویی و تأمین نیاز بخش وسیعتری از متقاضیان خرید و توزیع گستردۀ محصولات در همۀ سطوحِ مصرف و در تمامی گسترۀ جغرافیایی، کانالهای توزیع و فروش را در سه بخش عرضه در بورس کالا، ادارات فروش و مراکز خدماتی و تعاونیها طراحی و پیاده کرده است.
این مقام مسوول ادامه داد: با توجه به میزان تولیدات و تعداد خریداران و مصرفکنندگان ورقهای فولادی، عرضۀ محصول در سطح خردهفروشی نمیتواند مستقیما در واحد فروش صورت گیرد. درعینحال شرکت مایل نیست این بخش از بازار مصرف را نادیده بگیرد. به همین لحاظ اقدام به تأسیس مراکز خدماتی در استانها کرده است.
تاجمیر ریاحی عنوان کرد: این شرکتها با فراهم آوردن امکاناتی همانند انبارهای سرپوشیده و مجهز، خطوط برش کلاف و تبدیل آن به ورق، خطوط دوبارهپیچی و سبکسازی کلاف و تجهیزات دیگری که میتواند به مصرفکنندگان خرد خدمات لازم را ارائه کند، محصولات عمدتا انباری را از فولاد مبارکه خریداری و با برش دادن و خرد کردن و اصلاح در اختیار کارخانههای تولیدی کوچک و مصرفکنندگان قرار میدهند. این محصولات اغلب بهدلیل داشتن عیوب ظاهری یا کیفی مورد تأیید واحد کنترل کیفیت نیست و بهعنوان محصول انباری درجه یک یا درجه دو از سفارشهای خط تولید جدا شده و در انبار جهت ثبت سفارش ذخیره شده است.
وی درباره مراکز خدماتی نیز توضیح داد: این مراکز شرکتهایی هستند که طبق توافق با فولاد مبارکه متعهد شدهاند محصولات تحویلی (عمدتا انباری) را با ارائۀ خدمات تکمیلی مناسب و بصورت خردهفروشی در سطح استان یا منطقۀ جغرافیایی تعیینشده در اختیار مصرفکنندگان نهایی و صنعتگران کوچک قرار دهند. از ابتدای راهاندازی فولاد مبارکه، مراکز خدماتی بهعنوان شبکۀ خردهفروشی محصولات شروع به فعالیت کردند. در ابتدا این مراکز در قالب هلدینگ فولاد متیل ایجاد و در سالهای بعد مراکز خصوصی و مراکز تابعۀ هلدینگ آتیهفولاد نقشجهان نیز راهاندازی شدند.
مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه درخصوص نقش مراکز خدماتی در شبکۀ فروش گفت: این مراکز وظیفۀ توزیع محصول بصورت خردهفروشی بین کارگاههای کوچک تولیدی را به عهده دارند. تأسیس این مراکز تجربۀ موفقی است که میتواند الگویی برای طراحی شبکۀ توزیع گسترده و بلاواسطۀ محصول از تولیدکننده تا مصرفکننده و درعینحال خودداری از گسترش ساختار فروش باشد. این شبکه هنگامی صد درصد موفق خواهد بود و به اهداف دست خواهد یافت که مراکز خدماتی با حرکت در مسیر اهداف تعیینشده و با رعایت موارد ذیل تمام توان را بکار گیرد و منافع بلندمدت را بر منافع کوتاه مدت و مقطعی ترجیح دهد.
1. بازاریابی و فروش محصولات فولاد مبارکه به مصرفکنندگان کوچک محصولات فولادی
مصرفکنندگان محصولات فولادی که مصرف سالانۀ آنها بیش از 1000 تن محصول گرم و یا بیش از 500 تن محصول سرد و 250 تن محصول پوششدار باشد، میتوانند بصورت مستقیم از شرکت خرید و کد مشتری دریافت کنند و مشتریان دارای مصرف کمتر به مراکز خدماتی در هر استان معرفی میشوند. مراکز خدماتی موظفند حداکثر نیاز این مشتریان را از طریق محصولات سفارش خط و انباری تأمین کنند.
2. اصلاح و جداسازی محصولات انباری درجه دو و فروش آن به مشتریان دارای حساسیت کم
با توجه به اینکه تولید محصولات درجه دو اجتنابناپذیر است این محصولات به مراکز خدماتی ارسال میشود تا پس از برشکاری و دستهبندی به مصرفکنندگان مرتبط عرضه شوند.
3. ارائۀ خدمات موردنیاز مشتریان (شامل انواع برش عرضی و طولی، سبکسازی کلاف، اصلاح لبهها و ...)
بهمنظور سرعت بخشیدن به تولید در فولاد مبارکه، بخش قابلتوجهی از خدمات محصولات به مراکز خدماتی واگذارشده و مراکز خدماتی باید برحسب نیاز مصرفکنندگان استان محل استقرار نسبت به تجهیز کارگاهها اقدام کنند.
4. توزیع مناسب محصولات در تمام نقاط بهویژه بین تولیدکنندگان با مصارف کم (خردهفروشی)
بهمنظور پوشش تمام مصرفکنندگان محصولات فولادی بهویژه در استانهای کمتر بهرهمند در هر استان یک مرکز خدماتی تأسیس شد تا محصولات فولاد مبارکه در تمام نقاط عرضه و علاوه بر توزیع مناسب و توجه به نیاز تمام تولیدکنندگان، مخصوصا مشتریان با مصارف کم، مسئولیت اجتماعی شرکت تکمیل شود و نقش بازارسازی برای تولیدات آیندۀ شرکت بهتر اجرا شود.
5. پیگیری و تأمین نیاز صنعتگران و مصرفکنندگان کوچک مناطق مختلف از طریق سایر تأمینکنندگان جهت فعال ماندن صنایع در اقصی نقاط
6. استفاده از مراکز خدماتی بهعنوان پایگاههای توزیع استانی
مراکز خدماتی در هر استان میتوانند بهعنوان پایگاه توزیع محصولات فولاد مبارکه و ارائۀ خدمات برای مشتریان مستقیم شرکت مخصوصا برای حمل ریلی کالاهای مشتریان مورد استفاده قرار گیرند. در حال حاضر تعداد پنج مرکز به ریل متصلاند و در سه سال آینده مراکز خدماتی بیشتری به شبکۀ ریلی متصل خواهند شد.