تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۰۲
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۱۴۴۹۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

ادعای ۵۰ درصدی اثر پیش‌گشایش در سقوط شاخص/ انتظار از مسوولان بورس

می متالز - یک کارشناس بدون ارایه مستنداتی مدعی شد پیش‌گشایش معاملات در بازارسهام از عوامل سقوط ۵۰ درصدی بورس بوده که از مسوولان و حقوقی ها انتظار شفاف سازی می رود.
ادعای ۵۰ درصدی اثر پیش‌گشایش در سقوط شاخص/ انتظار از مسوولان بورس

به گزارش می متالز، محمدرضا رسولی با انتشار مطلبی با عنوان "لزوم حذف پیش‌گشایش در معاملات بورس" در روزنامه شرق اعلام کرد: سهامداران برای موفقیت بیشتر در خرید یا فروش سهامی که با صف خرید یا فروش مواجه است باید سفارش را در مرحله پیش گشایش ثبت کنند که به این اقدام سرخطی‌زدن نیز گفته می‌شود.

در این مرحله ثانیه‌ها نیز مهم و تعیین‌کننده است و آن‌دسته از سهامدارانی که در ثانیه‌های اول سفارش خرید یا فروش را ثبت کنند در صف در جایگاه بهتری قرار می‌گیرند. در این مرحله که از 8:45 تا 9 صبح اجرا می‌شود،  هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود و تنها امکان ثبت، ویرایش یا حذف سفارشات وجود دارد.

بعد از اتمام این ساعت، مرحله گشایش است که مچینگ نیز نامیده می‌شود. هدف از مرحله پیش‌گشایش آن است که خریداران و فروشندگان با توجه به در‌ نظر‌گرفتن اخبار و تحولات روز، سفارش ها را وارد سامانه کنند و از این طریق کشف قیمت انجام گیرد. برای همین، سرنوشت بازار در یک روز معاملاتی وابسته به مرحله پیش‌گشایش در همان روز است.

در این مرحله به کارگزاری‌ها امتیازی به اسم سهمیه سرخطی تعلق می‌گیرد که با استفاده از آن می‌توانند در این ساعت ثبت سفارش کنند و در اولویت قرار گیرند. این مسئله در صف فروش و خرید صادق است. حقوقی‌ها و بازیگران در این زمان می‌توانند صف جعلی تشکیل دهند بدون اینکه هزینه‌ای پرداخت کنند و با این کار باعث ریزش‌های ناگهانی یا صعودهای شارپی بی‌مورد در نمادها ‌شوند.

وقتی پیش‌گشایش آغاز می‌شود، اکثر دستورات سفارش ساختگی و برای جهت‌دادن به قیمت و نوع معاملات در آن روز است. بازیگران در این مرحله اقدام به ثبت سفارش خرید با حجم بالا و در سقف قیمتی می‌کنند و این کار باعث می‌شود افراد نا‌آشنا به بورس فریب بخورند و با این گمان که آن سهم ارزنده است اقدام به تشکیل صف خرید برای سهم مورد نظر کنند.

این بازیگران قبل از اتمام زمان مشخص‌شده، سفارش خرید را لغو کرده و اقدام به ثبت سفارش فروش می‌کنند و سهام را با قیمت بالا به فروش می‌رسانند و باعث فریب دیگران می‌شوند.

از این گذشته، مساله مهم‌‌تر اینکه این فرایند سرنوشت یک روز معاملاتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به این شکل بازارسازی می‌کند.به عقیده کارشناسان 50 درصد از دلیل سقوط بورس همین مرحله پیش‌گشایش است. اکنون پیش‌گشایش به شیوه اجرائی فعلی در بورس تهران بیشتر شبیه به شعبده‌بازی مکارانه‌ای است برای جهت‌دهی سهم‌ها و در نهایت فریب سهامداران حقیقی و خالی‌کردن جیب آنها.

براساس این گزارش، ادعاهای رسولی درحالی بدون ارایه مستنداتی مانند سهم 50 درصدی مرحله پیش گشایش در سقوط شاخص و رفتار فریبکارانه حقوقی ها و تناقص مطرح شده که از مسئولان بورس تهران و فرابورس و سازمان بورس و همچنین حقوقی ها، انتظار شفاف سازی و توضیح و تنویر افکار عمومی می رود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده