به گزارش می متالز، این پدیده در خلیج کامپچه مکزیک که بخش قابلتوجهی از تولید نفت آمریکا معادل ۱۷ درصد از تولید نفت و ۵ درصد از تولید گاز طبیعی این کشور را تشکیل میدهد، در حال تبدیل شدن به یک رویداد متداول است. راکفورد وایتس، مدیر مطالعات دریایی در مدرسه فلچر دانشگاه تافتس به فوربس گفت: حملات اخیر دزدی دریایی در خلیج مکزیکو، پدیده جدیدی در نزدیک آبهای آمریکا محسوب میشود. صدها نفتکش حامل نفت و فرآوردههای نفتی برای ترانزیت نفت به پالایشگاههای تگزاس و لوییزیانا و انتقال و فرآوردههای نفتی از آنها، سالانه از خلیج مکزیکو عبور میکنند. تهدیدهای دزدی دریایی در کامپچه اوایل امسال به رکورد بالایی رسید و وزارت خارجه آمریکا را وادار کرد در آوریل برای بخش جنوبی خلیج مکزیکو هشدار رسمی درباره دزدی دریایی صادر کند. با این همه توجه رسانهای اندکی به این موضوع شده است. پیش از این آبهای ونزوئلا و پرو بهعنوان کانونهای فعالیت دزدان دریایی شناخته شده بودند، اما بهنظر میرسد کانون فعالیت آنها در حال گسترش است. این روند جدید در پی افزایش دزدی دریایی در واکنش به شیوع کووید-۱۹ روی داده است. دزدی دریایی جهانی در سال ۲۰۱۹ به پایینترین میزان در ۲۵ سال اخیر سقوط کرد و تنها ۴۱ مورد در کشتیهای بزرگ با تناژ بالای ۱۰۰ گزارش شد اما همهگیری کووید-۱۹ باعث ذخیره بیشتر نفت در دریا شده و گزارشها از دزدی دریایی افزایش پیدا کرده است.