به گزارش می متالز، صالح فاضلی، مدیر مهندسی سنسور گروه قطعهسازی کروز گفت: سنسور ABS همان سنسور سرعت چرخ خودرو است که وظیفه آن اندازهگیری سرعت چرخهاست. با تجهیز خودروها به سیستم ترمز ABS و ECS، شرایط هر یک از چرخها پیش از ترمزگیری توسط این سنسور بررسی و به واحد پردازش ارسال میشود و سیستم ترمز با تغییر نیروی وارد بر ترمز هر یک از چرخها، از ایجاد شرایط بحرانی جلوگیری میکند. وی افزود: در حوزه تولید این قطعه «هایتک» بهترین برندهای تولیدکننده در دنیا بوش و زیمنس هستند. در اصل در عرصه تولید چنین سنسورهایی تنها شاید به تعداد انگشتان یک دست، شرکتها فناوری ساخت این قطعه را داشته باشند. فاضلی با اشاره به اینکه از اواسط دهه۸۰ تکنولوژی ساخت سنسور ABS از شرکت کونتینتال (زیمنس) به شرکت کروز بهعنوان پیشگام و اولین تولیدکننده این سنسور منتقل شد، تصریح کرد: طی سالیان گذشته ضمن اشتغالزایی برای ۳۰۰ نفر بهصورت مستقیم، با همت مهندسان داخلی ظرفیت تولید و عمق خودکفایی با ساخت تجهیزات تولید و قطعات زیرمجموعه حاصل شده است و امکان پاسخگویی به نیاز خودروسازان و خدمات پس از فروش بهصورت کامل وجود دارد. مدیر مهندسی سنسور کروز در مورد هزینه تمام شده سنسور ABS تولید داخل خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط ارزی حاکم، قیمت تمام شده تولید آن در مقایسه با نمونههای خارجی بسیار اندک بوده و با کیفیت قابلرقابت با تولیدکنندگان درجه یک خارجی، تقریبا نصف هزینه واردات است. به گفته وی، با کاهش ارزبری در ساخت داخل و با توجه به اینکه نیمی از نیاز فعلی خودروساز و بازار به وسیله واردات با تعرفه ناچیز اتفاق میافتد، جلوگیری از خروج ارز به میزان بیش از ۲ میلیون دلار در سال امکانپذیر شده است. فاضلی افزود: با توجه به بومیسازی دانش ساخت و تولید این سنسور بهعنوان یک قطعه ایمنی، در صورت نیاز خودروسازان به مدلهای دیگر جهت پروژههای جدید، امکان طراحی، ساخت و صحهگذاری محصولات جدید بهصورت کامل در کوتاهترین زمان امکانپذیر است.