به گزارش می متالز، در این مراسم وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از دستاندرکاران تولید ناوگان جدید و ابراز خرسندی از در مدار قرار گرفتن کارخانه لوکوموتیوسازی "واگنپارس" گفت: در مدار قرار گرفتن این کارخانه با تفکری که سعی در نادیدهگرفتن ظرفیت تولید داخل دارد، مقابله جدی خواهد کرد.
محمد اسلامی از دوبرابر شدن ظرفیت زیرساختی راهآهن کشور در برنامهای پنجساله خبر داد و گفت: تا سال آینده، چهار استان دیگر به شبکه ریلی متصل خواهند شد.
اسلامی ضمن ابراز خرسندی از راهاندازی مجدد خط تولید لوکوموتیو پس از ۱۰ سال در کشور گفت، این موضوع اثبات میکند که کشور ما دارای ظرفیت و استعداد قابلاعتمادی است و میتواند بیش از این، مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به رونمایی از اولین لوکوموتیو ساخت شرکت واگن پارس با نام "پارس ۳۳" گفت: این لوکوموتیو از شرکت واگن پارس به شرکت "البرز نیرو" تحویل میشود و وزارت راه و شهرسازی، شرکت راهآهن و همه دستگاههای مسئول نیز کمک خواهیم کرد تا این خط تولید، با ظرفیت بالا فعالیت کند و ناوگان موردنیاز شرکتهای ریلی را از این طریق تامین کنیم.
وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه توجه به ساخت داخل همواره باید بهعنوان یک نگاه مومنانه به بحث خودباوری و پذیرفتن محصولات داخلی که میتواند با محصولات خارجی رقابت کند، دنبال شود و این موضوع برای وزارت راه و شهرسازی یک اصل است، ادامه داد: تکرار این روزها، بیانگر این است که باید به امیدواری بیشتر و بیشتر توجه و از فرصتهای بهوجودآمده استفاده کنیم. امسال علیرغم شرایط اقتصادی موجود و اگرچه برخی مسائل ناشی از محدودیتهای کرونایی ما را کمی کند کرد، اما این نتیجه را داد که توانستیم، تنوع منابع را بهوجود آوریم. تولید لوکوموتیو در درون کشور، نوع جدیدی از تامین منابع و بیانگر این است که این ظرفیتها و پشتیبانیهای همهجانبه بهصورت یک ظرفیت بالقوه در کشور وجود دارد و در این میان نگاه مهم است که بتواند این ظرفیت را از بالقوه به بالفعل تبدیل و از آن بهرهبرداری کند. ما امروز شاهد اثربخشی این نگاه و حرکت بودیم و خدارا شاکریم که مرحله هشتم تولید ناوگان ریلی در سال جهش تولید را با تنوع جدیدی برگزار کردیم.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با یادآوری شعار شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران "ایران روی ریل پیشرفت به سوی آینده" به تشریح رویکردهای توسعه ناوگان در این شرکت پرداخت و گفت: بهسازی و نوسازی در ساختار سازمانی و نیروی انسانی، شایستهسالاری و مبنای توسعه دانش و تکنولوژی با اصلاح فرآیندها در راهآهن پایهگذاری شده است و این شعار بهعنوان نگاهی ماندگار و اثربخش برای پیشرفت کشور، میتواند برای سایر بخشها نیز مورد استفاده قرار گیرد.
او ادامه داد: در بخش حمل و نقل، نیاز داریم که مردم بتوانند، سریعتر، کیفیتر و ایمنتر، بارهای خود را در مقاصد مختلف داخلی و بینالمللی منتقل کنند و جابهجایی مسافر را از راهآهنی که تفکری جدید را ارائه میکند و سعی دارد خود را متفاوتتر و پیشرفتهتر از گذشته ارائه کند، انتظار داشته باشند.
اسلامی، توسعه زیرساختهای راهآهن را، موضوع سومی دانست که مورد تاکید ارکان نظام و مدنظر وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و تصریح کرد: در این خصوص پروژههای گوناگونی در دست اجرا داریم و بحمدالله وعده اتصال پنج استان جدید به شبکه ریلی را محقق کردیم و انشاءالله در سال آینده نیز چهار استان دیگر نیز به شبکه ریلی کشور متصل میشود. بهویژه خطوطی که برای توسعه کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب در دستور کار قرار دارد که مهمترین آنها پروژه راهآهن چابهار به زاهدان است که به صورت مرحلهای تا پایان سال آینده این خط به بهرهبرداری خواهد رسید. همچنین در همین ماه در قالب یک مراسم بینالمللی خط ریلی خواف-هرات را افتتاح خواهیم کرد که یک فرصت متقابل برای ایران و افغانستان است تا بتواند با اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران، تحولی در میزان جذب ظرفیت راهآهن از بارهای داخلی و بینالمللی فراهم کند.
او ادامه داد: ما باید در توسعه شبکه ریلی بیش از پیش سهم راهآهن را در بحث جابهجایی بار دنبال کنیم که مستلزم اتصال به مراکز بار، ایجاد خطوط دوم برای افزایش راندمان ایمنی و حرکت و نیز خطوط جدید است. ما اگر امروز از ظرفیت ۱۴ هزار کیلومتر در شبکه ریلی کشور بهره میبریم به همین میزان نیز مسیرهای ریلی در دست طراحی و ساخت داریم و در یک برنامه حداکثر پنجساله، ظرفیت زیرساختی کل راهآهن کشور دوبرابر خواهد شد و این یک گام بزرگ و ماندگار است که اکثر قریب به اتفاق نقاط کشور از خطوط ریلی بهرهمند خواهند شد و راهآهن میتواند سهم خود را در اقتصاد بهصورت شایسته جذب کند و مردم نیز از ثمره آن بهرهبرداری کنند.