تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۰
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۱۴۵۴۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار مسکن:

کاهش ۲۰ درصد قیمت با اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی

می متالز - کارشناس بازار مسکن گفت: با مالیاتی که برای خانه‌های خالی وضع می‌شود طبیعتا عرضه بیشتر خواهد شد و به تنهایی موجب کاهش ۲۰ درصدی قیمت‌ها می‌شود.
کاهش ۲۰ درصد قیمت با اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی

کاهش ۲۰ درصد قیمت با اجرای طرح مالیات خانه‌های خالی

به گزارش می متالز، احمد سرحدی درباره تاثیر طرح مالیات بر خانه‌های خالی اظهار کرد: اجرای این طرح بسیار خوب، اما در صورتی که به درستی انجام شود.

کارشناس مسکن افزود: اگر این طرح به درستی اجرا و از افراد و نهاد‌هایی که دارای تعداد زیادی واحد مسکونی در اختیار دارند آغاز شود و به ترتیب به سراغ افرادی که واحد‌های کمتری دارند ادامه یابد قطعا مفید خواهد بود و تحول معنا داری در بازار مسکن ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: اجرای این طرح موجب می‌شود که بازار به واسطه پول‌های سرگردان و کلان از حالت تعادلی خارج شده به حالت طبعی برگردد.

سرحدی خاطرنشان کرد: این طرح موجب می‌شود واحد‌های مسکونی به بازار عرضه شود و همین عامل هم قیمت مسکن و هم قیمت اجاره بها را کاهش می‌دهد.

کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: درآمدی که از محل خانه‌های خالی تامین می‌شود نباید به عنوان درآمد دولتی تلقی شود بلکه باید در یک حساب جداگانه و برای تولید مسکن برای افراد نیازمند به کار گرفته شود.

وی تاکید کرد: با مالیاتی که برای خانه‌های خالی وضع می‌شود طبیعتا عرضه بیشتر خواهد شد و به تنهایی موجب کاهش ۲۰ درصدی قیمت‌ها می‌شود.

گفتنی است؛ نمایندگان  مجلس مقرر کردند: واحد‌های مسکونی واقع در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون) خانه خالی شناسایی شوند چنانچه بیش از دوازده ماه از پایان عملیات ساخت (برای واحد‌های نوساز) یا بیش از ۶ ماه از آخرین نقل و انتقال یا آخرین زمان سکونت (برای واحد‌های غیرنوساز) گذشته باشد، در سال نخست مشمول مالیاتی به ازای هر ماه دو برابر ارزش جاری ماهانه ملک می‌شود

این مالیات در سال‌های بعد، ۵۰ درصد بیش از سال قبل خواهد بود. این مالیات از سال دوم اجرا، مشمول تمام شهر‌ها خواهد بود.

عناوین برگزیده