به گزارش می متالز، یکی از هفت پروژه جهش تولید در بخش ریلی، راهآهن خواف-هرات است که تا چند هفته دیگر با حضور روسای جمهوری دو کشور ایران و افغانستان به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح میشود.
بنابر این گزارش، قبل از بهرهبرداری رسمی این خط آهن یک مرحله تست باری آن طی همین هفته انجام می شود و اولین ارسال محموله ریلی به افغانستان به صورت آزمایشی تا چند روز آینده انجام خواهد شد.
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی پیش تر اعلام کرده بود این خط ریلی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته که ارزش روز آن به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان میرسد. سال شروع ساخت این پروژه در دهه ٨٠ است و به همین دلیل معادل نرخ روز تفاوت قیمت ساخت آن چشمگیر است. ۷۸ کیلومتر این مسیر در خاک ایران و حدود ۶۰ کیلومتر در خاک افغانستان خواهد بود.
با افتتاح این مسیر ریلی، افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به همه بنادر جنوبی متصل میشود ضمن اینکه قرار است این خط ریلی پس از هرات به مزار شریف و در نهایت ازبکستان متصل سود که باعث می شود ارتباط راه آهن ایران از این طریق با ازبکستان و پس از آن چین برقرار شود.
در این بین 13 هزار و ۹۵۴ کیلومتر خط ریلی دیگر در دست بهرهبرداری، 3 هزار و ۳۵۳ کیلومتر خط ریلی در دست احداث و ۶ هزار و ۳۱۲ کیلومتر خط ریلی در دست مطالعه است.
تا پاین امسال و سال آینده ۷ پروژه ریلی به بهره برداری می رسد که با تکمیل آنها، برخی حلقه های مفقوده کریدورهای ترانزیتی رفع می شود.
علاوه بر راه آهن خواف- هرات که به مرحله راهاندازی رسیده، طرحهای دیگر ریلی نیز وجود دارند که دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد هستند.
یکی از مهمترین طرحها، راهآهن چابهار- زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر است که با اعتبار ۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان به عنوان ابرپروژه ریلی کشور حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ریل گذاری این خط آهن از دو طرف (چابهار و زاهدان) با ریل ملی آغاز شده است و پروژه در سال ۱۴۰۰ تکمیل خواهد شد.
بعد از آن راهآهن همدان- سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر و با اعتبار ۵۱۴ میلیارد تومان است که تاکنون ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان دیگر در خرداد ۱۴۰۰ به بهرهبرداری میرسد.
راهآهن میانه- اردبیل هم با تلاش پیمانکار و با وجود سردی هوا و بارش برف به طول ۱۷۵ کیلومتر با اعتبار هزار و ۵۸۵ میلیارد تومان در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر در اسفند ۱۴۰۰ به بهرهبرداری خواهد رسید.
بعد از آن راهآهن یزد- اقلید است که به طول ۲۷۰ کیلومتر با ۶۲۵ میلیارد تومان اعتبار دارای پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصدی است و با تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر اسفند ۹۹ به بهرهبرداری میرسد.
راهآهن رشت- کاسپین (انزلی) به طول ۳۷ کیلومتر و با اعتبار ۲ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر اردیبهشت ۱۴۰۰ به بهرهبرداری میرسد.
راهآهن بستان آباد- تبریز نیز با اعتبار ۲هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص ۲ هزار میلیارد تومن دیگر اسفند امسال به بهرهبرداری میرسد.