تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۴۹
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۱۴۴۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
بازار ورق زنگ‌نزن ایران

صنایع غذا و دارو بزرگترین مصرف‌کنندگان ورق زنگ‌نزن در ایران

می متالز - مصرف ورق زنگ‌نزن در ایران در حال حاضر چندان مطلوب نیست که این امر شاید به‌دلیل عدم توسعه صنایع مصرف‌کننده این محصول در کشور باشد. صنعت کالاهای بادوام و صنعت تولید لوازم آشپزخانه که در بسیاری از کشورهای هم‌تراز ایران از صنایع مصرف‌کننده برتر ورق زنگ‌نزن هستند؛ از جمله صنایع رو به پیشرفت در این کشورها محسوب می‌شوند. بنابراین منوط به رشد صنایع ذکر شده، مصرف ورق زنگ‌نزن ایران نیز از پتانسیل رشد قابل توجهی برخوردار است است.
صنایع غذا و دارو بزرگترین مصرف‌کنندگان ورق زنگ‌نزن در ایران

به گزارش می متالز، ورق زنگ‌نزن پر مصرف‌ترین محصول فولاد زنگ‌‌نزن به‌شمار می‌رود. خواص ویژه این محصول در مقایسه با فولاد ساده کربنی موجب شده تا کاربردهای این محصول عمدتا به بخش صنعتی اختصاص یابد. در کشورهای توسعه یافته، رشد صنعت از ثبات نسبی برخوردار است اما کشورهای در حال توسعه نظیر ایران، به‌دلیل روند رو به رشد صنایع، بازاری بالقوه برای محصولات زنگ‌نزن فولادی به‌خصوص ورق زنگ‌نزن محسوب می‌شوند. در نمودار 1 سهم صنایع مصرف‌کننده ورق زنگ‌نزن از کل مصرف در ایران نشان داده شده است.

عمده مصرف ورق فولادی زنگ‌نزن در جهان به بخش تجهیزات و ماشین‌آلات اختصاص دارد و برخلاف بازار مصرف فولاد، بخش ساختمان، صنعت غالب در مصرف فولاد زنگ‌نزن نیست؛ به طوری که بخش تولید تجهیزات صنعتی در ایران سهم قابل توجهی از مصرف را به‌خود اختصاص داده است. به واسطه خواص مکانیکی و ضد خوردگی مناسب ورق فولادی زنگ‌نزن، این محصول بهترین گزینه برای استفاده در صنایع غذایی و دارویی است. همچنین صنایعی با محدودیت‌های بهداشتی به دلیل خواص ضد باکتریایی ورق زنگ‌نزن، آن را به عنوان اولین گزینه انتخاب می‌کنند. کاربرد این محصول در تولید تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی نیز عمدتا به واسطه مقاومت به خوردگی و فرم‌پذیری در عین استحکام مناسب است. از دیگر مصرف کنندگان ورق زنگ‌نزن نیز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است که در آن‌ها حجم قابل توجهی از مواد خورنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایران البته جای صنایعی نظیر لوازم خانگی و خودرو در مصرف ورق زنگ‌نزن خالی است. تولید لوازم خانگی در ایران چندان گسترده نیست و در تولید خودرو نیز اغلب از محصولات ساده کربنی استفاده می‌شود. با وجود این که در سال‌های اخیر صنعت تولید لوازم آشپزخانه در ایران مورد توجه قرار گرفته است اما این صنعت همچنان جزو صنایع در حال توسعه در ایران محسوب نمی‌شود. در مجموع می‌توان گفت پتانسیل زیادی برای رشد مصرف ورق زنگ‌نزن در ایران وجود دارد که شاید توجه بیشتر به صنایع مصرف‌کننده مذکور به خصوص صنعت کالاهای بادوام و تولید لوازم موجب بهبود مصرف ورق زنگ‌نزن در کشور شود.

عناوین برگزیده