به گزارش می متالز، آرش محبینژاد با اشاره به نتایج مثبت اجرای بسته مشوق ساخت داخل که به وزارت صنعت و خودروسازان پیشنهاد شده گفت: در صورت بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی، مسوولان باید مانع تسهیل در واردات شوند. زیرا در غیر این صورت نهضت ساخت داخل با شکست مواجه میشود.
وی ادامه داد: تعهد تولید ۶۹۰ هزار دستگاه توسط ایرانخودرو و سایپا در نیمه دوم سال (با سهم ۳۶۰ و ۳۳۰ دستگاه ایرانخودرو و سایپا) به شرط تصویب بسته جهش تولید امکانپذیر و تحقق یکی از شروط مبنی بر پرداخت پنج هزار میلیارد تومان اعتبار به قطعهسازان بابت بخشی از مطالبات است. در حالی که سال گذشته فقط نیمی از مصوبه اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومان شورای پول و اعتبار تحقق یافت.
محبینژاد افزود: انجام این مهم همراه با تامین نقدینگیهای دیگر، رفع مشکلات ارزی و قیمتگذاری دستوری، میتواند جهش تولید را در صنعت خودروسازی محقق کند اما اکنون مجموع بدهی خودروسازان به زنجیره تامین داخلی به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و مانده بدهی معوق تعیین تکلیف نشده بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است و هنوز زمانی برای پرداخت پنج هزار میلیارد تومان تعیین نشده و باید منتظر تصمیم سران قوا بود.